• agitația de vară la biletele de odihnă și tratament pentru pensionari a devenit o tristă tradiție • unii bătrîni așteaptă zile întregi pentru a pune mîna pe prețioasele bilete • listele cu ordinea la rînd, prilej de ceartă și nereguli
Luni, 28 iunie, ora 10. Găsim holul Casei Județene de Pensii (CJP) din Bacău pur și simplu invadat de oameni. Peste 50 de persoane, majoritatea în vîrstă, circulau în toate părțile, vociferau, se certau între ele sau cu personalul instituției, ori pur și simplu moțăiau pe cîte un colț de bancă găsit liber. Nu era o zi specială, așa arată casa de pensii toată vara, din cauza disperării bătrînilor de a-și face rost de bilet de odihnă și tratament într-o stațiune la munte sau la mare.
În fața biroului de bilete, atmosfera e irespirabilă. Pensionarii se îmbulzesc, își ies ușor din fire, ar vrea să intre toți odată pe ușa salvatoare. La intrare, șoferul CJP s-a transormat în bodyguard: „E bătaie de joc înghesuiala asta și așa se întîmlă zilnic”, comentează, supărat, Gelu Balaban.
„Lumea vine de obicei foarte de dimineață, unii la 4-5, alții chiar cu o seară înainte. Vor toți să capete un loc bun la rînd pe lista făcută între noi, aici, la portar. Rîndul se respectă însă pînă la un punct, după aia vin diverse persoane cu relații, intră direct, iar noi stăm ca proștii și așteptăm”, ne-a povestit B.E., în vîrstă de 61 de ani, venită cu o rudă neputincioasă ca să o ajute cu biletul. „Aștept să-mi iau biletul. A trebuit să vin personal, deși abia mă țin pe picioare. Sper să merite odihna, m-a costat mai mult de jumătate din pensie. Dar m-oi descurca eu, iar dacă nu, m-or mai ajuta copiii”, ne-a spus M.N., de 70 de ani. „Decît să trăiești așa, mai bine să mori. Voiam și eu un bilet pentru nevastă-mea, care e tare bolnavă, și mi-au spus că trebuie să vin cu ea. De o săptămînă umblu să rezolv. Azi am venit de la 8 și încă mă țin la ușă”, reproșa și Stavirin Roșu, de 78 de ani, veteran de război.
Din discuțiile cu oamenii reies două mari nemulțumiri ale acestora: că numai titularul își poate ridica biletul, indiferent de starea lui de sănătate; apoi, e coada interminabilă, cu liste de ordine improvizate, foarte asemănătoare cu cele făcute la alte instituții, de exemplu coada pentru pașapoarte de la Poliție sau la bonuri, la Policlinică. Întrebată de aceste probleme, directorul adjunct al CJP, Marina Arva, a replicat că instituția nu răspunde pentru ordinea de acces la ghișee și că prezența titularului este, într-adevăr, obligatorie la ridicarea biletului: „Documentele astea valorează, nereduse, milioane de lei, de aceea nu le putem distribui decît așa, sau, eventual, cu împuternicire notarială. Facem și noi ce putem, patru oameni lucrează numai la departamentul de bilete”. Cît despre cozile formate, reprezentanta CJP dă vina pe niște prevederi legislative de ultimă oră, care oferă mari reduceri la bilete sindicatului din învățămînt și care ar fi adus la casa de pensii mai mulți oameni decît de obicei.
Pentru luna următoare, CJP beneficiază de la centru de numai 1.500 de bilete, ce vor trebui împărțite la cei 1.500 de pensionari solicitanți, la care se adaugă cererile de la sindicate. (Alin LEANCĂ)
Lasă un răspuns