La începutul fiecărei ierni se întîmplă la fel: oficialii guvernamentali și edilii locali se întrec în a le da românilor asigurări ferme că vor putea circula liniștiți și în depline condiții de confort pe drumurile sigure ale patriei. Asta pentru că… s-au luat toate măsurile pentru a se interveni prompt și eficient în caz de ninsori abundente, troieniri etc. etc. spre a se evita blocajele, ambuteiajele, riscul de a fi imobilizat pe drumuri. Dar, între vorbă și faptă, între asigurări și realitate, intervine, ca un blestem, fatidicul „ne-a luat pe nepregătite” și, astfel, întregul eșafodaj de vorbe fără acoperire se prăbușește la cea dintîi adiere de vînt. Vă prezentăm, în continuare, calvarul unui băcăuan, așa cum l-a trăit în aceste zile și cum ne-a fost prezentat de el însuși în scrisoarea ce urmează.
În ultimele două săptămîni, majoritatea ziarelor din țară, ca și posturile centrale și locale de televiziune, s-au întrecut în a transmite avalanșe de informații privind modul ireproșabil în care administrația centrală și locală se pregătesc pentru a întîmpina iarna. Au putut fi văzute imagini optimiste, cu utilaje de deszăpezire aliniate ca pentru a prezenta onorul. S-a vorbit la superlativ despre exerciții simulate de deszăpezire, efectuate pe…asfalt uscat. În fața camerelor de luat vederi s-au înghesuit tot felul de șefi și șefuleți surîzători, care se întreceau în a asigura populația că nu va avea necazuri cu zăpada în această iarnă.
Această mult-slăvită organizare s-a arătat a fi doar una de fațadă, dovedindu-se defectuoasă în multe privințe la prima încercare mai serioasă, care s-a petrecut la mijlocul ultimei decade din luna decembrie, cînd s-a așternut un strat de zăpadă avînd grosimea aproximativ egală cu aceea a… fripturilor de la dejunul festiv servit bolnavilor nevoiți să petreacă Crăciunul în paturile spitalelor. Datorită unui caz de forță majoră, am avut ocazia să văd ce se află în spatele acestei fațade, fiind martor, timp de… 10 ore, al modului în care a fost deblocat drumul european E85, în locul denumit Crucea Comisoaiei.
Iată faptele: într-una din diminețile sfîrșitului de decembrie am plecat grăbit din Bacău și, pînă la ieșirea din Focșani, călătoria a decurs fără probleme. Pe la ora 11, de la postul de radio „Europa FM” am primit o informație care a constituit un prim-avertisment la ceea ce urma să mi se întîmple: șoferul unui autobuz plin de copii făcea în direct un apel disperat prin care cerea ajutor autorităților locale deoarece, spunea el, „… de aseară sîntem blocați la Crucea Comisoaiei, motorina s-a terminat, copiii suferă de frig și nimeni nu a venit să ne scoată de aici”. Am privit terenurile agricole situate de o parte și de alta a autostrăzii cu patru benzi de circulație și m-am mai calmat, deoarece la aproximativ 50 de kilometri depărtare de Crucea Comisoaiei zăpada era ca și inexistentă, fiind întreruptă de porțiuni mari de pămînt negru.
Abia după ce am intrat în orașul Râmnicu Sărat a început calvarul. Am fost nevoit să depășesc coloane duble de TIR-uri, care erau oprite pe dreapta ca urmare a dispoziției ministrului Miron Mitrea. Numai autoturismele erau autorizate să circule. Cînd am ajuns în centrul orașului, un agent de circulație l-a contrazis pe ministru și m-a oprit. După tratative lungi, am reușit ca, la ora 13, să avansez pînă aproape de capătul coloanei, lîngă barajul instalat de Poliție la ieșirea din Oreavu, prima localitate de lîngă Râmnicu Sărat. Polițiștii m-au informat că nu pot avansa pînă ce nu se deblochează circulația la Crucea Comisoaiei. Cine a mai trecut pe acolo a avut ocazia să admire pe marginea autostrăzii, în fundul unei văi relativ adînci, o cruce de piatră purtînd inscripții chirilice, denumită Crucea Comisoaiei. Cu destulă întîrziere, abia pe la ora 14, un grup de patru utilaje de deszăpezire a trecut pe lîngă noi spre locul cu pricina. După ora 18 au început să apară mașinile ce fuseseră blocate, care au fost în număr de peste o sută. La nici un TIR nu am observat lanțuri antiderapante! Pe la ora 19 s-a întors ultimul din cele patru utilaje de deszăpezire.
Din acel moment răbdarea și nervii pasagerilor celor cîteva sute de autoturisme din coloană au devenit încordați la maximum, deoarece polițiștii nu au ridicat barajul invocînd motivul că încă nu s-a terminat deszăpezirea. Dar, din cînd în cînd, dinspre Buzău apăreau autoturisme care nu aveau zăpadă pe ele. Mai mult, unele autoturisme, venite dinspre Râmnicu Sărat, au fost lăsate și ele să treacă prin barajul polițiștilor. Automobiliștii aflați în coloană au înțeles că drumul fusese complet deblocat și că fuseseră mințiți de polițiști. În plus, postul de radio „Europa FM” transmitea convorbiri telefonice cu unii participanți la trafic care afirmau același lucru. Încolțiți de zeci de automobiliști furioși, polițiștii au recunoscut că drumul este deblocat și că se așteaptă ordinul prefectului pentru a se ridica barajul. Care era motivul pentru care eram condamnați să petrecem toată noaptea pe autostrada liberă? Un răspuns l-au dat polițiștii, care au explicat că este mai bine (pentru cine?) ca un automobilist să petreacă noaptea în mașina aflată în localitate, decît să fie expus riscului de a face același lucru în afara ei. Între timp, alți automobiliști cu „pile” erau lăsați de polițiști să… se expună riscului de a rămîne blocați undeva, pe cîmp.
Tîrziu, în jurul orei 23, barajul polițiștilor a fost ridicat, dîndu-mi-se astfel și mie posibilitatea de a-mi continua drumul după… 10 ore de așteptare incomodă, în scaunul unui autoturism. La Crucea Comisoaiei, unde în fiecare an se formează troiene de zăpadă, am observat cu stupoare o neglijență evidentă: nu fuseseră instalate parazăpezi !
La cîteva zile după Crăciun, atunci cînd guvernanții s-au întors la birourile lor și și-au mai tras sufletul după diversele activități de divertisment, s-a analizat și s-au găsit țapi ispășitori. Cele cîteva măsuri de sancționare au fost de fațadă, fondul problemelor rămînînd nerezolvat. Ele au reprezentat încercări de a drege busuiocul în fața celor care au pătimit ore întregi, în ger și vînt, pe drumurile „europene” ale României. (Prof. univ. dr. ing. Doru CIUCESCU)
Lasă un răspuns