• în fiecare zi de școală, opt copii din județul Bacău renunță să mai ia drumul unității de învățămînt la care fuseseră înscriși • principalele cauze ale abandonului și neșcolarizării elevilor le constituie sărăcia părinților, dezinteresul față de școală, dezorganizarea familiilor • ca o noutate față de anii precedenți, în topul cauzelor care au determinat abandonarea școlii a fost plecarea în străinătate a copiilor, la părinții care muncesc în Italia, Spania sau Anglia • cercetările arată că și profesorii și directorii sînt vinovați de plecarea din școală a elevilor • spre deosebire de anul școlar 2001-2002, în anul școlar precedent, numărul elevilor care au abandonat școala s-a triplat
Statistica privind abandonul școlar în anul școlar precedent a fost finalizată recent, iar rezultatele nu sînt deloc îmbucurătoare pentru cei care se ocupă de destinele învățămîntului băcăuan. Conform cifrelor raportate de unitățile de învățămînt din județ, în Bacău nu mai puțin de 1.483 de elevi au abandonat școala sau nu au mai fost înscriși de părinți să urmeze o formă de învățămînt. Cum la școlile din județ sînt înscriși la diferite trepte de învățămînt peste 113 mii de elevi, acest lucru înseamnă că, anual, cel puțin un copil dintr-o sută renunță la școală. Statistica este și mai dramatică dacă cifra elevilor care în anul școlar trecut au încheiat conturile cu învățatul este raportată la cele aproape 180 de zile ale unui an școlar. Din acest punct de vedere, nu mai puțin de opt elevi renunță în fiecare zi să mai ia drumul școlii, găsind fel de fel de alte preocupări.
Interesant este că cel mai mare procentaj de abandon, peste 57 la sută, se înregistrează la orașe, adică acolo unde se presupune că lumea este mai informată și, cel puțin teoretic, ar trebui să conștientizeze necesitatea ca tinerii să urmeze școala. Din cei 47.800 de elevi înscriși la școlile de la țară, cu aproximativ 17.500 mai mulți decît la unitățile de învățămînt de la oraș, peste 630 de elevi au încheiat conturile cu cartea.
Familiile băcăuanilor se întregesc peste hotare
Plecarea masivă în străinătate a circa 50.000 de persoane înregistrată în ultimii ani nu a rămas fără efecte și în rîndul populației școlare. Cel mai mare număr de elevi care au abandonat școala, aproximativ 400, adică circa 27 la sută din total, au luat drumul străinătății, pentru a fi alături de părinții care au considerat că singura posibilitate de a-și face un rost în viață și a le asigura copiilor lor un viitor este să părăsească țara natală. Dacă pînă în urmă cu cîțiva ani această rubrică din statisticile privind abandonul școlar era inexistentă, în acest an în dreptul copiilor plecați în străinătate se înregistrează cel mai mare procentaj. Interesant este că 300 din cei peste 400 de copii care au plecat în strinătate după părinți sînt din mediul urban, chiar dacă cei mai mulți băcăuani care au luat drumul străinătății sînt din mediul rural, acolo unde lipsa locurilor de muncă îi determină pe cei mai mulți să-și caute norocul la mii de kilometri de casă. Explicația specialiților ar fi că doar tinerii de liceu, mai mari, care urmează școlile în oraș, sînt chemați de părinți peste hotare. În cazul celor mici, aceștia rămîn, de cele mai multe ori, în grija bunicilor sau a altor rude de încredere.
Sărăcia este principala cauză a abandonului
După plecarea în strinătate a copiilor, alături de părinți, următoarea cauză pentru care elevii pleacă din băncile școlii o constituie sărăcia cruntă în care se zbat cele mai multe familii. Nu mai puțin de 376 de copii, dintre care 143 de la oraș, sînt ținuți acasă pentru că familiile din care provin pentru că acestea au o situație materială precară. Cele mai multe situațuii de abandon înregistrate anul trecut din cauza sărăciei se manifestă în rîndul elevilor de la clasele primare și gimnaziale. „Lipsa resurselor materiale a familiilor detemină toate celelalte cauze care duc la abandonul sau neșcolarizarea elevilor, fiind dependente unele de altele. Foarte mulți părinți se văd în situația de a nu avea cu ce să-i îmbrace pe copii, să-i încalțe sau să le dea de mîncare pentru a-i trimite la școală, și atunci preferă să-i retragă de la școală. Imposibilitatea de a acoperi cheltuielile legate de transport, precum și distanța foarte mare pînă la școlile pe care le frecventează sînt alte motive pentru care elevii renunță la învățătură”, ne-a declarat Ruxandra Iosipescu, coordonatorul centrului Județean de Asistență Psihopedagogică Bacău.
Elevii renunță la școală ca să își întrețină familiile
Un alt motiv foarte important pentru care în ziua de astăzi copiii rămîn analfabeți sau nu ajung să finalizeze nici măcar opt clase îl constituie indiferența sau dezinteresul părinților față de educația pe care o primesc odraslele lor. În această situație se regăsesc nu mai puțin de 300 de elevi din totalul celor peste 1.400 care în cursul anului trecut au renunțat la școală, fiind reținuți de părinți acasă, la coada sapei. „Lipsa comunicării familie- copil, dezorganizarea familiilor sau etilismul părinților, care nu se mai interesează de soarta copiilor lor, sînt cauze de ordin socio-familial care determină scăderea numărului de elevi care urmează o formă de învățămînt. Implicarea copiilor, de cele mai multe ori proveniți din familii cu astfel de probleme, în activități antisociale, cum ar fi cerșitul, furatul sau prostituția, sînt alte cauze determinante ale abandonului școlar”, a mai spus Ruxandra Iosipescu.
Deloc de neglijat este fenomenul, tot mai frecvent întîlnit în ultimii ani, în care copiii ajung să întrețină familiile din care provin. Copiii sînt fie trimiși la cerșit, fie trebuie să-și caute un loc de muncă ca să aibă ce mînca ei și frații lor mai mici. Cifrele arată că nu mai puțin de 200 de copii au renunțat la școală ca să se încadreze în muncă. Fenomenul este înregistrat în rîndul elevilor de la școlile profesionale, postliceale, și chiar la liceu.
Profesorii sînt vinovați de plecarea elevilor
Ca o noutate absolută față de ultimii ani, de plecarea elevilor din școli se fac vinovați și cadrele didactice din școli, precum și directorii unităților de învățămînt din județ. Concluzia aparține specialiștilor Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică Bacău (CJAP), care au efectuat o cercetare în școlile din județ privind cauzele care îi determină pe elevi să plece din școală. „Investigațiile realizate de noi în școli au relevat că factorii cauzali determinanți ai abandonului școlar activează asociat și nu sînt de neglijat cauzele de ordin pedagogic, care țin de profesori, educatori și învățători. Lipsa cadrelor didactice calificate, ineficiența metodelor pedagogice și dezinteresul sau interesul scăzut pentru viața personală a elevilor sau lipsa ofertelor educative pentru timpul liber sînt tot atîtea cauze care pot fi imputate cadelor didactice. Sigur că acestea sînt strîns legate de sărăcia familiilor, iar în cazul profesorilor putem vorbi de dezinteres cauzat de salarii foarte mici”, a declarat Ruxandra Iosipescu.
Aceleași cercetări ale CJAP mai evidențiază că și directorii sînt vinovați de abandonul copiilor. Inexistența unor proiecte și programe de prevenire a abandonului, formalismul măsurilor de prevenire și direcțiilor de acțiune privind reducerea fenomenului de abandon sau precaritatea mijloacelor de invățătură, cu efect negativ asupra climatoului socio-educativ, sînt alte cauze care duc la plecarea masivă a copiilor din școli.
Comparativ cu anul școlar 2001- 2002, cînd s-au înregistrat doar 565 de cazuri de abandon, pentru anul școlar precedent numărul elevilor care au renunțat la școală aproape că s-a triplat. Dacă ritmul abandonului se va menține și în anii următori, nu este exclus ca profesorii să ajungă, la un moment dat, să vorbească singuri în sălile de clasă. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns