• firmele cu angajați care lucrează în mediu toxic sînt obligate să plătească vizita medicală pentru fiecare angajat • la finalul consultației, angajatorii scot bani din buzunar pentru parafa unui medic de medicina muncii
Angajatorii care oferă locuri de muncă în medii toxice plătesc degeaba contribuția la asigurările de sănătate. Cele șapte procente din fondul de salarii plătite de angajatori nu sînt luate în calcul atunci cînd salariații acestora sînt obligate prin lege să treacă printr-un filtru medical. Anual, fiecare angajat care lucrează în mediu toxic trebuie trecut printr-un filtru medical, în urma căruie se constată dacă acesta este apt să-și continue activitatea. Consultațiile și analize de laborator se fac pe cheltuiala patronilor respectivi. Suma în discuție este substanțială, ținînd cont de costul mediu al analizelor pentru un muncitor dintr-o sectie de galvanizare, care se ridica la aproximativ 40 de euro. Astfel, în cazul firmelor mari, cu peste 100 de salariați care lucrează în mediu toxic, se ajunge la cheltuieli cu sănătatea personalului de ordinul sutelor de milioane de lei, suplimentar față de celelalte sute de milioane virate la fondul pentru Sănătate. Acum, patronii sînt obligați să mai scoată din buzunar și banii pentru avizul final, dat de specialistul în medicina muncii. La finele anului trecut, printr-un ordin comun al miniștrilor Sănătății și Muncii, s-a stabilit că numai medicii cu specialitatea medicina muncii pot aviza filtrul medical al angajaților. „Pornind de la acest ordin, toate firmele care au angajați ce lucrează în mediu toxic sînt obligate să încheie contracte de consultanță cu medici de medicina muncii sau cu cabinete medicale la care sînt angajați acești medici. În județul Bacău sînt și medici de familie care și-au luat competență în medicină de întreprindere și care pot efectua filtrul medical obligatoriu pentru angajați. În acest moment, compartimentul nostru de Medicina Muncii întocmește lista cu agenții economici la care angajatorii lucrează în mediu toxic”, ne-a declarat dr. Marin Buștuc, director adjunct al Direcției de Sănătate Publică. În județul Bacău, numărul total al medicilor de medicina muncii este de numai opt. Pentru că sînt efectuate întotdeauna la cerere, consultațiile lor se efectuează contra cost. Pînă anul trecut, parafa finală pe dosarul salariaților era pusă de medicul de întreprindere, care întocmea și documentația. După noile ordine, medicul de întreprindere face toată treaba, dar nu mai are drept de ștampilă.
În evidențierea firmelor unde angajații lucrează în mediu toxic, o contribuție majoră va avea Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) din Bacău. Instituția băcăuană este cea care trebuie să efectueze statistica cu firmele și numărul salariților care sînt expuși în timpul lucrului substanțelor toxice. „În perioada imediat următoare trebuie să stabilim cu exactitate care sînt aceste firme și numărul salariaților”, a mai precizat Dan Buftea, purtător de cuvînt la ITM Bacău. Lista va fi realizată cît mai repede și pentru că în baza acestora se va face încadrarea salariaților la condiții speciale de muncă. Pînă acum, nici un patron băcăuan nu a solicitat încadrarea angajaților la aceste condiții. Agenții economici trebuie să facă evaluarea punctelor de lucru pentru a stabili nivelul factorilor nocivi. Angajații încadrați în condiții cu factori ridicați de toxicitate vor primi
la vechimea în muncă șase luni în plus pentru fiecare an trudit în
aceste condiții. (Cezara DUȚĂ, Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns