Regulamentul de aplicare a noului Cod Rutier, intrat în vigoare la începutul acestei luni, include o serie de prevederi noi, care stabilesc: interzicerea amplasarii în zona drumului public de panouri, afișe sau dispozitive ce pot fi confundate cu indicatoarele ori instalațiile ce servesc la semnalizarea rutieră, ori sînt de natură să stînjenească participanții la trafic sau să le distragă atenția; obligativitatea comunicării, la cererea poliției, a identității persoanei căreia i-a fost încredințat autovehiculul pentru a circula pe drumurile publice; interzicerea întrecerilor sportive pe drumurile publice neautorizate; interdicția pătrunderii într-o intersecție atunci cînd circulația în interiorul acesteia este blocată; introducerea unor obligații în caz de producere a unui accident de circulație.
Regulamentul prevede expres cazurile în care permisul de conducere se reține, retrage sau anulează, în funcție de gradul de pericol social pe care îl prezintă șoferul. Suspendarea exercitării dreptului de a conduce poate fi determinată și de cumularea, de către conducătorul auto, a 15 puncte de penalizare.
A fost introdusă posibilitatea reducerii perioadelor de suspendare a exercitării dreptului de a conduce la jumătate, dar nu mai puțin de 30 de zile, dacă titularul permisului absolvă un curs de siguranță rutieră.
Regulamentul mai prevede reducerea pragului alcoolemiei care atrage răspunderea penală, de la unu la mie la 0,8 la mie și, totodată, legalizarea testării consumului de alcool cu mijloace tehnice certificate (omologate).
O prevedere nouă stabilește că alarmele auto nu trebuie să se declanșeze la trecerea altor mașini, iar semnalele de alarmă nu trebuie să rămînă în funcțiune mai mult de trei minute. Încălcarea acestei prevederi este sancționată cu amenzi între 600.000 și 800.000 de lei. Este prevazută de asemenea, obligativitatea purtării centurilor de siguranță, atît pentru locurile din față, cît și pentru cele din spate, în cazul în care mașina este prevăzută cu dispozitive de acest fel. Totodată, sînt obligatorii centurile adaptate pentru copiii pînă în 12 ani, iar pentru cei sub trei ani scaunele ori dispozitivele speciale de reținere. Conducătorilor de autovehicule sau de tramvaie le este interzis să folosească telefoane mobile în timpul circulației, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive de tip „hands free” sau a cazului cînd mjloacele de transport sînt staționate. Limita maximă de viteză este de 50 kilometri pe oră în localitãți, de 130 kilometri pe oră pe autostrăzi, de 100 kilometri pe oră pe drumurile naționale deschise traficului internațional și de 90 kilometri pe oră pe celelalte categorii de drumuri. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităților, se pot stabili, pentru autoturisme, cu acordul poliției, și limite de viteză superioare, fără ca acestea să depășească 80 kilometri pe oră. De asemenea, pe anumite sectoare de drum din interiorul municipiilor si orașelor se pot stabili și limite de viteză inferioare, dar nu mai puțin de 30 kilometri pe oră. Organizarea mitingurilor sau a altor activități pe drumurile publice fără acordul poliției, precum și montarea, în cazul autovehiculelor, remorcilor sau tramvaielor, a altor lumini ori dispozitive de avertizare decît cele omologate sînt interzise. Atunci cînd pe autovehicul este montat un sistem antifurt sonor, acesta nu trebuie să se declanșeze la trecerea în imediata apropiere a altui vehicul, iar durata semnalului sonor nu trebuie să fie mai mare de trei minute. Semnalele și mijloacele speciale de avertizare luminoase și sonore pot fi utilizate numai atunci cînd autovehiculul pe care acestea sînt montate se deplaseazã în acțiuni de intervenție sau în misiuni cu caracter de urgențã. Autovehiculele care formează o coloană, însoțite de un autovehicul cu regim prioritar, trebuie sã aibă în funcțiune luminile de întîlnire și nu se supun restricțiilor de viteză, cu excepția cazurilor cînd se apropie de intersecție și trebuie sã reducă viteza. În ceea ce privește regulile de avertizare luminoasă și sonoră, în cazul bicicletelor fără motor, documentul precizează că acestea trebuie să fie dotate, în partea din față, cu dispozitive de lumină albă sau galbenă, respectiv de lumină roșie, în partea din spate, fără a avea dreptul să utilizeze claxoane specifice autovehiculelor. Vehiculele cu tracțiune animală trebuie să aibă o placă purtînd numele localității, un număr de ordine atribuit de autoritățile locale pe raza căreia își are domciliul proprietarul și o serie de materiale reflectorizante aplicate pe harnașamentul animalului. Regulamentul atribuie administratorilor drumurilor publice noi sarcini, a căror neîndeplinire atrage amenzi între cinci și 20 de milioane de lei. Astfel, stațiile de autobuz și troleibuz trebuie mutate la cel puțin 50 de metri după intersecții și doar în spații amenajate în afara carosabilului, iar amplasarea oricăror construcții (în afară de refugii) în aceste zone este interzisă. Totodată, administratorii drumurilor trebuie să contruiască pasaje aeriene ori subterane la trecerile la nivel cu calea feratã, astfel încît cele douã fluxuri de circulație să fie separate.
Lasă un răspuns