Scumpirea carburanților și a gazului metan va avea efecte și în prețurile produselor alimentare și nealimentare destinate populației. Consecințele nu pot fi integral cuantificate în acest moment, pentru că societățile din domeniul industriei alimentare și a bunurilor de larg consum, ca și comercianții din aceste sectoare nu au apucat să-și facă toate socotelile. În plus, există influențe de altă natură, care nu au cum să fie prevăzute decît cu aproximație. Cert este că mai toate prețurile vor crește, dar nu se știe cu cît.
În cazul pîinii, de exemplu, vor exista scumpiri, chiar dacă nu în perioada imediat următoare. „Gazul metan și motorina adună cam zece procente din prețul de livrare al pîinii – a declarat președintele Pambac, Răducan Ion. Este imposibil să nu existe o influență, dar majorarea nu va fi operată imediat, pentru că așteptăm să vedem ce se va întîmpla și cu grîul. Există anumite discuții și în această direcție și vrem să vedem rezultatele. Abia după aceea vom lua deciziile ce se impun”.
În sectorul produselor din carne, lucrurile sînt ceva mai nuanțate. Influențele directe nu ar fi prea mari – doar 2-3 procente -, în schimb cele din amonte sînt mult mai mari. „Noi sîntem legați mai puțin în costuri de prețurile la carburanți și gaz metan – a precizat vicepreședintele Agricola Internațional, Grigore Horoi. În schimb, sîntem puternic influențați de prețurile la furaje, de exemplu, sau de alte materii prime care înglobează aceste scumpiri. Nu avem cum să cuantificăm ce vine din amonte, dar știm din experiența unor situații similare că există efecte care pot trece de 10%. În mod normal, noi ar trebui să procedăm la scumpirea produselor noastre cu același procent, numai că nu cred că piața va suporta, mai ales că vor fi și alte majorări de prețuri. Vom vedea ce se va întîmpla la momentul respectiv”. Pe moment, produsele gigantului alimentar nu se scumpesc, însă nu se știe cît va dura această acalmie.
Scumpirea carburanților poate avea efecte imediate în piața de legume și fructe. Indiferent că sînt din zonele limitrofe sau vin de la Galați, cei care aduc roșii, castraveți, vinete, ardei, caise, cireșe și alte produse de acest fel le transportă cu mașina. „În cel mai bun caz, piața rămîne la acest nivel de prețuri – spune Maria Mararu, care aduce roșii din zona de sud a țării -, care nu este chiar mic, pentru că sîntem la începutul sezonului. Totuși, consumăm motorină ca să aducem roșiile, așa că scumpirea ei are consecințe”. Calculul este oarecum simplu. O mașină ARO încărcată transportă între 250 de kilograme și 400 de kilograme, în funcție de cum este organizată. Dar ARO consumă, de regulă, peste 10 litri de carburant la 100 de kilometri, iar pînă în comunele județului Galați sînt între 150 și 250 kilometri, depinde de traseu. Deci fiecare transport se scumpește cam cu 100.000 de lei, dar într-o lună se fac zeci de transporturi. Cu alte cuvinte, se adună milioane de lei care nu au cum să fie recuperate altfel decît în prețuri. Precupeața cu care am stat de vorbă este un caz fericit, în sensul că are masă în piață, așa că nu este nevoită să-și vîndă marfa intermediarilor, pentru că atunci n-ar lua 16.000 de lei pe kilogramul de roșii, ci cel mult 10.000 de lei, preț la care mai că n-ar mai cultiva legume. De menționat că la producătorii de legume nu există influențe din cauza scumpirii gazului metan, ci doar atunci cînd crește taxa la energie electrică, întrucît cei care cultivă pe suprafețe mari au nevoie fie de irigații, fie de încălzirea serelor și solariilor.
Alt sector afectat este cel al mărfurilor nealimentare: îmbrăcăminte, încălțăminte, detergenți etc. Tarabagiii din piață – unde sînt, în general, cele mai mici prețuri – aduc aceste produse de la marile depozite en-gros din Capitală sau din alte orașe ale țării. Transportul lor se face cu mașini care consumă fie motorină, fie benzină. Dar și aici există temeri că oamenii nu vor mai suporta alte scumpiri. „Cetățenii obișnuiți fac sacrificii și iau o bucată de carne, cartofi sau pîine pentru că trebuie să mănînce – ne-a declarat Costel Nica, deținătorul a două standuri cu diverse mărfuri nealimentare -, dar va renunța la o haină sau la o pereche de încălțări. Din cauza sărăciei, mulți s-au învățat să le repare cum poate pe cele vechi, ca să nu mai cumpere altele noi. În mod normal, transportul este pînă la 20% din preț, pentru că pînă la București sînt 300 de kilometri și nu poți aduce catități mari de marfă. Nu mi-am făcut încă socotelile, dar aproape sigur nu pot scumpi prea mult ce am la tarabă”.
Un sector în care scumpirile au reprezentat o lovitură sub centură este agricultura. Aici efectele vor fi probabil dure, dar asta se va vedea pe măsură ce fiecare lucrare se termină. Este însă aproape cert fie că cerealele se vor scumpi, fie că producătorii vor ajunge în pragul falimentului, dacă nu sînt sprijiniți. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns