• pe cei mai mulți, viscolul i-a pus pe chituci, dar au existat și cazuri în care potopul alb a sporit încasările
Urgia albă care a pus, la sfîrșitul săptămînii trecute, stăpînire pe Moldova a arătat celor mai mulți cum arată iadul. Sate îngropate în nămeți, drumuri blocate și mașini jefuite reprezintă doar o palidă imagine a ceea ce a putut face viscolul pe parcursul a trei zile. Cei mai mulți au simțit lovitura din plin, dar, oarecum paradoxal, au fost și cazuri în care potopul alb a adus bani buni în unele buzunare. Primele „victime” s-au înregistrat în rîndul transportatorilor, care, obligați să tragă pe dreapta, au pierdut sute de milioane de lei. SC „Transport Bistrița”, firma ca asigură cursele intra și interjudețene, nu a făcut excepție. „Ultimele trei zile au fost de coșmar pentru noi. În condițiile în care într-o zi normală încasăm aproximativ 100 de milioane de lei, pierderile ajung la circa 400 de milioane de lei, dacă punem la socoteală și banii care se adunau din activitățile conexe din Autogară. Încercăm să ne revenim, dar merge încă foarte greu. Practic, acum nu facem altceva decît să ardem motorina de pomană, în condițiile în care acum nu merg decît navetiștii”, ne-a declarat Mihai Savin, directorul adjunct al societății Transport Bistrița. Dincolo de pierderile în sine, cîțiva șoferi de aici au avut parte de peripeții pe care, cu siguranță, nu le vor uita multă vreme de acum încolo. „Joi seara, zece autobuze au rămas blocate la cap de linie, șase dintre ele fiind și acum acolo. Unii șoferi au venit acasă, dar nu mai ei știu cum. Șoferul cursei blocată la Satu Nou a venit, pînă la Plopana, călare pe un cal, în timp ce șoferii autobuzelor rămase la Roșiori au venit pe jos pînă la Zapodia. Au mers timp ce patru ore pe jos, prin pădure”, a mai spus adjunctul Savin.
La rîndul lor, nici drumarii nu au fost iertați. Nici unul dintre șefii firmelor de profil nu a putut înainta o valoare macăr aproximativă a costurilor presupuse de o zi de luptă cu munții de zăpadă, dar au lăsat se se înțeleagă că oscilează undeva în jurul a 200 de milioane de lei și chiar mai mult. În plus, drumarii băcăuani sînt la capătul puterilor, în condițiile în care unii dintre ei lucrează în continuu de 72 de ore.
Oarecum paradoxal, există și oameni cărora viscolul le-a băgat bani în buzunar. Cum transporturile feroviare au fost singurele care au funcționat cît de cît normal, acestea au devenit, aproape instantaneu, singura soluție a celor care trebuiau musai să călătorească. În concluzie, cel puțin în cazul Gării Bacău, încasările aproape s-au dublat, mai ales că a fost suspendat doar un singur tren și acela destul de puțin căutat. Tot în categoria cîștigătorilor pot fi incluși și taximetriștii, în zilele de vineri și sîmbătă fiind cu adevărat o performanță să găsești o mașină liberă. Cu toate acestea, Marcel Nechita, președintele Camerei județene a taximetriștilor spune că încăsările suplimentare față de o zi obișnuită nu au fost spectaculoase. „Nu cred că încasările nete au crescut, pentru fiecare mașină, cu mai mult de 500 – 600.000 de lei într-o zi. Au fost, ce-i drept, mai mulți clienți în oraș, dar am pierdut destul de mult la cursele externe. În plus, oamenii au stat mai mult în casă tocmai datorită viscolului”, a declarat Marcel Nechita.
Nici hotelierii nu au dus lipsă de clienți, în condițiile în care mulți dintre cei care au dorit să treacă de Roman au trebuit să se oprească la Bacău. Valoarea încasărilor realizate de hotelierii băcăuani în aceste zile a rămas însă, o necunoscută, atît timp cît o recepționeră de la hotelul „Moldova” ne-a spus clar că nu ne poate oferi o asemenea informație, în timp ce la telefonul hotelului „Decebal” nu a răspuns nimeni. Am avut ceva mai mult noroc la hotelul „Dumbrava”, dar de aici am aflat că încasările nu au fost cu mult mai mari ca de obicei. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns