Modificările metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat au devenit aproape o obișnuință, ultima mișcare de acest fel fiind făcută de Ministerul Educației și Cercetării la sfîrșitul săptămînii trecute. Concret, ministerul a oficializat o propunere făcută, după simularea națională din 12 aprilie, de Inspectoratul Școlar Bacău, care a susținut că numărul supraveghetorilor din fiecare clasă trebuie mărit la trei, în timp ce numărul membrilor comisiei de examen ar trebui să fie de cinci. Propuneri care, de acum, sînt realități. „Existența a numai doi supraveghetori în fiecare sală, respectiv a doi membri în fiecare comisie de examen ar fi putut duce la unele situații critice, în sensul că aceștia nu ar fi putut fizic face față tuturor problemelor. Evaluarea testelor grilă se face de către doi supraveghetori, cel de-al treilea urmînd, astfel, să asigure liniștea din sală. În ceea ce-i privește pe membrii comisiei de examen, aceștia nu ar fi putut verifica, fie și prin sondaj, modul în care se face evaluarea, dacă numărul acestora nu ar fi crescut”, a explicat profesorul Neculai Gruia, inspector de matematică și vicepreședinte al Comisiei județene de examen. Potrivit metodologiei de concurs, președintele și vicepreședintele comisiei de examen vor fi aleși, prin tragere la sorți, de MEC, în timp ce ceilalți cinci membri ai comisiilor, din care unul va avea funcția de secretar, vor fi stabiliți, tot prin tragere la sorți, de Comisiile județene.
Copiatoarele, marea problemă a Bac-ului
Marea problemă a bacalaureatului de anul acesta vor fi, însă, copiatoarele. Apariția testelor grilă la mai toate probele de concurs a făcut ca numărul copiilor care trebuie făcute la fiecare probă să crească exponențial. De aici, necesitatea dotării liceelor care vor găzdui centre de examen cu multiplicatoare performante, o cerință nu foarte ușor de îndeplinit, mai ales că întreaga sarcină revine comunităților locale. Mai mult, ministerul a solicitat, într-o primă fază, ca multiplicarea tuturor subiectelor să se facă în cel mult 45 de minute, un timp ce s-a dovedit, cu ocazia simulării din 12 aprilie, mult prea scurt. Drept urmare, timpul de multiplicare a subiectelor a fost mărit la o oră. „Multiplicarea subiectelor nu se poate face, cu dotarea actuală, în mai puțin de o oră. Singura soluție de a termina copierea în trei sferturi de oră este dotarea liceelor cu cîte patru copiatoare performante, însă nu trebuie să uităm că timpul de copiere crește cu circa jumătate de oră, în condițiile în care în unele centre de examen vor trebui multiplicate cîte două tipuri de subiecte, pentru clasa a XII-a și pentru clasa a XIII-a învățămînt de zi, seral sau frecvență redusă, clase care susțin examenul după metodologia și programele de anul trecut”, ne-a declarat profesorul Neculai Gruia, vicepreședinte al Comisiei județene de examen. Problema multiplicării subiectelor în timp util rămîne, însă, cel puțin deocamdată, deschisă, atît timp cît, în momentul de față, liceele vor trebui, foarte probabil, să se descurce cu copiatoarele pe care le au. Sau, eventual, să ceară ajutorul liceelor care nu nu sînt centre de examen.
Testele grilă nu suportă contestații
O altă prevedere extrem de interesantă a actualei metodologii de examen spune că elevii nu pot depune contestații decît la probele care se vor derula în forma clasică. Adică numai la limba română și desen tehnic. Eventualele cereri de recorectare a acestor teze se vor soluționa însă, în alte județe, MEC lăsînd deschisă și portița formării unor centre regionale de contestații. În plus, din comisia de corectare a contestațiilor nu vor putea face parte profesori care au avut această calitate și anul trecut.
Revenind la testele grilă, imposibilitatea depunerii de contestații face ca un elev să „moară cu dreptatea în mînă”, chiar dacă observă, de exemplu, că o întrebare este formulată greșit sau varianta de răspuns indicată drept corectă pe grătarul de evaluare este, în realitate, greșită. În aceste cazuri, care sînt destul de probabile dacă luăm în calcul faptul că subiectele nu au fost lipsite de greșeli nici la simularea națională din 12 aprilie, elevul trebuie să aștepte ca ministerul să se autosesize. Ceea ce se poate întîmpla sau nu.
Lasă un răspuns