• directorii care întocmesc planul de școlarizare trebuie să țină cont de posibilitățile economice ale localităților și de evoluția pieței muncii, atunci cînd propun specializările pe care le urmează elevii • se dorește ca elevii să nu mai învețe meserii care nu au căutare
Directorii unităților de învățămînt din județul Bacău trebuie să finalizeze, pînă la începutul săptămînii viitoare, planul de școlarizare pentru anul 2004- 2005, document decisiv pentru elevii care vor ieși de pe băncile liceului peste 4-5 ani. Pentru a transmite ultimele noutăți elaborate de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Bacău a organizat în cursul acestei săptămîni mai multe întîlniri cu toți directorii unităților de învățămînt din județ.
Cei mai atenți în ce privește elaborarea ofertei educaționale pentru anul școlar care urmează trebuie să fie directorii liceelor, grupurilor școlare sau școlilor de arte și meserii, care, indirect, sînt responsabili de viitorul elevilor lor. „La fundamentarea planului de școlarizare trebuie ținut cont de dezvoltarea economică și perspectivele localităților în care vă desfășurați activitatea, precum și de evoluția pieței muncii. Nu trebuie să pregătim elevii ca să devină șomeri, ci să-i învățăm meserii ca să-și poată găsi, la absolvire, un loc de muncă”, le-a spus directorilor inspectorul general adjunct Livia Sibișteanu. Directorii de școli nu trebuie să propună toți aceleași meserii, ci să le dea elevilor șansa să aleagă. „Nu este admisibil ca toate școlile de arte și meserii de pe Valea Muntelui să propună specializări din domeniul prelucrării lemnului, pentru că este evident că nu toți veți avea elevi. Trebuie avute în vedere posibilitățile de dezvoltare în perspectivă, nu doar cele actuale, care atunci cînd elevii vor termina școala să nu mai fie valabile. E posibil ca și acum, după ce termină școala, elevii să nu-și găsească un loc de muncă, ceea ce înseamnă că meseria nu este căutată și e necesară o reorientare. Foarte important în fundamentarea planului de școlarizare este procentajul de încadrare în muncă al absolvenților”, i-a avertizat pe directori Livia Sibișteanu.
Nu numai directorii școlilor de la țară trebuie să fie atenți atunci cînd propun profilurile care vor fi scoase la concurs în vara anului care urmează. Intenția directorilor de a propune foarte multe specializări teoretice în defavoarea celor tehnologice, în care elevii învață totuși o meserie, trebuie pusă în balanță cu numărul absolvenților care au intrat la facultate. Livia Sibișteanu le-a recomandat directorilor ca, în cazul în care din sute de elevi absolvenți ai specializărilor teoretice doar cîteva zeci au intrat în învățămîntul superior, tendința de a propune astfel de clase să fie domolită.
Un alt aspect de care directorii de școli trebuie să țină cont atunci cînd propun clase tehnologice este cel legat de dotarea laboratoarelor și atelierelor, precum și specializarea cadrelor didactice de la filiera tehnologică. Situația este valabilă mai ales în cazul celor aproape 30 de școli de arte și meserii de la țară, care vor să-i învețe pe elevi meserii ca mecanic auto sau lucrători forestieri, fără ca elevii să vadă o roată, un motor de mașină sau o banală drujbă. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns