Un nou program de transport public a fost scos în dezbatere publică până la data de 24 iulie. Față de precedentul proiect, Asociația Zonei Metropolitane a refăcut harta viitoarelor linii de transport public din municipiul Bacău și din Zona Metropolitană. De asemenea, sunt propuse și două variante de sisteme de tarifare.
Spre deosebire de proiectul inițial, criticat de viceprimarul Ghingheș, de această dată zone precum Tazlăului-Depoului (FIALD), Tache, Alecsandri-centru, Gherăiești-parc, Șerbănești-case, Tolstoi, Poligonului, Aeroport ar urma să fie legate la rețeaua de transport public.
„Totuși, atrag atenția asupra a două aspecte pe care le voi semnala în scris primarului și ADIZM, probleme care sper să fie rezolvate până când proiectul programului de transport ajunge pe masa Consiliului Local: în continuare sunt cartiere și zone din oraș care nu vor fi conectate la rețea: Narciselor (inclusiv Evidența populației), zona industrială (Tolstoi), Stadionului (bazin, Miron Costin), asta fiind o mare problemă de accesibilitate. Frecvența propusă pe multe linii este deloc slabă, oscilând între 60 și chiar 240 de minute, fapt care clar descurajează folosirea transportului public în mod obișnuit”, a apreciat viceprimarul Cristian Ghingheș.
Care sunt liniile și stațiile nou propuse pentru Bacău
Pentru zona urbană au fost definite 5 linii, pe care vi le prezentăm așa cum sunt ele trecute în proiect:
Linia 14, cartierele Milcov și CFR – conexiunea celor două cartiere cu centrul orașului se va realiza prin Linia 14 care va pleca din zona de sud a orașului (FNC) și va circula pe Str. Milcov, Str. I.L. Caragiale, Str. Mioriței, urmărind ca apoi să deservească cartierul CFR prin Calea Moinești, Bd. Abatorului și Bd. Vasile Pârvan. Linia va avea caracterul unei linii urbane cu circulație permanentă, atât în zilele lucrătoare, cât și în zilele nelucrătoare.
Linia 17, cartierul Miorița și zona comercială sud – Linia 17 va avea un program de circulație îmbunătățit, care să acopere bine centrele comerciale. Astfel, linia va avea capăt în incinta Auchan, de unde va circula pe Calea Republicii, Calea Mărășești, Str. 9 Mai, deservind apoi cartierul dens de locuințe Miorița prin Str. Mioriței, cu capăt la Gara CFR.
Linia 18, Str. Energiei și zona Aeroportului – Str. Energiei va fi deservită de Linia urbană 18 care va avea totodată rol de complementaritate cu Linia 17 între centru și zona de sud (Cartierele Carpați, Republicii, Narcisa). Astfel, Linia 18 va pleca de la Gara CFR pe Str. Mioriței, apoi va parcurge Str. Energiei, Oituz și Bd. Unirii, iar de la Piața Centrală va continua spre sud pe Str. 9 Mai, Calea Mărășești și Calea Republicii până la capătul de linie FNC.
Corelat cu programul zborurilor, linia va ajunge la aeroport după un program care să corespundă sosirii la aeroport cu aproximativ 90 de minute înaintea plecării zborurilor programate și plecării de la Aeroport către centru la 30 de minute după sosirea unui zbor.
Linia 9, cartierul Vasile Roaită (Tache) și zona centrală – Linia 9 va circula de pe Str. Mărăști (Cartier Tache), pe Str. Alexandru Lăpușneanu, Str. Alexei Tolstoi, Calea Mărășești, Bd. Ioniță Sandu Sturza (retur pe str. Vasile Alecsandri), Str. Bogdan Voievod, Gara CFR de unde va asigura în continuare legătura directă cu zona de nord a orașului prin Str. Mioriței, Str. Prelungirea Bradului, cu intrare pe Str. Tazlăului în zona noilor dezvoltări rezidențiale, având capăt pe Str. Aprodul Purice comun cu Linia 22.
Linia 5, Cartierele Izvoare și Șerbănești – Linia 5 asigură legătura cartierului Șerbănești cu zona centrală a municipiului în zona Autogării și a Pieței Centrale, continuând spre Cora, apoi spre Str. Izvoare având rol de deservire al cartierului Izvoare, până la FNC. În prezent cartierul Izvoare nu este deservit de serviciul de transport public, astfel că această linie va crește accesibilitatea cartierului, oferind posibilitatea de transfer cu alte linii de transport în zona Pieței Centrale, dar și în capătul sudic, unde va fi posibilă transbordarea cu linia 17 care asigură legătura cu zona comercială din sud.
În ceea ce privește stațiile, la nivel urban localizarea acestora nu va suferi modificări majore, recomandările fiind de înființare a unor noi stații în zonele nou acoperite și de relocare punctuală în zonele de schimb pentru a facilita transferul călătorilor – vezi facsimil mai jos:
Cinci coridoare pentru transportul public metropolitan
În ceea ce privește transportul metropolitan, și în acest caz au fost propuse 5 coridoare, constituite din 9 linii metropolitane, completate cu alte 5 linii urbane, care să deservească locuitorii principalelor localități care generează trafic de penetrație spre și dinspre municipiul Bacău: Hemeiuș, Letea Veche, Luizi-Călugăra, Măgura, Mărgineni, Săucești și Nicolae Bălcescu, caracterizate printr-un spor demografic puternic pozitiv în ultimii 10 ani, generat de relocarea populației din municipiul Bacău.
Coridorul NV – SE este definit printr-o linie de transport (Linia 6) care asigură legătura între localitatea Holt cu Municipiul Bacău în zona Autogării Bistrița de unde continuă pe Str. Oituz prin pasajul Ștefan Gușă către localitățile Barați, Mărgineni, apoi pe DJ119B până în localitatea Hemeiuș la intersecția DJ119B cu Str. Școlii. Linia 6 asigură legătura localităților Holt, Barați, Mărgineni și Hemeiuș cu centrul orașului și Autogara Bistrița. Această linie are prevăzut un serviciu suplimentar (Linia 6B) care deservește cu o cadență mai redusă, adaptată cererii și localitățile Radomirești și Fântânele.
Coridorul NV – S este definit prin două linii de transport care deservesc localitățile comunei Mărgineni.
Linia 1 asigură legătura între localitatea Pădureni și municipiul Bacău deservind și localitățile Mărgineni (DJ119B) și Barați făcând legătura cu capătul de linie Cora din centrul orașului. Linia 3 asigură legătura între localitatea Mărgineni (sat Podiș) cu zona centrală a municipiului Bacău prin Calea Moinești și Str. Energiei, de unde continuă pe Str. Oituz prin centrul orașului pe Str. Nicolae Bălcescu și Calea Mărășești până în zona de sud a municipiului la capătul de linie FNC.
Coridorul N – S este definit prin două linii de transport. Linia 4 asigură legătura cartierului ANL Gherăiești cu zona comercială Cora. Aceasta deservește sub forma unui serviciu secundar și localitățile Hemeiuș și Lilieci. Linia 22 asigură legătura localității Nicolae Bălcescu cu zona centrală a municipiului și zona de nord, reprezentând principala linie nord – sud a rețelei. Aceasta deservește sub forma unor servicii secundare și localitățile Buchila, Valea Seacă și Galbeni.
Coridorul E – V este definit prin trei linii de transport. Linia 2 asigură legătura localității Luizi-Călugăra cu municipiul Bacău în zona Gării CFR, de unde călătorii au la dispoziție o multitudine de linii care fac legătura cu toate cartierele din oraș. O dată la două curse această linie deservește și localitatea Osebiți.
Linia 7 asigură legătura localității Letea Veche atât cu zona centrală a municipiului Bacău de unde continuă pe Str. Oituz și Str. Energiei până la Gara CFR, cât și cu zona de sud-est a orașului (Izvoare, zona industrială) până la FNC.
Linia 8 asigură legătura localității Măgura cu municipiul Bacău în zona Gării CFR, de unde călătorii au la dispoziție o multitudine de linii care fac legătura cu restul orașului. Pe această linie se intercalează două servicii care circulă alternativ până la Valea Măgurii respectiv Dealul Mare. Totodată, linia va opera alternativ pe Str. Emil Brăescu, respectiv pe Str. Între Vii pentru o mai bună acoperire a localității.
Coridorul S este definit printr-o linie de transport public (Linia 10) care asigură legătura între satele Siretu – Ruși-Ciutea cu zona centrală a municipiului Bacău prin Str. Chimiei și Str. Izvoare până la complexul comercial Cora. Linia 10 asigură creșterea accesibilității atât în satele Siretu, Ruși-Ciutea, dar și în zona de sud-est a municipiului prin acoperirea Str. Chimiei și Str. Izvoare, oferind posibilitatea de transbordări în zona Izvoare (cu liniile 5 și 7) și în zona Cora (cu liniile 4 și 14).
Bilete de transport public valabile în funcție de timp, abonamente unice
În proiect sunt propuse două variante de tarifare care să țină cont de două aspecte: biletele de călătorie vor fi valabile pe timp ( de ex. 90 minute) pentru a permite călătorului să utilizeze mai multe linii de transport; abonamentele de călătorie vor fi unice, valabile pe toate liniile pentru a încuraja utilizarea transportului public și a facilita transferul între linii acolo unde este cazul (pentru elevi, pensionari, veterani etc. prețul abonamentelor va fi redus cu 50% sau 100%, după caz).
În prima variantă propusă, care definește sistemul de transport din zona metropolitană Bacău ca o singură zonă de transport cu tarife unice, prețul unui bilet cu o valabilitate de 90 de minute costă 3.5 lei (față de 2.7 lei cât costă acum o singură călătorie, pe o singură linie), iar un abonament pe 30 de zile ar costa 100 de lei (față de 77 lei cât costă, în prezent, un abonament valabil pe o singură linie). Este introdus și biletul valabil 24 de ore pentru care s-a propus prețul de 10 lei.
În cea de a doua variantă, care presupune formarea a două zone tarifare (zona urbană, care cuprinde teritoriul municipiului Bacău și zona metropolitană care include municipiul Bacău), prețurile ar fi următoarele: un bilet de 60 de minute valabil în zona urbană: 3 lei/ un bilet de 90 de minute valabil în zona metropolitană: 5 lei; abonament 30 zile valabil în zona urbană: 100 lei/ abonament 30 zile valabil în zona metropolitană: 150 lei.
Menționăm că în prezent, tarifele de transport la nivelul zonei metropolitane Bacău nu sunt integrate. Fiecare operator are propriul sistem de taxare, valabil doar pentru călătoria cu un vehicul sau pe o rută aleasă.
Noul program de transportul public din Bacău și Zona Metropolitană poate fi consultat în întregime AICI.
Proiectul traseelor de transport public urmează să fie dezbătut în Consiliul Local Bacău.
Andrei a zis
….va salut…imi cer scuze, insa acolo este o mica eroare…pretul unui bilet in prezent este de 3 lei si nu 2,7 lei…..
Relu a zis
Până ce transportul public nu va intra și pe străzile din cartiere, totul e frecție la un picior de lemn, în orice oraș occidental transportul public ducând călătorii cât mai aproape de casele lor, degrevează aglomerația auto și eliberează orașele de noxe.
KWH a zis
Cred ca vrei sa opreasca autobuzul in fata scarii blocului si sa opreasca la fiecare bloc la fiecare scara in statie…
Pasager a zis
Transportul public in Bacau este un haos total, la ore de varf (cand intra/iese lumea de la servici sau copii la/de la scoala) vin cate 3 de 17 unul dupa altul si niciun 22. Astepti un 22 intre 30 si 45 de minute, nu ia nimeni in calcul ca pe traseul asta e si Mallul? destinatia preferata a soricimii? dar si a celor care locuiesc noile in zonele ‘rezidentiale’ din Nordul orasului? tot mai populat in ultimii ani.
Cum incurajati voi sa mearga lumea cu autobuzul daca stai in soare zeci de minute pana vine un 22, iti trec prin fata ochilor cate 3 de 17, 2 de 18…etc…iar cand vin sunt pline de nu se inchid nici usile, aer conditionat e doar la sofer, iesi din ele ca de la sauna.
Sorin a zis
Buna ziua,
@Ziarul de Bacau, @dragi cititori, ma puteti ajuta va rog cu niste date de contact ale Societatii de transport public Bacau?? Eu nu gasesc sa aiba site sau un email undeva pentru reclamatii/sesizari, doar un numar de fix la care nu raspunde nimeni.
Multumesc!
Aurel a zis
Transport Public SA (Bacau)
Str. Narciselor nr.14bis, Bacau, Bacau
Tel. informatii:0234-585.910
0234-585.912
0744-627.161
mail:bacau@transportpublicbc.ro
mail: exploatare@transportpublicbc.ro
galea daniel a zis
linia 18 nu va trece nicidecum pe b-dul unirii asa cum se spune poate se intersecteaza cu 9 mai sau I.L.Caragiale
Inainte sa dati o informatie mai documentati-va!
#autobuze a zis
Cam dezorientati si astia de la transport public, vin autobuzele astea de zici ca sunt certate, in gasti. Ori vin prea multe odata ori nu vine niciunul, cand se supara astepti de mai bine o iei pe jos…