Continuă replicile, după eșecul Guvernului în prezentarea la Bruxelles a unui proiect al PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență). După un anunț al lui Cătălin Drulă, deputata Ana Cătăuță îl acuză de ipocrizie pe ministrul Transporturilor.
„Am avut o întâlnire foarte productivă cu doamnele comisar Adina Vălean și Margrethe Vestager. Am discutat aplicat despre: Autostrada A7: Ploiești – Pașcani; Autostrada A8: Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Pașcani; Autostrada A3: Nădășelu – Poarta Sălajului; Autostrada A1: Margina – Holdea. Sunt proiecte mature și adaptate vremurilor noastre, prevăzute cu perdele forestiere și stații electrice de încărcare. Privesc cu încredere către finalizarea negocierilor dintre România și Comisia Europeană și mărturisesc că sunt nerăbdător să ne apucăm de construit”, a anunțat ministrul Drulă, pe Facebook.
În replică, deputata Ana Cătăuță, de la PSD Bacău, îl acuză pe ministrul Cătălin Drulă de incompetență:
Când ești incompetent și nu stai acasă!
Cătălin Drulă ne explică – pe Facebook, nu în Parlament, cum ar fi fost normal – cum a avut el discuții “productive” cu Comisia pe tema PNRR. Și cum a susținut el construirea unor cioturi de autostrăzi, motivând că ele vor contribui la dezvoltarea echitabilă între regiuni.
Câtă ipocrizie! Păi cum să dezvolți Moldova fără o autostradă care să TRAVERSEZE Carpații de la Est la Vest?
Da, A13 Bacău -Onești – Brașov ar fi rezolvat problema, fiind și cea mai prietenoasă variantă din punct de vedere al mediului. Ca să nu mai vorbim de faptul că ar fi putut avea și o destinație duală civil-militară.
– deputat Ana Cătăuță, PSD Bacău
Dar când ești incompetent și încăpățânat (pentru că orice proiect susținut de PSD nu poate reprezenta o soluție bună, nu-i așa?!), suferă o regiune întreagă.
LUCID a zis
„A13 este eficientă, A8 este eficace”
Oricare autostradă este menită să eficientizeze, să ducă mai repede produsul la clienți, prin schimburi comerciale, tehnologice dar și culturale accelerate. O autostradă scurtează distanțele și apropie oamenii.
Iar A13 nu va face excepție, chiar dacă acum nu este atinsă maturitatea proiectului și sunt diverse variante topografice și suprapuneri peste alte tipuri de infrastructură, de exemplu peste magistrala de gaz. Acestea se vor rezolva, cu voință și efort, ca toate proiectele cu viziune. A13 va servi eficient zona de sud a Moldovei, mai puțin Vrancea și Galați, care vor prefera să nu urce până la Bacău pentru a coborî apoi la Brașov, ci se vor îndrepta spre A1.
Mărfurile din Botoșani, Suceava, Neamț și Iași vor avea de ales, cu aceleași anvelope de timp și bani, fie să coboare la Brașov și apoi să urce dinspre Arad spre inelul Budapestei, fie să taie munții, pe rutele actuale spre Borș și Debrețin, prin Cheile Bicazului – printre vestiții versanți de stâncă aflați la 5 metri distanță – sau prin Pasul Tihuța ori Prislop. Două alegeri, profit zero.
Cu A8 este o altă poveste, ea nu are doar sarcina de a duce mai repede produsul muncii noastre la destinație, ci și de a-l duce pe drumul corect economic și financiar, drumul eficace. A8 va trece la 15 km de județul Suceava (atât este între Târzia și Humulești), nemaimenționând că șapte capitale de județ vor fi la mai puțin de 80 de km, incluzând aici și Bacăul și Miercurea Ciuc. Iar Bistrița va fi la sub 100 de km distanță, criteriul celor 80 de km fiind cumva un deziderat al UE cu privire la orașele mari și apropierea de infrastructura rutieră.
Așadar, A8 este locul geometric al Regiunii Nord Est Moldova, dar totodată și pe o axă economică principală, care va lega centrul Europei de Rep. Moldova și Odesa, transformând regiunea, dintr-o periferie unde trag tir-urile să moară într-un loc de tranzit și efervescență comercială. În plus, este un proiect ajuns deja la o anumită maturitate, eligibil, pe segmente, pentru PNRR și care atrage deja privirile potențialilor investitori.
Eficient – să faci bine un lucru, eficace – să faci un lucru bun – și de prima dată, toate astea sunt definiția calității, din orice manual. Cu mențiunea că nouă nu ne-a ieșit până acum nici din a n-a încercare, dar nu avem dreptul de a renunța. Nu-i ușor, dar îmi vine în minte solganul Regimentului de geniu Seabees, din WWII, cei care făceau aeroporturi în junglă, sub bombele japoneze: ”Dacă este foarte greu – durează două zile; dacă este imposibil – durează trei zile!”.
Unu a zis
1.Cu banii de pe Pascani – Tg Mureș
se fac BacauBrasov si Pașcani-Bistrita. Si mai raman bani.
2. Pascani – Tg Mureș nu se va face niciodata. Se va opune UE din cauza politicii de mediu (rezervatii naturale si arii protejate). Astfel se va ajunge f usor de la Iasi la Arad si de la Iasi la Oradea.
3. Iasi Pascani e prima autostrada din Moldova care trebuie sa se faca si se va face.
4. Bazinul Trotusului (Moinești, Comanesti, Târgu Ocna, Borzești, Onești, Slănic Moldova) este f important pt economia Moldovei (extractii de carbune, gaze si petrol) si este nevoie de autostrada.
Rosebud a zis
Mai pertinent este comentariul domnului Lucid decat reactia doamnei deputate,fosta consiliera a lui Mircea Geoana…
zed a zis
Indiferent de cum va fi legata Moldova de vest, fie ca fac 100 sau 150 de km in plus, per ansamblu tot consum mai putin combustibil decat pe drumurile express existente in momentul de fata.
Culmea nesimtirii cand romanii plateau cate mii de euro taxe de mediu pe autovehicule iar noi poluam ca imbecilii pe drumuri bombardate pana la granita.