Peste 200 de kilometri de pistă de aviație vor fi predate, în această săptămînă, din administrarea Ministerului Apărării Naționale, respectiv a Unității Militare de Aviație Bacău, în administrarea Ministerului Administrației Publice, respectiv a Consiliului Județean Bacău. Prin această acțiune, în administrarea Consiliului județean Bacău, cel care este și proprietarul Aeroportului civil, va mai trece și infrastructura aferentă căilor de rulare. Principala grijă a autorităților județene se canalizează în acest moment asupra modului în care se va efectua paza unei suprafețe atît de mari. Cu atît mai mult cu cît actuala situție internațională legată de războiul din Irak a impus luarea unor măsuri de pază suplimetare pentru toate aeroporturile din țară. Dacă mai punem la socoteală și faptul că pista este folosită în comun cu Unitatea Militară de Aviație, paza aeroportului trebuie făcută cu și mai multă grijă, dar mai ales competență. Din păcate, opinia autorităților juețene în privința modului în care vor asigura paza aeroportului și a pistei nu v-o putem prezenta, pe parcursului zilei de ieri, președintele Consiliului Județean, Neculai Lupu, avînd telefonul închis.
Transmiterea infrastructurii aeroportuare în administrarea Consiliului Județean Bacău a fost aprobată în ședința de guvern din 24 octombrie 2002 . Pînă acum aeroportul civil își desfășura activitatea folosindu-se de pista Aerodromului militar. Autoritățile județene au făcut demersuri pentru obținerea pistei încă din anul 2001. Ele au avut în sprijinul acestui demers și un raport al Autorității Aeronautice Civie Române (AACR), efectuat cu puțin înainte ca autoritățile locale să înainteze cererea la Ministerul Administrației Publice Locale. Potrivit acestei expertize, care făcea referire la calitatea infrastructurii aeroportuare, „pista este aprope impracticabilă”. De aceea, s-a recomandat efectuarea în regim de urgență a reparațiilor și modernizărilor pistei aerodromului. În plus AACR a recomadat și securizarea zonei cu un gard împrejmuitor. Un alt motiv care a atîrnat greu în balanță în favoarea predării pistei militare în administrarea Consiliului Județean Bacău a fost și rezoluția Ministerului Apărării Naționale, prin care acesta recunoaștea că nu are fonduri pentru executarea lucrărilor de reparații, modernizare și întreținere a infrastructurii aeroportuare. În planurile de modernizare de anul trecut au fost incluse reparațiile și modernizarea a trei kilometri de pistă, construirea unui gard împrejmuitor, achiziționarea unor utilaje moderne de întreținere, construirea unor căi de rulare, a unui hangar, a unui nou sistem de balizaj, precum și alte anexe impuse de statutul de aerport internațional.
La vremea cînd s-a aprobat prin hotărîre de guvern trecerea infruastructurii aeroportuare în administrarea Consiliului Județean, președintele Neculai Lupu a declarat: „Noi avem un poiect de modernizare și dezvoltare a zonei aeroportuare, care se va derula pe cîțiva ani. Oricum erau multe inadvertențe. Ministerul Apărării Naționale nu dădea bani pentru întreținerea balizajelor, de exemplu, pentru care plăteam noi, de la bugetul local. Așa că, avînd în administrare toată infrastructura, putem să promovăm proiectele de modernizare impuse de statutul internațional pe care l-a căpătat aroportul. Trebuie să respectăm niște standarde stricte, altfel riscăm să pierdem acest statut și de aici o întreagă industrie care se poate dezvolta în zona aeroportuară. Este, practic, poarta de intrare a județului nostru în rîndul orașelor lumii”, a spus Neculai Lupu la acea vreme.
Numai că, la vremea cînd președintele Lupu făcea aceste declarații, guvernul încă nu aruncase pe umerii autorităților județene un întreg maldăr de programe de protecție socială a populației. Dacă ar fi să aminitim fie și numai costurile imense destinate Protecției copilului sau sumele care trebuie alocate programului „laptele și cornul”, handicapaților sau spitalului și tot se pune problema fondurilor destinate pazei Aerportului și modedernizării pistei, la modul cel mai serios. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns