• firma aeronautică modernizează în continuare MiG-urile armatei croate
Aerostar Bacău, împreună cu firma israeliană Elbit Systems, au ajuns aproape de finalul programului de modernizare a avioanelor de vînătoare MiG-21 aflate în dotarea Armatei Române. Firma băcăuană și partenerul său mai au de livrat forțelor aeriene doar un aparat modernizat. Celelalte MiG-21 Lancer au devenit operaționale. S-a ajuns astfel la finalul unui program care a avut și realizări notabile, dar și accidente de tot felul. În ciuda problemelor tehnice ivite cu ocazia derulării contractului menționat, firma aeronautică băcăuană a cîștigat în noiembrie 2002 o licitație internațională de modernizare a cel puțin 12 aparate MiG-21 din dotarea armatei croate (cu posibilitatea de a mai moderniza alte 12).
Un program de 330 de milioane de dolari
Programul de modernizare a celor 110 aparate de vînătoare MiG-21 a demarat în 1993 și a implicat, din partea Ministerului Apărării Naționale, fonduri totale de 330 de milioane de dolari. S-a dorit creșterea capacității de luptă prin echiparea cu un pachet de avionică avansată, compatibilă cu cea utilizată pe avioanele de vînătoare din generația a 5-a. Nu a fost neglijată nici posibilitatea de a utiliza atît armamentul de tip estic, cît și a celui „vest”, compatibil cu cel folosit pe avioanele din dotarea statelor membe NATO.
Avioanele MiG-21 au fost dotate cu dispay-uri multifuncționale color și monocrome, cu un afișaj complex plasat în cîmpul vizual frontal al pilotului, iar vizorul a fost integrat pe cască. Comenzile pentru declanșarea tirului au fost centrate pe manșă și maneta de gaze. Au fost îmbunătățite sistemele de navigație, de radionavigație și aterizarea instrumentală și s-a trecut la utilizarea de arme inteligente. În acest context au fost ridicate standardele privind pregătirea datelor de misiune, analiza rezultatelor misiunii, gradul de disponibilitate a aeronavelor și posibilitățile de antrenament ale piloților.
Performanțele noilor aparate sînt evidențiate de cei care au pilotat și avioane nemodernizate. Zborul a devenit mai ușor, s-au mărit șansele de supraviețuire pe cîmpul de luptă, dar și autonomia pilotului. Pe display sau pe vizorul căștii se adună informații care la avioanele nemodernizate erau adunate de pe mai multe ecrane sau erau obținute după efectuarea unor comenzi manuale multiple. MiG-urile modernizate au sistemul GPS (sistem de poziționare globală – n.r.), care afișează datele necesare. Toate datele de care dispun piloții sînt în timp real, ceea ce permite concentrarea asupra misiunii, lucru esențial în zborurile de luptă. S-a scurtat de asemenea și perioada de pregătire teoretică a piloților din serie nouă care urcă numai pe avioane modernizate. Toate sistemele au avut de cîștigat de pe urma modernizării, de la cel de coordonare a focului, pînă la ergonomia cabinei.
Avionul modernizat, denumit „Lancer”, a fost realizat în trei configurații: simplă comandă aer-sol (sau Lancer A), dublă comandă aer-sol (Lancer B) și Lancer C, cu simplă comandă aer-aer. Totuși, celula și motorul avionului au rămas aceleași, ceea ce afectează anumite performanțe ale aparatului, în special manevrabilitatea.
MiG 21 Lancer a fost implicat în mai multe accidente
Aparatele Mig-21 modernizate în variantele Lancer nu au fost scutite de accidente. Cauzele acestora au fost diverse. Primul incident a avut loc în septembrie 1999, cînd un avion cu dublă comandă s-a prăbușit pe terenul de instrucție al unității de jandarmi de la marginea Bacăului. Cei doi piloți, comandorul Victor Berca și locotenentul Cristi Andrieș, au reușit să se catapulteze. Cauzele prăbușirii au fost prezentate diferit de MApN și Aerostar, dar este cert că avionul nu a luat înălțime. Următorul incident a avut loc în iulie 2001, cînd un avion cu simplă comandă s-a prăbușit în comuna Zemeș, în apropierea satului Bolătău. Și-n acest caz, pilotul, comandor Ioan Viorel Bîlu, s-a catapultat la cererea turnului de comandă. Este singurul incident care a implicat un avion aflat în timpul zborurilor de încercare. Chiar directorul Aerostar, Grigore Filip, a spus clar că s-au depășit parametrii aerodinamici: „Aceasta este menirea zborurilor de încercare, de a vedea care sînt limitele, pînă unde poate merge avionul. Astfel de accidente sînt luate în calcul”. De altfel, firma a cumpărat un avion MiG-21 pentru a-l înlocui pe cel distrus și este singurul aparat care mai trebuie livrat în forma modernizată înainte de a se încheia programul.
Un al treilea incident a avut loc în februarie 2002 la Borcea și s-a soldat cu prima victimă. Conform anchetei, cea mai probabilă cauză a fost impactul cu o pasăre, care a penetrat cabina și a lovit pilotul. Un alt incident soldat cu prăbușirea unui MiG-21 Lancer a avut loc o lună mai tîrziu, la Cîmpia Turzii. Cauza a fost de această dată inedită, în sensul că s-a găsit apă în kerosen. Bineînțeles că nu s-a pus problema „botezării” combustibilului, în stilul benzinăriilor autohtone. Pur și simplu a fost vorba de formarea de condens în interiorul motorului, fenomen urmat de topirea gheții și amestecul ei cu kerosenul.
Ultima prăbușire care a afectat un Lancer a avut loc în octombrie 2002, cînd aparatul s-a prăbușit la doar cîteva secunde după decolare la capătul de sud al pistei de decolare-aterizare a Aerodromului Militar Bacău. Incidentul a fost provocat tot de impactul cu una sau mai multe păsări.
În sfîrșit, un incident mai puțin obișnuit a avut loc cam în aceeași perioadă. O bombă nearmată s-a desprins de pe grinda unui avion MiG-21 Lancer. Cauza a fost cumva surprinzătoare, în sensul că lipirea greșită a unui conductor într-o cutie de conexiuni a dus la pierderea proiectilului.
Aerostar și Elbit Systems au prins contractul cu armata croată
În ciuda incidentelor care au implicat MiG-urile în variante Lancer, nu se poate vorbi de probleme ale programului de modernizare. Problemele tehnice nu țin de partea de avionică. Faptul că motorul și celula sînt cele originale dau și limitele acestora. Că programul de modernizare este bun o dovedește și faptul că Aerostar – în colaborare cu partenerul său devenit tradițional, Elbit Systems – a obținut un contract ce implică avioanele MiG-21 ale armatei croate. Contractul a fost cîștigat în urma unei licitații internaționale, în dauna unor firme din Rusia și Israel. Valoarea înțelegerii este de opt milioane de dolari. În primă fază, vor fi modernizate 12 aparate MiG-21 ale armatei croate, cu posibilitatea de extensie pentru alte 12 aparate.
Invitația de integrare în structurile alianței nord-atlantice schimbă puțin datele problemei. Se știe că MiG-urile sînt depășite din multe puncte de vedere. Totuși, Aerostar s-a pregătit și pentru această eventualitate. Posibilitatea de modernizare a aparatului MiG-29 – împreună cu Elbit Systems și DASA – aduce în discuție un avion de antrenament comparabil cu Eurofighter, ceea ce este un punct pozitiv chiar în perspectiva integării. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns