• Camera Consultanților Fiscali trebuia înființată pînă la sfîrșitul lunii octombrie 2001, sub supravegherea Ministerului Finanțelor, dar acest lucru nu s-a întîmplat nici pînă astăzi
Ceea ce părea a fi un sprijin pentru plătitorii de taxe și impozite, Ordonanța de Urgență a Guvernului privind consultanții fiscali, s-a dovedit a fi un simplu balon de săpun. Actul normativ, dat publicității toamna trecută, ar fi trebuit să instituie modelul occidental în acest domeniu, mai ales după introducerea impozitului pe venitul global. Ordonanța privind consultanții fiscali prevede că plătitorii de taxe și impozite pot apela, contra cost, la un specialist care să le calculeze mai corect și mai repede impozitele. Același act normativ precizează că acești consultanți fiscali lucrează independent și nu au voie să fie, în același timp, și funcționari publici angajați. Ordonanța reglementează activitatea de consultanță fiscală și cadrul juridic în care se poate exercita independent meseria de consultant fiscal.
Cei care vor practica această meserie vor dobîndi această calitate în urma unui examen. Ei vor completa pentru clienții lor declarațiile de impozite și taxe, vor acorda consultanță în probleme fiscale și alte creanțe bugetare. Consultanții fiscali vor contribui la aplicarea corectă și eficientă a noilor legi și îi vor înștiința pe contribuabili (persoane fizice și juridice) în privința cunoașterii prevederilor legale, a drepturilor și obligațiilor acestora. Cei care doresc să practice această meserie trebuie să fie licențiați ai unei facultăți de specialitate, să aibă o experiență de minim cinci ani în domeniul fiscal și să nu aibă antecedente penale.
Consultanții fiscali ar fi trebuit să-și dovedească utilitatea mai ales la depunerea declarațiilor de venit pentru anul 2001, numai că acest lucru nu s-a întîmplat. Deși pînă la sfîrșitul lunii octombrie 2001 trebuia înființată Camera Consultanților Fiscali, sub supravegherea Ministerului Finanțelor, acest organism nu a fost înființat nici pînă astăzi. La Direcția Generală a Finanțelor Publice din Bacău nu există nici o informație despre cum au decurs examenele de atestare pentru această ocupație. Maricel Radu, purtătorul de cuvînt al acestei instituții, precizează că „toate formalitățile nu au fost administrate la nivel local, specialiștii fiind acreditați direct de Ministerul Finanțelor”. Deocamdată, atribuțiile pe care ar fi trebuit să le îndeplinească acești specialiști sînt preluate de experții contabili. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns