ATM – automatul bancar (Automated Teller Maschine) eliberează numerar pe baza identificării deținătorului de card prin codul PIN;
Autorizare – procesul prin care sînt verificate identitatea deținătorului de card și dreptul său de a dispune de suma cerută;
Avans de numerar – eliberare de cash, la ATM sau la ghișeul băncii;
Blocare – în cazul pierderii sau furtului cardului, această măsură previne folosirea abuzivă a cardului pentru toate tranzacțiile autorizate (ATM, POS etc.);
Card de plată – card de plastic de dimensiunea 85x44mm, care îi permite deținătorului să efectueze retrageri de numerar la bănci și ATM-uri și să facă plăți fără numerar pentru bunuri sau servicii la comercianți;
Card de debit – cînd contul de card este alimentat cu bani chiar de către deținătorul de card sau angajatorul său, ca în cazul plății salariilor;
Card de credit – cînd contul de card este alimentat cu banii băncii, posesorul cardului avînd obligația de a rambursa creditul funcție de perioada pentru care a fost utilizat (tras) și de dobînda percepută de bancă;
Card cu bandă magnetică – card clasic, unde semnătura deținătorului se aplică pe spatele cardului pe o porțiune numită bandă magnetică;
Card embosat – inițialele deținătorului sînt imprimate pe card astfel încît să facă posibilă facturarea manuală; cardul este folosit atît off-line (imprinter) cît și în mediu electronic (ATM și POS);
Card neembosat – inițialele deținătorului de card nu sînt imprimate în relief; este folosit numai în mediu electronic;
Card smart – card cu circuit integrat sau card cu microprocesor, ceea ce îi conferă funcțiile unui computer în miniatură. Memoria îi permite înmagazinarea a de 80 de ori mai multe informații decît în cazul unui card cu bandă magnetică. Cardul inteligent permite efectuarea unei plăți fără a mai fi nevoie de consultarea băncii emitente a cardului pentru confirmarea disponibilului din cont. Pentru smart card-urile mai complexe, comunicarea se face via unde radio. Practic, nu mai este necesar contactul fizic între cititorul de carduri și cardul propriu-zis pentru transmiterea informațiilor, așa cum se întîmpla cu smart card-urile convenționale;
Chitanța – confirmarea eliberată de ATM, ca dovadă a retragerii numerarului, sau de comerciant, ca dovadă a achiziționării unor bunuri sau plata unor servicii;
Codul PIN – numărul de identificare personală (Personal Identification Number) este un cod de patru cifre, cunoscut numai de deținătorul de card și folosit pentru identificarea sa la ATM-uri și terminale POS.
Comerciant – magazin, restaurant, hotel etc. care acceptă la plată cardurile în locul numerarului;
Deținător de card – persoana căreia i s-a emis cardul și al cărui nume este tipărit pe card. Deținătorul de card poate fi același cu deținătorul de cont sau poate fi o terță persoană care a fost autorizată de deținătorul de cont;
Extras de cont – document ce se eliberează în mod automat sau la cerere, prin care se atestă mișcările (numărul și valoarea ttranzacțiilor) care au avut loc în contul de card într-o perioadă determinată de timp;
Flat – taxa/comision care se aplică sub forma unei valori unice (dar nu procentual) indiferent de valoarea unei tranzacții;
Franco – scutit de costuri;
Imprinter – aparat mecanic pentru procesarea manuală a tranzacțiilor. Folosind imprinterul, detaliile de identificare ale deținătorului de card sînt copiate pe chitanța de pe fața cardului de plastic;
Sold – sau disponibil în cont, exprimă lichiditățile din contul de card la un moment dat;
Solutie SET – din englezescul „secure electronic transaction”, definește soluția tehnică ce permite folosirea cardului pentru tranzacții în medii electronice, precum Internet-ul, în condiții de siguranță;
Terminal EFTPOS – din englezescul „Electronic Fund Transfer at Point of Sale” și înseamnă punct de vînzare, adică un terminal de numerar electronic pentru autorizarea și procesarea electronică a unei tranzacții pe card.
Lasă un răspuns