Senatoarea PSD Bacău Cristina Breahnă-Pravăț a postat un mesaj de Ziua mondială a educației, în care laudă eforturile personalului din sistemul de învățământ, în timp ce trage un semnal de alarmă vizavi de modul în care autoritățile locale și centrale înțeleg să investească în educație.
Educaţia transformă vieţi, modelează comunități și chiar societatea în ansamblul ei, aflându-se în centrul misiunii UNESCO de a construi pacea, de a eradica sărăcia şi de a stimula dezvoltarea durabilă.
Ziua mondială a educaţiei este marcată, în fiecare an, la 5 octombrie, începând din 1994 și cu acest prilej, aș evidenția modul exemplar în care corpul profesoral, cu suportul personalului nedidactic din sistemul de educație, a reușit să nu abdice în fața acestei pandemii, adaptându-se, într-un timp record, la noile cerințe și instrumente de lucru, astfel încât să contribuie la susținerea celui mai important pilon al societății: educația!
Însă, din păcate, unii cred în EDUCAȚIE doar pe 5 Octombrie sau pe 5 Iunie, de Ziua Învățătorului și, uneori, nici atunci…
Poate dacă autoritățile executive locale și centrale ar reuși să nu se mai raporteze la Sistemul de Educație precum neșcolitul, încă premier, Câțu și ar face dovada faptului că înțeleg rolul susținerii acestui domeniu, în fiecare moment al exercitării mandatului lor, nu numai în campaniile electorale, societatea noastră ar putea arăta altfel.
Însă, dacă realizăm o radiografie a abordării educației, la nivelul municipiului Bacău, de către actuala administrație USR-PNL, nu putem obține decât un inventar al nerealizarilor sau al lucrurilor prost făcute, toate menite a îngropa învățământul de calitate:
1. Intervenția brutală și ilegală în zona manageriala din școli, prin impunerea unor directori de școli și licee fără experiența în zona managementului educațional, buni doar pentru a fi convocați imperativ la Congresul PNL/USR.
2. Alocări bugetare necorespunzătoare pentru plata burselor școlare, cumulate cu utilizarea unor proceduri haotice sau chiar ilegale de stabilire a beneficiarilor;
3. Lipsa unui proiect de investiții sustenabil și vizionar, la nivelul municipiului Bacău, amplificată de:
– alocarea insuficientă și discreționară de fonduri, unităților de învățământ;
– slaba prestație a firmelor agreate de administrația USR/PNL;
– costurile supradimensionate ale lucrărilor;
– birocrația excesivă practicată și ineficiența „specialiștilor” din primărie;
– întârzieri semnificative în ceea ce privește finalizarea lucrărilor.
4. Indiferența cronică față de problemele reale ale școlilor, doar formalism, nici măcar festivism de fațada. A se vedea în acest sens anihilarea Galei Învățământului, în favoarea unor evenimente ca Oktoberfestul Moldovenesc.
5. Niciun proiect de susținere a cadrelor didactice, raportat la provocările aduse de contextul pandemic, niciun mesaj de felicitare, încurajare a dascălilor, în aceste vremuri complicate.
6. Și cu siguranța lista ar putea continua, dar “picătura care umple paharul” ar fi reprezentată de eliminarea de pe lista de investiții a unor obiective majore pentru învățământul băcăuan, la ultima rectificare bugetară propusă de primarul Viziteu și aprobată de majoritatea construită pe principii de interese personale din Consiliul Local Bacău.
Normalitatea ar însemna ca cei care ajung la guvernare, atât în plan local, cât și central, să înțeleagă în ce constă cu adevărat scopul educației:
“Scopul educaţiei ar trebui să fie pregătirea unor oameni care să acţioneze şi să gândească independent şi care, în acelaşi timp, să vadă în slujirea comunităţii realizarea supremă a vieţii lor.” – Albert Einstein
P.S. În foto atașată, regăsim, parțial, corpul profesoral inimos din comuna mea natală, alături de Prof.dr. Oana Droiman, un exemplu de dascăl care a înțeles că supraviețuirea învățământului se fundamentează pe adaptarea sistemului educațional la cerințele actuale ale societății, fiind un campion în implementarea unor instrumente moderne, în acest sens.
susține senatoarea PSD Bacău
Lasă un răspuns