Avînd în vedere că ne aflăm în plin sezon al cumpărăturilor, cînd nu puțini comercianți au tendința să ne tragă pe sfoară nu numai la prețuri, dar și la calitatea mărfurilor, este necesar să cunoaștem o serie de reguli de care trebuie să ținem cont atunci cînd mergem la piață sau în oricare magazin, pentru a nu regreta mai tîrziu achizițiile făcute și banii pierduți. De aceea, inspectorul șef al Oficiului pentru Protecția Consumatorului Bacău, Sorin Elisei, face pentru cititorii noștri o serie de recomandări necesare în momentul achiziției unui produs.
1. La cumpărarea unui produs:
– cereți un document de vînzare (bon, chitanță fiscală ^chitanță de casă în care să se specifice data cumpărării);
1.1 Produse alimentare:
– evitați cumpărarea produselor alimentare dacă vînzătorul are mîini murdare, tușește, are răni la mîini, furuncule etc.;
– asigurați-vă că agenții economici comercializează acest gen de produse dispun de echipamente și condiții specifice comercializării (vitrine, spații frigorifice etc.);
– verificați încadrarea în termenul de valabilitate (un produs care se încadrează în termenul de valabilitate, dar nu este păstrat și expus la vînzare în condiții corespunzătoare, poate deveni impropriu consumului);
– dacă aveți mai multe cumpărături de făcut, achiziționați produsele alimentare la sfîrșit.
1.2 Bunuri de folosință îndelungată
– cereți instrucțiunile de folosire și certificatul de garanție, în limba română chiar dacă sunt din import, cu ștampila magazinului;
– solicitați vînzătorului să probeze funcționarea produsului;
– nu semnați nici un act fără să ciți cu atenție.
2. La prestarea de servicii către consumatori:
– să încheie contract de prestări servicii cu agentul economic;
– aveți libertatea de a lua decizii la achiziționarea unor produse sau ervicii fără a se impune clauze care pot favoriza folosirea de practici abuzive de vînzare de natură a influența opțiunea dumneavoastră;
– redactarea clară și precisă a clauzelor contractuale inclusiv a celor privind caracteristicile calitative și condițiile de garanție, indicarea corectă a tarifurilor și a prețurilor, precum și stabilirea cu exactitate a condițiilor de credit și a dobînzilor;
– precizări privind asigurarea serice-ului pe durata termenului de garanție, cu menționarea unității de service.
Precizări privind modul de realizare a reclamațiilor
In cazul achiziționării unui produs sau prestării de servicii neconforme de către agenții economici, consumatorul va încerca, în primul rînd, rezolvarea pe cale amiabilă a reclamației cu agentul economic vînzător/prestator care a comercializat produsul sau a prestat serviciul, cu documentele ce fac dovada plății, certificat de garanție etc.
Dacă reclamația nu a fost rezolvată, pe cale amiabilă cu agentul economic, consumatorul se va adresa în scris OJPC (prin serviciile poștale sau direct la sediul Oficiul pentru Protecția Consumatorului, unde va completa o fișă de reclamație). Un element esențial de departajare a reclamației de sesizare, îl constituie faptul că printr-o reclamație, consumatorul formulează pretenții cu caracter material (restituirea contravalorii produselor sau serviciilor, înlocuirea sau remedierea produselor reclamate), aspect care nu este prezent în conținutului unei sesizări.
Sesizarea sau reclamația trebuie să conțină toate datele referitoare la produsul sau serviciul reclamat necesare efectuării analizei la agentul economic.
Potrivit legii, fișa de sesizare/reclamație cu privire la calitatea produselor sau serviciilor trebuie să cuprindă următoarele:
– numele și prenumele reclamantului, adresa, nr. telefon (unde poate fi contactat la nevoie);
– denumirea și adresa agentului economic, care a comercializat produsul sau a prestat serviciul;
– elemente de identificare și caracterizare a produsului sau serviciului;
– detalii cu privire la deficiențele reclamate (descrierea clară și amănunțită a deficiențelor, a împrejurărilor în care acestea au apărut, a intervențiilor făcute pentru reparearea sau înlocuirea produsului precum și menționarea greutăților pe care le-a întîmpinat și a persoanelor care se fac, în opinia sa, vinovate de aceste greutăți;
– pretențiile reclamantului (în situația formulării unei reclamanții), exemplu: repare produs, restituirea contravalorii produsului cu deficiențe etc;
– reclamația trebuie însoțită de copii de pe documentele de pe care consumatorul probează faptul că produsul sau serviciul a fost achiziționat de la agentul economic împotriva căruia se întreaptă cu pretenții ori că a fost reparat de către agentul economic reclamat, precum și orice alte documente care probează cele reclamate;
– reclamantul trebuie să prezinte o dată cu reclamația și produsul reclamat și să descrie starea calitativă a produsului;
Sesizarea/reclamația va fi semnată și datată de reclamant.
Durata cercetării reclamației nu trebuie să depășească, potrivit legii, treizeci de zile calendaristice de la data înregistrării. În funcție de natura reclamației pentru produsele alimentare aduse de consumatori, care un grad ridicat de perisabilitate, OJPC va decide asupra urgenței testării acestora în laboratoare autorizate.
Concluzia cercetării reclamației va fi adusă la cunoștința reclamantului, în scris, prin poștă sau direct, cu semnarea de luare la cunoștință și de confirmare a cercetării reclamației.
Lasă un răspuns