• pentru prima dată, administratorii trebuie să depună balanța contabilă • documentele reprezintă un bun prilej de a descoperi eventuale fraude la asociații
Asociațiile de proprietari care țin contabilitatea în partidă simplă mai au la dispoziție aproape două săptămîni pentru a depune documentele contabile care să reliefeze situația financiară a anului 2003. Conform noii Hotărîri de Guvern nr. 1386/2003, publicată în Monitorul Oficial din 4 decembrie 2003, situația soldurilor elementelor de activ și de pasiv trebuie depuse la compartimentele specializate în sprijinirea și îndrumarea asociațiilor de proprietari. Datele-limită sînt 1 martie – pentru situația de la 31 decembrie, și data de 1 septembrie – pentru situația la 30 iunie. Astfel, total „solduri activ” reprezintă: restanțe, debitori (alții decît membrii asociației), actele de plată pe luna în curs (facturile de apă, energie electrică etc., nerepartizate pe membrii asociației), sold conturi la bănci, sold în casă. Total „sold pasiv” reprezintă: fondurile asociației, datoriile acesteia către furnizori și creditările. Pentru ca situația prezentată de asociație să fie întocmită corect, total solduri-activ trebuie să fie egal cu total solduri-pasiv. De asemenea, din raportul comitetului executiv al asociației trebuie să reiasă totalul veniturilor realizate de asociație în anul 2003. Aceste documente se întocmesc în două exemplare orginale, dintre care unul se depune la serviciul specializat pentru relațiile cu asociațiile de proprietari din cadrul Primăriei. În cazul în care aceste documente nu vor fi întocmite corect, vor fi returnate asociațiilor. „După ce aceste documente vor fi depuse la noi, vom începe verificările la toate cele peste 200 de asociații, cîte există în municipiul Bacău. Asociațiile trebuie să întocmească balanțele cît mai repede și cu maximă seriozitate”, ne-a declarat Doinița Huțu, consilier de specialitate la Serviciul Asociații din Primăria Municipiului Bacău.
Faptul că asociațiile de proprietari trebuie să depună o balanță a activității financiare reprezintă o activitate nouă pentru administratorii asociațiilor. Pînă acum, controlul activității financiare desfășurate la asociații se făcea doar prin sondaj sau în urma sesizărilor depuse de locatarii menulțumiți. Ceea ce a facăt ca, nu de puține ori, administratorii să bage în buzunar sute sau chiar miliarde de lei încasate din banii locatarilor. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns