Săptămînile trecute m-au găsit cu ceva treburi prin capitala țării. Preocupat să-mi rezolv rapid intențiile, am apelat la competențele unui fost coleg de școală, om cu mare trecere, la o firmă cu nuclee în toată țara. Sincer, nu știam exact denumirea funcției în schema de organizare instituțională. Abia la secretariat m-am lămurit cu cine voi sta de vorbă. Cu specialistul pe probleme de imagine, consilierul și creatorul de știri instituționale. Firesc, mi-am făcut și o terapie cognitivă, pentru eventualele tehnici de ripostă ce s-ar fi aplicat în comunicarea interpersonală. Din politețe, am preferat să aștept. Arhitectura biroului și documentarele de informare internă mă fascinau. Doar inteligența secretarei m-a salvat de la un moment cu acțiune de lungă durată. Bucuria întîlnirii a fost neașteptată. Recunoașterea comportamentului plăcut pe timpul școlarității ni s-a confirmat. Cîteva telefoane au fost suficiente pentru a-mi îndeplini dorințele. Din curiozitate, l-am rugat să-mi spună ceva despre consilierul de imagne. Cică este un om indispensabil într-o instituție. Competențele sale țin de domeniile monitorizare, moderare și creație a parametrelor de imagine. Facilitează tipurile de comunicare pe nivelurile: instituție- public, instituție- mijloace de informare, instituție- subalterni. Știrile instituționale pe care le redactează și difuzează au ca obiectiv prioritar deschiderea spre comunicare, transparența instituțională și credibilitatea angajaților. Deviza instituției, pictată chiar deasupra biroului său, avea să confirme intențiile: „Transparență maximă în minimum de timp”. Activitatea consilierului de imagine presupune preocupările pentru randament, profesiune și contacte umane. Și acestea trebuie rezolvate, atît în interiorul, cît și în exteriorul instituției. Prin studiu continuu, consilierul de imagine învață să comunice prin presa scrisă, radio, televiziune.
Mesajele sale caracteristice se conturează pe motive, argumente, probe și dovezi. Vehicularea lor presupune o stăpînire a regulilor de retorică, cultură universală și profesională. Nu îi sînt caracteristice orgoliile și imoralitatea. Inițiativa și fermitatea trebuie să-i asigure supremația. M-am gîndit mult la ce mi-a spus colegul. Nu am realizat sondaje din care să rezulte valabilitatea celor spuse. Mă îndoiesc de un singur lucru. Oare aici, în Bacău, la nivelul instituțiilor publice, se cunoaște cine, ce și cum trebuie să acționeze un consilier de imagine? Dacă da, sîntem pe drumul bun. Dacă nu, trebuie să învățăm. (Dan Căldăraru)
Lasă un răspuns