Întreținerea interiorului
Pentru a avea sentimentul că te afli într-o mașină „ca nouă” trebuie să menții un interior curat și îngrijit. Cu cît se acumulează mai multă murdărie pe scaune și pe covorașe, cu atît acestea se vor uza mai repede, iar mașina va arăta ca una care își așteaptă drumul spre centrul de colectare a fierului vechi.
Covorașele mașinii se curăță la fel ca și cele din casă, cu soluții speciale, iar tapiseria, fie că este din vinilin, din materiale textile sau din piele, se curăță tot cu soluții speciale. Pentru curățarea parbrizului se pot utiliza cu succes soluțiile de curațat ferestrele. Diferența dintre interiorul unei mașini și interiorul casei stă în gradul de uzură la care este supus automobilul. Uzura este mult mai mare în cazul mașinii. În curățarea interiorului mașinii trebuie acordată o mare atenție detaliului: pete, urme de murdărie, praf, obiecte inutile încărcate în mașină.
Defecțiuni la tabloul de bord
Dacă indicatorul pentru presiunea uleiului și temperatura apei se aprinde, după ce motorul a pornit, se pot face următoarele operațiuni de remediere:
• se verifică nivelul uleiului și dacă este sub „minim” se completează;
• se verifică dacă cureaua ventilatorului este suficient de întinsă; la fel pentru cureaua pompei de apă; dacă e slăbită se întinde, iar în cazul în care prezintă defecțiuni, se înlocuiește cureaua;
• se verifică existența lichidului de răcire în vasul de expansiune și, dacă se constată lipsa acestuia, se completează lichidul de răcire la nivelul cerut;
Dacă indicatorul pentru luminile de semnalizare, la schimbarea direcției de mers, nu funcționează, înseamnă că becul este ars și se va schimba. La fel, se pot schimba și celelalte becuri arse de la clapeta de șoc, cele de la fază lungă sau scurtă.
Defecțiuni ale mecansimului de direcție
O parte dintre acestea pot fi remediate numai în atelierele de specialitate, iar o a doua parte pot fi efectuate și de către proprietarul automobilului. Controlarea unghiului roților, reglarea jocului de montaj al rulmenților, echilibrarea roților și înlocuirea rotulelor uzate se execută numai la service. Dacă nu sînt remediate aceste defecțiuni, ele pot provoca bătăi la roți. Pneurile trebuie umflate la presiunea prescrisă. Jocul anormal de angrenare la cremalieră se reglează numai la ateliere specializate; la fel înlocuirea fuzetei sau a brațurilor deformate. Cînd roțile din față fulează, automobilistul poate să înlocuiască jențile deformate. Celelalte operații se efectuează la service. Cînd se aud zgomote la rularea autoturismului în linie dreaptă și mai ales la viraje, automobilistul poate face plinul de ulei de aceeași calitate în caseta de direcție. Pozițioarea casetei de direcție, refacerea paralelismului, strîngerea șuruburilor se execută tot la service.
Defecțiuni ale instalației de frînare
Înlocuirea racordurilor flexibile, desfundarea și curățarea rezervorului de compensare înfundat, înlocuirea lichidului de frînă cu cel prescris, defecțiuni care au ca efect neasigurarea frînării corespunzatoare se execută de regulă numai de ateliere specializate. Aerisirea circuitului de frînare se poate realiza și de către proprietarul automobilului. Acesta mai poate executa deblocarea frînei de mînă, completarea rezervorului compensator cu lichid și alte operațiuni mai simple. Operații care se execută numai la service sînt: spălarea cu alcool a cilindrului principal, deblocarea saboților și înlocuirea pieselor defecte, înlocuirea garniturilor la cilindrul principal, schimbarea plăcuțelor de frînă,
înlocuirea conductelor din circuit, curațarea discurilor și tamburilor cu tricloretilenă și hîrtie abrazivă.
Cauzele creșterii consumului
• În cazul creșterii consumului de benzină verificați pierderile din rezervor , scurgerile pe la membrana pompei de benzină, excesul de benzină în carburator prin defecțiunile de la poantou, plutitor, jigloare, la clapeta de pornire sau la starter, avansuri prea mari sau prea mici la aprindere, față de avansurile optime, distanțe incorecte între patine și între electrozii bujiei, înțepenirea regulatorului centrifugal sau a celui vacuumatic al avansului la aprindere, frecări crescute în organele transmisiei, pneuri cu presiune scăzută în camere sau de dimensiuni superioare celor normale, frecarea continuă a elementelor de frînare, dereglarea direcției.
• Consumul de ulei se majorează la defecțiunile care provoacă mersul neregulat al motorului. Sursele principale sînt pierderile prin neetanșare și consumul prin ardere, slăbirea legăturilor sau deteriorarea garniturilor: la prinderea băii de ulei prin carter, la prinderea pompei de benzină, pe lîngă capacul de distribuție, pe lîngă filtrul de ulei. Astfel de remedieri este bine să se facă la un atelier. Consumul prin ardere crește odată cu pătrunderea în camera de ardere a unei cantități sporite de ulei, ca în următoarele împrejurări: segmenți deteriorați, blocați, segmenți mult uzați, cămășile cilindrilor uzate, ghidurile și tijele supapelor uzate.
• Creșterea consumului de lichid de răcire poate fi provocat de pierderi pe la racordurile dintre motor și radiator, pierderi la bușonul radiatorului sau la vasul de expansiune, pierderi la pompa de circulație a lichidului de răcire (pompa de apă), pierderi prin fisurile radiatorului. Rezultatul pierderilor lichidului de răcire este supraîncălzirea motorului. Apa de răcire se completează de cîte ori este nevoie, pînă la atelierul service.
Controlul și îngrijirea zilnică a automobilului
Un conducător auto trebuie să aibă în vedere zilnic: curățarea interioară și exterioară a automobilului, spălarea roților, a barelor de protecție, a numerelor de circulație, ungerea pompei de apă, a capetelor de bară și a pivoților, controlul și verificarea stării caroseriei, aripilor, ușilor, barelor de protecție, tobei de eșapament, amortizoarelor, bridelor de arcuri, roților, pneurilor, radiatorului, barelor de direcție și accesoriilor motorului, controlul funcționării claxonului, ștergătoarelor de parbriz, semnalizatoarelor, aparatelor de bord, broaștelor de uși, verificarea jocurilor butucului roții din față și spate, a presiunii în pneuri și a eventualelor prelingeri de lichid la amortizoare și frîne, controlul pe parcurs al funcționării motorului, ambreiajului, cutiei de viteze, volanului de direcție, controlul consumului specific de combustibil, alimentarea cu combustibil, apă și ulei, completarea lichidului de frînă.
Îngrijirea pneurilor
Cele mai importante operații de întreținere care se referă la pneuri sînt: presiunea aerului în camere și starea valvelor. În timp de iarnă, pe drumuri cu zăpadă sau pe teren moale, nisipos, presiunea aerului în camere este bine să fie cu circa 20% mai mare decît cea normală. Pe timp călduros este recomandat ca presiunea din pneuri să fie cu 0,2-0,3 atmosfere superioare celor prescrise. La parcarea automobilului, anvelopele trebuie protejate de razele solare, iar dacă automobilul nu se folosește timp de cîteva săptămîni este obligatorie verificarea presiunii din camere.
Schimbarea uleiului
Schimbarea uleiului este una dintre operațiile cele mai importante cu caracter periodic. Calitatea uleiului folosit trebuie respectată cu strictețe conform instrucțiunilor constructorului. Nivelul uleiului din baie trebuie controlat dacă nu zilnic, măcar la maximum 500 de kilometrii parcurși. Schimbarea uleiului trebuie executată la termenele fixate de constructor. Golirea băii de ulei trebuie efectuată numai cînd motorul este în regim tehnic normal (cald). Unii recomandă ca la fiecare schimb, umplerea cu ulei proaspăt să se facă după o prealabilă spălare a instalației. Pentru aceasta se folosește jumătate din cantitatea normală și se lasă motorul să funcționeze la relanti circa cinci minute, după care se golește baia și se face umplerea cu cantitatea prescrisă. La schimbarea uleiului se face și schimbarea filtrului de ulei. Cantitatea de ulei necesară cînd se schimbă și filtrul de ulei este ceva mai mare. Schimbarea filtrului se execută de regulă dupa 15.000-20.000 de km parcurși în condiții normale de utilizare, pe drumuri fără prea mult praf. Atunci cînd se observă că se produce un consum mare de ulei, mai ales la un motor nu prea uzat, este indicat să se determine mărimea consumului și să se recurgă la schimbarea uleiului și a filtrului de ulei. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns