Nu de puține ori am fost suprinși să vedem mărci de prestigiu la diverse produse care se vindeau pe prețuri de nimic. Unii dintre noi, fără să mai stea prea mult pe gînduri, bucuroși de un așa chilipir, s-au grăbit să cumpere produsele repective și să descopere cu stupoare abia acasă, la citire mai atentă că pantofii de sport marca „Puma” sînt de fapt „Plima”, că boxele pentru radio „Pioneer” sînt de fapt „Pionear”, că un video marca „Sony” este „Suny” că televizorul marca „Panasonic” este „Panasconic”, „Povasonic”, „Pascasonic” sau orice altă denumire care te poate înșela cu privire la marca produsului. Diferența de doar o literă, dar uriașă în ceea ce privește calitatea, este foarte greu sesizabilă, mai ales că „marii producători” care își asambelază bunurile pe vapoare pentru a nu fi descoperiți, nu ezită să folosească la maximum pînă și modul de inscripționare al firmelor consacrate. Abia cînd văd că din televizor curg șuruburile sau că mixerul marca „Munilex” și care se dorea ‘Mulinex” nu are palete, amatorii de chilipiruri realizează că au fost înșelați. „Oamenii trebuie să învețe să facă un raport preț-calitate. Este clar că nu poți cumpăra un aparat electrocasnic produs de o firmă de prestigiu cu cîteva sute de mii de lei. De aceea, cumpărătorii trebuie să se uite foarte atent chiar la denumirea produsului și atunci vor înțelege că produsul pe care doresc să-l cumpere la un preț de nimic este unul pirat. Persoana repsctivă va da banii pe un bun nu numai de o calitate îndoielnica, dar nici nu va avea cui să-i ceară cont pentru această înșelăciune, dat fiind faptul că în general astfel de bunuri sînt comercializate la tarabă și nu au trecute nici un fel de date de identificare a producătorului”, ne-a declarat Sorin Elisei, inspectorul șef al Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor (OJPC), Bacău.
O altă diferență în privința calității produselor se decopră tot acasă, atunci cînd se pun în funcțiune aparatele respective. este vorba despre compatibilitatea electromagnetică. Cu alte cuvinte despre propietatea acelui produs de a nu perturba funcționarea celorlalte aparate electrocasnice din apropierea sa. „Au fost nenumărate cazuri în care cîte un cumpărător descoperea că atunci cînd băga mixerul în priză i se oprește televizorul sau i se aprine becul în baie. Nu sînt povești, aceste lucruri s-au întîmplat și se întîmplă. Toate aceste incidente ar fi putut fi evitate dacă consumatorul ar fi fost atent la ceea ce cumpără sau dacă ar fi existat compatibilitate electromagnetică între produsele electrocasnice”, ne-a spus Elisei, care a constatat în urma unui control printre comercianți că peste 80 la sută dintre ei nu respectă legislația în materie.
Conform legislației în vigoare, toate produsele electromagnetice trebuie să respecte condițiile de funcționare și de introducere pe piață, să poarte aplicat marcajul CS sau Ce, care să certifice faptul că acel aparat este compatibil cu standardele românești, nu perturbă și au protecție. „Pentru introducerea pe piață a aparatelor electromagnetice se fac cercătri extrem de laborioase și numai după aceea se aplică marcajul. Acestea se fac numai în București. Este clar că astfel de cercatări costă mult. Ori în condițiile în care cineva introduce pe piață tot felul de produse îndoielnice, nu mai are interesul să mai treacă și pe la acest laborator”, a încheiat Elisei. În Bacău au fost verificați 17 agenți economici care comercializau astfel de produse șu a fost sancționați 15 dintre ei cu amenzi în valoare de 28 de milioane de lei. În același timp au fost oprite temporar de la comercializare produse în valoare de 136 de milioane de lei. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns