• băcăuanii care au calificare de șoferi de camioane grele și TIR-uri pot pleca să muncească peste ocean • contractele de muncă se încheie pentru un salariu minim de 50.000 de dolari canadieni • după doi ani de muncă se poate cere viza de rezidență permanentă, cu sprijinul angajatorului canadian • lipsa cunoștințelor de limbă engleză îi lasă pe mulți candidați la vatră
Băcăuanii care s-au plictisit să muncească pe lei puțini au șansa să plece în Canada, la dolari mulți. Aici ei își pot cîștiga existența pe sume considerabile, salariile fiind plătite în dolari canadieni. Iulian Roșu are 24 de ani și a auzit de programul de emigrare și locurile de muncă în țara arțarului de la niște prieteni. „Eu am mai lucrat pe camioane de mare tonaj și TIR-uri. Am făcut curse în Turcia, Grecia și Austria, așa că mi-am zis să îmi încerc norocul. Vorbesc fluent turca, engleza și moderat franceza și italiana. Am venit în Bacău să mă interesez despre program și apoi am început să îmi întocmesc dosarul. Vreau să plec, sînt tînăr și sper să îmi fac un viitor în Canada, unde am auzit că șoferii de camioane mari sînt plătiți foarte bine”, ne-a spus tînărul nemțean, care în final a avut șansa să fie ales de canadieni.
Compania canadiană Westcan LTD, cu sprijinul Ministerului Muncii din statul canadian Alberta, a lansat în Bacău o ofertă de locuri de muncă pentru șoferi de camioane și TIR-uri, cu posibilitatea obținerii rezidenței permanente în Canada. Partea canadiană a apelat la sprijinul societății Timasato SRL din Bacău, firmă ce oferă consultanță doritorilor băcăuani. „Ne așteptam ca acest program să fie ușor de realizat, însă ne-am izbit de o mare problemă. Chiar dacă în județ și în țară sînt mulți șoferi care îndeplinesc condițiile angajatorilor canadieni, multora le lipsește cea mai importantă condiție, cunoașterea fluentă a limbii engleză, scris și citit”, ne-a declarat Theodor Dănculea, administrator la societatea băcăuană.
Salariu de 50.000 de dolari canadieni și școlire pe banii firmei
Șoferii băcăuani care doresc să plece la muncă în Canada trebuie să aibă o experiență de minim trei ani în ultimii șapte ani calendaristici pe camioane grele articulate, să cunoască bine limba engleză scris și citit, să nu aibă suspendări sau abateri grave de la normele de trafic în ultimii cinci ani și referințe bune de la ceilalți angajatori. Contractul de muncă are o durată de trei ani, cu posibilitatea ca după doi ani șoferul să obțină rezidență permanentă în Canada. „Programul este în primul rînd de emigrare. La cererea companiei angajatoare, Westcan, după doi ani, dacă șoferul demonstrează că este serios și muncitor, atunci angajatorul solicită viza de rezidență”, ne-a mai spus Theodor Danculea. Salariul anual pe care un șofer îl încasează în Canada este de 50.000 de dolari canadieni, din care va trebui să achite și impozitul, masa și cazarea. Practic, el va rămîne cu peste 30.000 de dolari canadieni în mînă.
Pentru a obține viza spre țara arțarului, candidatul trebuie să treacă peste multe obstacole din țară. El susține un interviu și o probă practică cu reprezentanții Westcan sosiți în Bacău, care vor selecta candidați pînă pe 14 decembrie. Proba practică se face pe drumul de la Măgura, unde șoferii trebuie să dea dovada talentului lor în manevrarea camioanelor mastodont. Dacă solicitantul trece aceste teste, se va cere de la Minsiterul Muncii canadian aprobarea de a lucra în țara de peste ocean și se semnează contractul. Apoi urmează interviul la ambasada Canadei și dacă se acordă viza, angajatorul cumpără biletele de plecare. Șoferii trebuie să suporte cheltuieli în valoare de circa 150 de dolari, în care este inclusă și taxa de viză.
Candidatul care a ajuns în Canada nu este lăsat în voia sorții. Firma Westca îl sprijină pînă se pune pe picioare și îl școlește o lună pentru a i se echivala permisul auto, iar apoi îl înscrie la un curs de training, unde învață toate tainele companiei angajatoare. Programul de lucru este ales de șoferi și poate fi de exemplu șapte zile de lucru/trei zile libere/șapte lucru/patru libere. La început vor trebui să transporte cherestea, pînă se obișnuiesc cu mașnile lungi de 24 de metri și de 60 de tone. Cursele au durata de o zi. „Pe durata școlarizării se asigură cazare plătită de firmă, timp în care aceasta va trebui să se orienteze în noua țară și să își găsească o altă locuință”, ne-a mai spus administratorul de la Timasato.
Oferta de locuri de muncă în Canada cuprinde 150 de posturi de șoferi. Selecția se face însă în grupe de cîte 50 de persoane. Pînă în prezent au fost selectate doar 14 persoane, din care doar cinci băcăuani. Această serie va pleca pe 10 ianurie, cînd s-au făcut rezervările la avion. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns