Pe timp de iarnă, ameliorarea caracteristicilor carburanților cu ajutorul aditivilor este o metodă obișnuită datorită a trei avantaje majore: au un efect pozitiv imediat, se pot aplica pe mașini vechi și noi și au un preț rezonabil. La noi, folosirea aditivilor pentru combustibili se impune mai greu, deși avem foarte multe automobile vechi. La cîți dintre automobiliști nu le-a înghețat, măcar o data, iarna, apa din benzină în carburator sau pe conductele instalatiei de alimentare? Depunerile de funingine și cocs din camerele de ardere, de pe supape, injectoare, bujii, cilindri și pistoane, precum și gumele, lacurile și murdăriile acumulate în rezervoare, în filtrele de combustibil, în carburatoare, în sitele pompelor și in injectoare ne-au făcut de multe ori viața amară.
Ce sînt aditivii?
Aditivii sînt compuși chimici ce conferă carburanților proprietăți superioare, asigurînd o mai bună funcționare a motorului, îmbunătățirea caracteristicilor și performanțelor acestuia pe întreg domeniul de utilizare și aduc o contribuție însemnată la reducerea consumului și a emisiilor de noxe. Aditivii pentru benzine sînt destinați creșterii performanțelor motoarelor prin ridicarea cifrei octanice, curățirea camerei de ardere, a supapelor, injectoarelor, carburatorului și eliminarea apei din benzină. Unii aditivi au rol lubrifiant. Aditivii pentru motorine sînt destinați îmbunătățirii proceselor de ardere la temperaturi scăzute, prin creșterea fluidității, a indicelui cetanic, curățirea pompelor de injecție și injectoarelor și înlăturarea apei. Unii aditivi prezintă acțiune comună de stabilizare a benzinelor sau motorinelor, în perioadele lungi de neutilizare a automobilului sau în depozite, protejînd anticoroziv rezervoarele și componentele instalațiilor de alimentare.
Utilizarea aditivilor
Atunci cînd folosim aditivii se impun totuși unele măsuri de precauție. Trebuie evitată inhalarea vaporilor în momentul utilizării deoarece sînt otrăvitori. Fiind produse inflamabile, vaporii degajați în spații închise pot determina incendii sau chiar explozii în prezența unor scîntei, a unei flăcări deschise sau chiar a unei banale țigări aprinse. Se recomandă să fie păstrate în locuri ventilate, închise ermetic, neexpuse la căldura soarelui. Un motor bine întreținut, alimentat cu un carburant de calitate și tratat cu un aditiv corespunzător, va funcționa mai bine, va avea un randament sporit, un timp de funcționare mai îndelungat, va fi mai puțin poluant și mai economic pentru buzunarul dumneavoastră, iar efectul va fi vizibil cu atît mai mult pe timpul iernii.
Anvelopele de iarnă
Anvelopele de iarnă sînt o necesitate, indiferent de tipul autoturismului. Mai mult, cu un astfel de cauciuc se poate rula în bune condiții și vara, dar, atenție, reciproca nu e valabilă. Desigur că exista modele care se pretează numai la gheață și zăpadă, care pe suprafața de rulare sînt prevăzute cu crampoane. Pe de altă parte, marile firme producătoare de anvelope posedă departamente specializate pentru dezvoltarea de produse destinate vremii nefavorabile. De exemplu, șanțurile adînci, late pe circumferință, produc pîrtie prin apa de ploaie de pe drumuri. Apa este evacuată mai repede dinspre centru printr-un design direcțional. La acesta din urmă, profilul este astfel conceput ca apa să fie condusă rapid către margini. Cu cît sînt eliminate mai repede substanțele care se interpun între cauciuc și asfalt, cu atît mai bine aderența crește, iar șansele să ajungeți acasă cu bine sînt mai mari. (C. POP)
Lasă un răspuns