• Marius Cheșcu a adus României o medalie de aur și una de argint de la Hanovra • totalul medaliilor cucerite de navomodeliștii români a fost 13 (2 aur, 5 argint, 6 bronz)
NAVOMODELISM: Titlul de campion european cucerit anul trecut de Marius Cheșcu în Belgia, la navomodelism, a trecut neobservat pentru majoritatea concetățenilor noștri. Inclusiv mass-media a rămas datoare, lucru care rămîne în continuare valabil pentru că disciplina amintită se „bucură” de o foarte mică popularitate. Timp de un an Marius Cheșcu și ceilalți mari navomodeliști din țară și de aiurea au pregătit intens participarea la Campionatul Mondial de la Hanovra (iulie 2002). Două dintre cele 13 medalii (2 de aur, 5 de argint și 6 de bronz) cucerite de sportivii români la „mondiale” îi aparțin lui Cheșcu, una de aur, la clasa C4 (navă civilă sau militară realizată la o scară mai mică decît a altor machete), și una de argint, la clasa C1 (navă cu vele). Navomodelul „Yamato”, copia în miniatură a celui mai performant vas de război construit vreodată, a luat fața tuturor celorlalte modele de la clasa C4. La clasa C2, „Delft”-ul lui Cheșcu (navă olandeză din secolul al 18-lea), a pierdut la 33 de sutimi de punct titlul de campioană mondială (n.r., 94,66 puncte față de 95, cît era cota pentru aur).
Campionat mondial la piață
În premieră mondială, concursul suprem al navomodeliștilor a avut loc într-un mare centru comercial din Hanovra, „Leine” pe numele său, tocmai în ideea cîștigării unei asistențe cît mai mari. Practica a dovedit că inițiativa organizatorilor nu a fost deloc rea, mai ales că expoziția navomodelelor a fost plasată între un stand cu de-ale gurii și unul cu bijuterii. Vorba aia: „Gîndește nemțește!”. Unul dintre cotidianele din Hanovra a împănat cu cinci poze textul referitor la finalele Campionatului Mondial de Navomodelism, una dintre ele fiind dedicată cuirasatului „Yamato”, realizat de Cheșcu, iar altele reprezentînd tot lucrări românești.
„Au fost peste 300 de modele construite de concurenți din 14 țări de pe toate meridianele și paralelele. Arbitrajul mi s-a părut corect. Nu foarte corect deoarece chinezii au fost un pic ținuți în brațe. De fapt, ei au și luat cele mai multe medalii. Noi nu avem decît să ne declarăm mulțumiți că, în asemenea conjunctură, am urcat de 13 ori pe podium. Chinezii sînt recunoscuți pentru meticulozitate și ce-i al lor e al lor. La clasa C4 ei mi-au fost principali rivali. N-a existat nici un arbitru român pentru că nici unul nu are atestat. Notarea a încăput pe mîinile arbitrilor din Germania, Rusia, Olanda, Franța, Polonia, Belgia etc.”, descrie Marius Cheșcu, pe scurt, competiția.
Probleme cu mașina, la întors
Marius Cheșcu, sibian la origine, s-a întors în țară cu două zile mai tîrziu decît se aștepta, adică miercuri în loc de luni (n.r., 22 iulie). Întîrzierea s-a produs din cauza unor defecțiuni la autoturismul propriu (n.r., Citroen), cu care și-a transportat cele două machete, „Yamato” și „Delft”. „Dacă ar fi fost «Dacia» nu aș fi găsit în veci piese de schimb în Germania”, remarcă Marius.
În aceeași zonă, a condițiilor în care lucrează și se descurcă sportivii români, nu neapărat la navomodelism, s-a înscris și alegerea făcută de ai noștri la cazare. Spune tot Cheșcu: „Am optat pentru un hotel, bineînțeles nu de 4 sau 5 stele, aflat la 5 kilometri de expoziție. Prețul pe cameră a fost de 40 de euro, mai mic decît în tot restul Europei, inclusiv la noi. De condiții n-am avut a ne plînge. Eu, de felul meu, nu sînt dintre cei care se plîng, deși am destule motive. Slavă Domnului că sînt sănătos și că pot să-mi văd de treabă”, a spus Marius Cheșcu, campion și vicecampion mondial într-o disciplină sportivă trecută la „și altele”. Probabil că tot așa se va întîmpla și cînd vine vorba de recompense. (Marius AMBROZIE)
Lasă un răspuns