• pînă atunci, procedurile privind Taxa pe Valoarea Adăugată se fac după sistemul clasic
Firmele își vor putea plăti impozitele prin intermediul Sistemului Național Electronic de Plăți (SNEP), au anunțat oficiali ai Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Această metodă va reprezenta implicit o declarație de plată către Fisc. În prezent, după plata TVA, societățile comerciale trebuie să depună și o declarație separată la Fisc, procedură care nu va mai fi necesară. Sistemul va deveni operațional din toamna acestui an, iar implementarea SNEP va permite nu numai efectuarea unui număr de plăți de mare și mică valoare într-un timp foarte scurt și la costuri reduse, ci și înregistrarea și decontarea titlurilor de stat. În prezent, se desfășoară activitatea de implementare a sistemului la nivelul societății de decontare a plăților în sistemul bancar TransFond și la nivelul băncilor. Societatea TransFond a fost înființată, în anul 2000, de 26 de bănci care prestează servicii pentru BNR și pentru încă 43 de instituții de creditare. TransFond efectuează, prin centrala și sucursalele sale, activitățile de compensare a plăților și încasărilor interbancare, de transfer de fonduri între bănci, între bănci și BNR, între bănci și casele de compensații interbancare și/sau titularii conturilor de decontare autorizați de BNR, precum și de decontare a acestora, în numele și în contul BNR.
Rambursarea TVA
Pînă la inaugurarea sistemului electronic, procedurile privind TVA se desfășoară după sistemul clasic. Maricel Radu, purtător de cuvînt al Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău, spune că deconturile de TVA trebuie depuse de persoanele impozabile, înregistrate ca plătitori de TVA, la organul fiscal unde contribuabilul își are domiciliul fiscal, pe suport electronic, însoțite de două exemplare listate. Această procedură trebuie îndeplinită la următoarele termene: trimestrial, pînă la data de 25 a lunii următoare încheierii trimestrului, de către contribuabilii care au realizat, în anul anterior, o cifră de afaceri mai mică de 100.000 de euro; lunar, pînă la 25 a lunii următoare lunii de raportare, de către contribuabilii care au realizat, în anul anterior, o cifră de afaceri mai mare de 100.000 de euro.
„Deconturile negative de TVA cu opțiune de rambursare vor fi supuse analizei de risc, care se desfășoară în mai multe etape și are ca scop final încadrarea fiecărui plătitor, în funcție de comportamentul său fiscal și de riscul pe care acesta îl prezintă pentru administrația fiscală”, informează Maricel Radu. Conform acestuia, prima etapă a analizei de risc se desfășoară anual și se bazează pe stabilirea Standardului Individual Negativ (SIN-ul) pentru fiecare plătitor. „Standardul Individual Negativ reprezintă suma maximă a TVA ce poate fi rambursată fără controlul TVA, riscul implicat de această rambursare fiind considerat acceptabil de către administrația fiscală”, precizează oficialul DGFP. Această sumă este stabilită în condiții de activitate normală și continuă a plătitorului ținînd cont și de comportamentul său fiscal.
Standardul Individual Negativ se stabilește astfel:
• SIN-ul se stabilește la valoarea de o unitate și rambursarea se efectuează în urma controlului fiscal, în următoarele cazuri:
– pentru plătitorii ce au înscrise fapte în cazierul fiscal;
– pentru plătitorii care au ca obiect de activitate și își desfășoară efectiv activitatea în domeniul producției și/sau comerțului cu ridicata de băuturi alcoolice, al comerțului cu ridicata al materialului lemnos și de construcție, al comerțului cu ridicata al deșeurilor;
– pentru plătitorii care au cereri de rambursare/compensare depuse pentru anul fiscal 2003 și nesoluționate;
– pentru plătitorii nou înființați;
– pentru plătitorii care nu au existat toate datele necesare întocmirii fișei de calcul SIN;
– pentru plătitorii pentru care SIN -ul este negativ;
• pentru restul plătitorilor, SIN-ul este stabilit în două faze:
– stabilirea SIN-ului brut ca diferență între media TVA-ului colectat și media TVA-ului deductibil în perioadă de referință. Pentru plătitorii care depun deconturi lunare, SIN-ul brut se stabilește pe lună, iar pentru cei ce depun trimestrial se stabilește pe trimestru;
– SIN-ul brut se corectează cu indicele de inflație și se ajustează în funcție de comportamentul fiscal al fiecărui plătitor. Comportamentul fiscal se stabilește pe baza Fișei de ajustare a unor indicatori relevanți, cum ar fi: mărimea plătitorului, rezultatele controalelor anterioare efectuate, gradul de conformare fiscală voluntară.
A doua etapă a analizei de risc presupune că, în urma comparării sumei solicitate la rambursare cu SIN-ul plătitorului, pot rezulta următoarele situații:
• deconturi negative de TVA cu sume solicitate la rambursare cu risc mic. În cazul în care suma solicitată la rambursare este mai mică sau egală cu SIN-ul, sistemul va genera în mod automat „Decizia de rambursare a TVA” și Fișa de calcul SIN.
• deconturi negative de TVA cu sume solicitate la rambursare cu risc mediu. Dacă suma solicitată la rambursare este mai mare decît SIN-ul final, programul informatic semnalează acest aspect și generează lista plătitorilor care se află în această situație, în vederea efectuării analizei individuale. Maricel Radu spune că analiza individuală se efectuează pentru fiecare perioadă de raportare din care a rezultat suma solicitată la rambursare, iar după completarea „Fișei de analiză de risc” și acordarea punctajului, deconturile negative cu opțiune de rambursare se clasifică în:
– deconturi cu risc scăzut, dacă se obține un punctaj între 0 și 60 și se soluționează pe baza analizei individuale și a unor documente suplimentare, în vederea stabilirii corectitudinii sumei solicitate la rambursare. Rezultatul analizei poate conduce la întocmirea „Deciziei de rambursare de TVA” sau, în cazul cînd diferențele nu se pot justifica și clarifica, se cere efectuarea controlului fiscal.
• deconturi cu risc mare, dacă se obține un punctaj între 60 și 200 și care fac obiectul controlului fiscal. Pe baza documentației primite de la compartimentul de control fiscal, se va întocmi Decizia de rambursare TVA, Nota de compensare și/sau rambursare, care va fi înregistrată în evidența analitică pe plătitor și în contabilitatea trezoreriei. Un exemplar din Nota de compensare și/sau rambursare, certificat de compartimentului de trezorerie, se transmite plătitorului care a solicitat rambursarea TVA. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns