• în lunile iulie și august magazinele care vînd articole de nunți au profit cu 50% mai mare decît în restul anului • afacerea merge datorită băcăuanilor care muncesc în Italia și vin acasă în concedii să se căsătorească
La sfîrșitul lunii iulie și în august, magazinele care au ca domeniu de activite desfacerea produselor pentru nunți sînt asaltate de cumpărători. „Chiar dacă este post și nunțile sînt mai puține, cifra de afaceri crește cu 50%, pentru că mulți din cei care se hotărăsc să facă acest pas vin din Italia și sînt dispuși să cheltuie mult”, ne-a declarat Daniela Cîmpeanu, șefa magazinului Chic Boutique. În această perioadă, băcăuanii plecați la muncă în Italia se întorc acasă pentru a-și face concediile și … pentru a se căsători. Mulți din cei care asaltează magazinele de însurăței sînt din Cleja, Nicolae Bălcescu, Faraoani, Valea Mică și Bacău. Dar prin magazine vin să vadă produsele autohtone și italienii neaoși, care și-au găsit perechea printre băcăuancele noastre. „Toți preferă să facă în țară cumpărăturile, deoarece aici prețurile sînt mai mici. În Italia, o rochie de mireasă costă peste 1.200 de Euro (40 de milioane, n.r), pe cînd la noi este de 10 ori mai ieftină. Cea mai scumpă rochie, de la casele de modă, ajunge în jur de 20 de milioane de lei”, ne-a mai spus Daniela Cîmpeanu. La Bacău, cu 10 milioane de lei, mireasa are trusoul gata: rochie, pantofi, voal, dresuri, colier, buchet, coroniță și mai rămîn bani și pentru lumînări. Gusturile românilor emigranți au fost schimbate radical de traiul în Italia. De acolo ei vin cu dorința de a epata și de aceea își cumpără rochii, lumînări și ce mai trebuie cît mai încărcate și mai mari. Sînt și situații în care mirii vin la Bacău, comandă totul, împachetează și pleacă în Italia să facă nunta.
Stranierii noștri vin fixați din Italia mai ales pe rochia de mireasă. Ele își doresc modele aidoma cu cele de pe meleagurile Squadrei Azzura. În general se preferă rochiile cu trenă lungă, crinolină, fie foarte simple, fie prea încărcate. Spre deosebire de cei rămași în țară, care pentru a-și achiziționa cele necesare pentru nuntă negociază în magazine ca la piață, „italienii” fac un tur de orizont la toate magazinele, fixează obiectul dorit, îl probează, plătesc și pleacă.
Cumpărăturile se fac în gașcă. „Au fost și 10-12 persoane. Este momentul în care vînzările cresc, pentru că pe lîngă trusou și lumînări se mai cumpără și rochii de ocazie, costumașe pentru soacre și copii”, mai povestește despre această afacere șefa Boutique-ului.
Raitele prin magazine nu întotdeauna satisfacția dorită de mirese. Sînt mirese mai dodoloațe, care poartă mărimea 48 – 50, și care vor cu orice preț să aibă rochie mărimea 44. La îmbrăcat nu e nici o problemă. Chinul apare cînd se trage fermoarul, iar dezastrul vine cînd viitoarea mireasă vrea să se dezbrace. Două, trei femei trag cu sîrguință rochia de pe mireasă. Aceasta suge burta și respiră ca o locomotivă. După eforturi îndelungi, rochia este scoasă. Daniela Cîmpeanu își mai amintește că „într-o zi a venit o gașcă de 11 persoane. Mireasa a pus ochii pe un voal cu danteluță de pe un manechin. I-a plăcut și l-a probat. Rudele au început să rîdă și să-i spună că îi mai trebuie puțin negru pe la poale și poate fi băgată în sicriu. Mireasa a început să plîngă și a renunțat la voal”.
Certurile sînt inevitabile. Cele mai frecvente sînt acelea între soacră și noră. Mireasa vrea un model, soacra altul. Mireasa îi reproșează că ea la nuntă a avut ce rochie și-a dorit. Intervine mirele spre a le împăca și bîneînțeles trage toate ponoasele.
Peisajul mireselor este foarte variat. Unele sînte ferme. Probează rochia aleasă și pleacă. Altele probează 15 rochii și cînd părăsesc magazinul au inima îndoită că au luat-o pe a șaisprezecea. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns