Mergeți pe Litoral
Veniți la mare, cu mic cu mare. Astfel glăsuiesc pe toate canalele media administratorii turismului românesc și nu numai. Aflate sub patronajul primarului de Constanța, Radu Mazăre, televiziunea locală ” Neptun” și cotidianul ” Telegraf” dau impresia că au primit sarcina să prezinte cît mai atrăgător tot ceea ce e legat de turismul pe Litoral și îndeosebi la Mamaia, stațiune care e zugrăvită în cele mai plăcute culori. Emisiunile matinale ale pomenitei televiziuni se fac în direct, din scuarul cu fîntîni arteziene și palmieri, din vecinătatea Cazinoului de la Mamaia, iar telespectatorii nu afle decît ceea ce… ” trebuie” să afle. Adică numai de bine.
Cam tot atîta stau lucrurile și în ” Telegraf”. Dacă, însă, citim paginile de mică publicitate din același ziar, aflăm că zeci de agenți economici cu activitate turistică – terase, restaurante, dar și hoteluri de primă mînă, abia își caută, acum, după deschiderea sezonului, forță de muncă pentru mai toate ocupațiile. De prisos să mai spunem personal înalt calificat și stilat.
Fiindcă veni vorba de prețuri, acestea au crescut aproape exponențial, pentru simplul motiv că s-a intrat în sezon. Chiar dacă, pe șoselele ce duc în stațiuni, încă nu se circulă bară la bară, iar bazele de cazare nu sînt nici pe departe ocupate. Posesorilor de carduri bancare le sugerăm să le schimbe în bancnote la intrarea în Mamaia, fiindcă în toată stațiunea nu există nici măcar un singur aparat în care să-și introducă respectivele carduri. Un mare număr de turiști vor veni pe Litoral cu trenul. Din gara Constanța un taxi pînă la Mamaia ar trebui să coste în jur de 50.000- 60.000 lei, dacă aparatul de marcare este pornit. Prețul impus de taximetriști diferă, însă, mult de aceste cifre, urcînd, de la caz la caz, spre 100.000 – 150.000 de lei și mult mai mult pentru turiștii străini. Toate tarifele se multiplică în cazul cererii mari sau în timpul nopții. Dar tot din gară mai sînt curse regulate și foarte dese de autobuze (23 Estival) și maxi- taxi (301, 302, 303), care fac același lucru pentru numai 10.000- 11.000 de lei. Și tot din gara Constanța pleacă, regulat, curse de autocare și microbuze spre Mangalia (30 000 lei, prin stațiuni) și spre Costinești – 25 000 lei. Spre localitățile 2 Mai și Vama Veche se poate ajunge numai luînd un mijloc de transport din gara Mangalia.
Revenind la Mamaia, sîmbătă, 21 iunie, s-au dat în folosință celebrele bariere, care nu permit trecerea nici unui autovehicul cu număr de înmatriculare din afara județului Constanța fără plata a 20.000 de lei. Stîrnește hazul imaginea oferită de conducătorii auto care, în plină aglomerație, intenționează să se întoarcă din drum cînd mai are doar cîțiva metri pînă la barieră. Dacă tot vă încumetați în această vară la Mamaia, încercați, totuși, să evitați localurile cu program de noapte, dacă nu dispuneți de „mălai” cît cuprinde. Puteți avea surpriza unei cafele la peste 50.000 lei, iar o bere (de marcă obișnuită) să treacă de suta de mii. Restul preparatelor depășesc 150.000 de lei paharul. În aproximativ aceeași ordine de idei, pe plajă nu se găsesc fructe autohtone. Doar dacă te înarmezi cu răbdare, căutînd ceea ce vrei în multe locuri, poți face față asaltului prețurilor. Mai greu e cu tarifele de parcare, ce pot atinge, în unele cazuri, sute de mii de lei. Adevărul e că, abia privatizat, dar nu integral, Litoralul românesc se chinuie să depășească faza locațiilor de gestiune, de pe urma cărora o mînă de granguri locali și-au bătut joc, mai bine de zece ani, de turiști, pe care i-au perceput ca fraieri. (Mircea LUPU)
Lasă un răspuns