Neculai Lupu, acuzat că a rîvnit la 26 de miliarde de lei din banii SAPARD
• președintele Consiliului Județean i-a cerut lui Neculai Aelenei, primarul din Vultureni, să-l ajute pe cumnatul său să cîștige licitația pentru alimentarea cu apă în localitate • primarul a refuzat și, spune el, de aici au început presiunile • primarului i s-a cerut să amîne licitația cu 21 de zile, ca să poată participa și firma Paulus SRL, sugerată de președintele Lupu • primarul nu a renunțat și, pînă la urmă, a cîștigat altă firmă • Neculai Lupu spune că, de fapt, primarul avea niște aranjamente
Neculai Lupu, președintele Consiliului Județean (CJ) Bacău, se află din nou în mijlocul unui scandal de proporții, care are ca punct de plecare tot banii publici. De această dată, șeful județului este acuzat chiar de un coleg din PSD, Neculai Aelenei, primarul din Vultureni. Acesta îl acuză pe Lupu că a vrut să-i bage pe gît un cumnat, care trebuia să cîștige o licitație pentru aducțiunea cu apă în patru sate din Vultureni. De ce un asemenea interes? Firma cîștigătoare va beneficia de 26 de miliarde de lei, bani care vor veni de la Uniunea Europeană, prin programul SAPARD. Primarul nu a vrut să-l „ajute” pe Neculai Lupu, iar de aici, spune el, au urmat tot felul de presiuni. Aelenei nu a cedat, licitația a fost cîștigată de altă firmă, însă, peste toate, a rămas scandalul.
Primăria din Vultureni a început demersurile pentru a obține finanțare pe un program Sapard încă din septembrie 2002, cînd a depus documentele la Iași. Două luni mai tîrziu, după ce Agenția Sapard și-a dat acordul, specialiștii de la MLPTL au venit în comună, să se documenteze la fața locului. După ce a fost trecut și acest hop, administrația locală a fost pusă să facă alte documente. Totul a durat pînă pe 12 aprilie, cînd șefii primăriei au fost chemați la București să semneze contractul de deschidere a finanțării. Proiectul acceptat de Sapard urmează să fie finanțat cu 26 de miliarde de lei din banii Uniunii Europene și vizează aducțiunea cu apă în satele Lichitișeni, Bosia, Năzărioaia și Dădești.
Pe 8 decembrie 2003, primăria Vultureni a dat un anunț într-un ziar național că organizează licitație pentru a stabili firma care va face lucrarea. Licitația a fost stabilită, așa cum spun legea, pe 9 februarie 2004, adică după 60 de zile de la publicarea anunțului. Apoi, firma proiectantă a făcut, la cererea primăriei, și trei caiete de sarcini, care urmau să fie puse la dispoziția firmelor interesate.
Mărul discordiei
„I-am cerut firmei proiectante să facă doar trei caiete de sarcini, fiindcă numai unul singur costă 30 de milioane de lei. Noi nu dispunem de atîția bani încît să-i irosim. Am zis că un caiet o să rămînă la noi, așa cum cere legea, iar două le dăm la firmele care vin. M-am gîndit încă de atunci că, dacă vin mai multe societăți, o să-i mai cerem proiectantului să mai facă unul”, ne-a explicat Neculai Aelenei, primarul din Vultureni.
La începutul lunii ianuarie, prima care a venit să ceară caietul de sarcini a fost firma MM Data SRL din București, iar după alte cîteva zile a venit și un reprezentant al firmei MB Electric SRL Fetești – Ialomița. „Pe 15 ianuarie, m-a sunat președintele Consiliului Județean, care mi-a spus că o să-mi trimită în aceeași zi pe un cumnat de-al lui, să ia și el un caiet de sarcini. Domnu’ Lupu m-a rugat să-l ajut ca firma Paulus SRL să cîștige licitația”, ne-a povestit Neculai Aelenei.
Lucrurile au decurs întocmai. În aceeași după-amiază, la primăria Vultureni au venit două persoane. Una reprezenta firma Paulus SRL Ploiești, cu punct de lucru în Bacău, iar împreună cu aceasta era și Nicu Dănilă, cumnatul președintelui CJ Bacău. „Eu le-am spus de-atunci că nu mai am caiet de sarcini și le-am sugerat că fie solicită ei direct un caiet de sarcini de la proiectant, fie solicit eu. În aceeași zi, firma Paulus mi-a solicitat oficial caietul. Două zile mai tîrziu, am comandat documentul”, a explicat primarul.
Pe 28 ianuarie, administrația locală a intrat în posesia caietului de sarcini, iar pe 30 înștiințează firma Paulus să vină să-l ridice. Surprinzător, un reprezentant al firmei se prezintă în comună abia pe 4 februarie, cu doar cinci zile înainte de ziua licitației.
Intră pe fir Consiliul Județean
Acesta a fost momentul în care Consiliul Județean a intrat în scenă. Pe 29 ianuarie, printr-o adresă semnată de Neculai Lupu și Cornelia Gireadă, șefa Serviciului de Urbanism al CJ, primăria Vultureni este obligată să amîne licitația cu 21 de zile. Adică de pe 9 februarie, pînă pe 1 martie. Motivul: firma Paulus, sugerată primarului de șeful CJ, nu are timp suficient pentru a-și întocmi documentația pentru licitație.
„N-am vrut să renunț. De ce să amîn termenul licitației, dacă eu am dat anunț cum spune legea și am organizat licitația după 60 de zile. Cum a auzit firma din București la timp, sau cea din Ialomița, puteau să audă și cei de la Paulus, din Bacău. Eu le-am spus de pe 30 ianuarie că au caietul de sarcini, iar ei au venit abia pe 4. Păi dacă eu amînam cu încă 21 de zile, putea să mai vină o firmă cu vreo trei zile înainte de următorul termen și o lungeam tot așa”, s-a justificat primarul.
A urmat o nouă adresă de la Consiliul Județean, în care primarului i se sugera să amîne licitația. Primarul nu s-a conformat. „După vreo cîteva zile, m-a sunat din nou domnul președinte Lupu. Nu pot să vă spun cum mi-a vorbit la telefon. Mi-a spus niște cuvinte pe care nu le puteți reproduce la ziar. Evident, era supărat că nu l-am ajutat pe cumnatul lui”, s-a plîns primarul.
Și-au dat demisia din comisia de evaluare
Cu toate acestea, licitația urma să aibă loc pe 9 februarie. În ziua cu pricina, pe la ora 14.45, societățile MM Data și MB Electric au venit și au depus plicurile cu oferte. La ora 15.00, ar fi trebuit ca la primăria din Vultureni să ajungă membrii comisiei de evaluare, adică Olga Hăineală, șefa Direcției Buget-Finanțe din cadrul CJ, Cornelia Gireadă și Ioan Sava, de la General Proiect. „N-au venit la 15.00. Abia pe la 17.00 mă sună cineva de la primărie și-mi spune că a venit comisia. Nici nu vroiam să mai merg, dar pînă la urmă m-am dus. Dar n-au deschis plicurile, cum trebuia, ci au stabilit decalarea termenului licitației pentru un termen neprecizat”, a povestit primarul.
Surpriza avea să vină a doua zi, cînd toți cei trei membri ai comisiei amintite și-au dat demisia. „M-a sunat în acea dimineață doamna Gireadă și iar mi-a cerut să decalez licitația. I-am spus clar nu, iar pe la ora 10.00 mi-au trimis toți trei demisiile. Eu oricum îi spusesem doamnei Gireadă că am convocat o ședință extraordinară a Consiliului local”, a afirmat Neculai Aelenei. Trei zile mai tîrziu, aleșii locali din Vultureni au votat pentru schimbarea membrilor comisiei, iar licitația să se organizeze pe 16 februarie.
Neculai Lupu, în pragul unei crize de nervi
Imediat ce i-am prezentat președintelui CJ acuzele aduse de primarului Aelenei, acesta s-a înfuriat la culme. Ba, mai mult, Neculai Lupu a afirmat că, de fapt, Aelenei este cel care umblă cu „golăneli”. „Problema e că el a făcut trei caiete de sarcini pe care le-a dat pe la prieteni de-ai lui. Firma Paulus s-a dus prin cumnată-miu, care nu lucrează acolo, n-are nici o treabă cu firma asta, da’ îi cunoaște. Paulus i-a somat să amîne licitația, nu noi. Noi le-am atras atenția că pot fi dați în judecată de Paulus și cred c-o să-i și dea pînă la urmă. În final, le-a dat caiet de sarcini, dar tîrziu, ca să nu mai aibă timp. Aici e golăneala”, ne-a declarat Neculai Lupu.
Președintele CJ Bacău a avut o justificare și pentru demisia subordonatelor sale de la consiliu din comisia de evaluare. „Noi am trimis acolo pe cineva de la noi care se pricepe, de la Buget-Finanțe și de la Urbanism. Primarul le-a jignit pe ambele și a spus că el organizează licitație singur”, ne-a asigurat Neculai Lupu.
Declarații contradictorii
Povestea spusă de președintele Lupu în legătura cu implicarea cumnatului în toată această poveste este contrazisă chiar de cumnatul lui, Nicu Dănilă. De unde Neculai Lupu a recunoscut că l-a trimis pe cumnat la primăria Vultureni cu un reprezentant al firmei Paulus SRL, Nicu Dănilă susține că el a ajuns și pe la primărie fiindcă „avea drum spre Podu Turcului”. „E vorba de optimizarea transportului…”, a început Nicu Dănilă. I-am mărturisit că nu știu ce presupune aceasta, iar cumnatul președintelui a continuat. „Păi da, eu aveam drum înspre Podu Turcului în ziua aceea și am zis că să nu mergem cu două mașini, ci cu una singură. De aceea am fost cu persoana de la firma Paulus”, a încercat el să ne lămurească.
De fapt, legătura dintre Nicu Dănilă și firma Paulus e mult mai strînsă decît au vrut cei doi să pară. Chiar Nicu Dănilă a recunoscut că are biroul în același imobil cu cei de la firma Paulus. Ba, unde mai pui că prima oară cînd am sunat la SC Paulus, l-am cerut pe Nicu Dănilă, iar secretara ne-a făcut imediat legătura. Apoi, un reprezentant al firmei Paulus ne-a mărturisit că Nicu Dănilă este doar colaborator al acestei societăți. Lucru infirmat ulterior de cumnatul președintelui, care a spus că el nu are nici o legătură de afaceri cu firma împinsă în față la licitația de la Vultureni. Dănilă a spus că el lucrează la o altă firmă din afara județului, dar a refuzat să ne spună numele acesteia.
Nici vorbă de jignire
Un alt lucru care atrage atenția este motivul pentru care membrii comisiei de evaluare și-au dat demisia. Deși președintele Lupu a spus că Olga Hăineală și Cornelia Gireadă și-au dat demisia pentru că primarul din Vultureni le-a jignit, Cornelia Gireadă nu a pomenit nimic despre așa ceva. Ea spune că a demisionat din cu totul alte motive. „Pe mine nu mă interesează ce și cine este la această firmă. Eu știu că e un ofertant care a vrut să obțină un caiet de sarcini, iar primarul din Vultureni nu a putut să i-l dea la timp. Este vorba de perioada dintre 15 ianuarie, de cînd firma Paulus a solicitat caietul, și pînă pe 30, cînd i l-a dat primăria. E vorba de 15 zile, în care firma Paulus putea să-și întocmească documentația pentru licitație. Eu i-am atras atenția primarului că manualul Sapard impune o procedură foarte clară. Acesta impune transparență și ca toate unitățile contractante să ofere condiții egale de participare la licitație. Dacă primarul îi dădea la timp caietul de sarcini și acestei firme, nu mai era necesară amînarea licitației, dar așa…. Primarul nu a fost de acord cu decalarea licitației și ca să nu se considere un conflict de interese, mi-am dat demisia din comisie”, ne-a explicat Cornelia Gireadă.
pe raster
MM Data va aduce apa la Vultureni
Firma care a fost declarată cîștigătoare este MM Data din București. Comisia care a deschis plicurile ofertanților a fost formată din primarul Aelenei, un secretar și trei reprezentanți ai Sapard Iași. Rămîne, totuși, scandalul în sine, presiunile pe care le acuză primarul din Vultureni, dar mai ales modul în care președintele CJ și-a împins în față cumnatul. Cele întîmplate acum ne dau toate motivele să credem că și cu alte ocazii, oameni influenți ai PSD au pus gheara, sub diverse forme, pe banii publici, fie ei autohtoni, sau veniți dinafară. Și-au luat partea din sume colosale, mereu prin intermediari, iar apoi au ieșit la rampă și au combătut corupția. (Eduard ADAM)
Lasă un răspuns