„Ziarul de Bacău” vă lansează de astăzi o nouă provocare. În fiecare luni, în pagina care vă este dedicată, profesorul Marin Cosmescu v-a pregătit o temă pentru acasă pentru acasă. După ce rezolvați testul propus, trimiteți răspunsul, în plic, prin poștă, sau direct la sediul redacției, strada Logofăt Tăutu nr. 5 A. Rezolvările pot fi aduse și pe suport electronic (floppy disk sau CD-uri). Cei mai buni dintre voi vor fi, săptămînal, premiați cu pachete de cărți.
Lecția nr.2: Analiza stilistică pe text liric
„Despărțire” de M. Eminescu (fragment)
-Plan dezvoltat-
Textul: „Despărțire” (Ultimile opt versuri)
„Din zarea-ndepărtată răsar-un stol de corbi,
Să-ntunece tot cerul pe ochii mei cei orbi,
Răsar-o vijelie din margini de pămînt,
Dînd pulbera-mi țărînii și inima-mi la vînt…
Ci tu rămîi în floare ca luna lui April,
Cu ochii mari și umezi, cu zîmbet de copil,
Din cît ești de copilă să-ntinerești mereu,
Să nu mai știi de mine, că nu m-oi ști nici eu”.
Plan dezvoltat de analiză stilistică:
1. O elegie romantică (publicată în Convorbiri Literare, 1 oct. 1879);
ideea poetică: chipul iubitei, în plină lumină a primăverii, la despărțire.
2. La nivel lexical: claritate, precizie și proprietate, realizate prin cuvinte ce exprimă macro- cosmosul, pămîntul și micro- cosmosul: zare, stol, țărînă, floare; predomină limbajul popular: țăranii, vijelie, copilă; nici un neologism.
3. La nivel morfologic: frecvența substantivelor (20), cu repetiții: ochi, copilă, verbele, la indicativ prezent (istoric), cu repetare: răsar, la persoana I și II, la modul conjunctiv sau viitorul popular.
4. La nivel sintactic: Două tablouri (imagini) izolate, fraze coordonate prin contrast (adversativ), element de relație -ci; structura paratactică a frazelor (strofelor) și a propozițiilor.
5. La nivel stilistic: Cele două imagini, în raport adversativ: primul tablou – un spațiu întunecat, iar al doilea, un spațiu alb, realizate prin figurație stilistică adecvată. Primul tablou: stol de corbi, să-ntunece (metafore); al doilea tablou: rămîi în floare, luna lui April, zîmbet de copil (metafore dezvoltate); chipul iubitei conturat prin epitete metaforice: ochii mari și umezi, zîmbet de copil.
6. La nivel prozodic (fonetic): versuri lungi de 12 silabe, cu cezura (se va demonstra grafic) primul vers și al doilea, marcînd și ritmul imabic, de tristețe și rimă alăturată (împerecheată), cu o muzicalitate specifică de romanță.
7. Concluzie: Faptele de limbă și stil sînt specific eminesciene, cu o structură gramatical-stilistică definită ca un proces selectiv; alegerea variatelor posibilități de cuvinte și construcții adecvate fondului de idei și sentimente, spre perfecțiunea clasică. (prof. Marin Cosmescu)
Tema pentru acasă pentru elevii de liceu (clasele a IXa-a și a – XI-a):
Abordînd ca text liric (fragment) primele două strofe din poemul „Luceafărul” de M. Eminescu, alcătuiți planul dezvoltat, formulînd răspunsurile la cele șapte puncte din modelul prezentat. La punctul 4, stabiliți felul propoziițiilor și schema frazelor din cele două strofe, iar la punctul 6, demonstrați grafic structura fonetică a primei strofe (măsura, ritmul și rima) și efectul lor stilistic.
Lasă un răspuns