Gamificarea este un proces în baza căruia sunt aplicate elemente ale jocului în alte domenii decât cele legate de jocuri pentru a încuraja participarea angajaților sau beneficiarilor. Utilizarea gamificării în afaceri ajută atât la creșterea productivității în rândul angajaților, cât la creșterea nivelului de loialitate față de brand a clienților. De exemplu, 83% dintre angajați s-au simțit mai motivați atunci când cursurile de pregătire au fost gamificate.
Folosirea acestei strategii în afaceri își dovedește succesul în mai multe domenii, așa cum este, de exemplu, industria jocurilor de noroc digitale. Cazinourile online, precum Verde Casino, folosesc gamificarea în cadrul programelor de loialitate. Membrii programului trebuie să îndeplinească diferite misiuni pentru a acumula puncte, care le aduc ulterior recompense din partea operatorului. Însă, acesta este doar un exemplu despre folosirea cu succes a gamificarii în afaceri, existând multe alte cazuri reușite, despre care poți citi în continuare.
Cât de importantă este gamificarea pentru o afacere?
Peste 70% din companiile care figurează în topul afacerilor la nivel global folosesc gamificarea. Tendința pe această piață este de creștere, prognoza fiind una pozitivă, de la 13.2 miliarde de dolari în 2023 la 58.7 miliarde de dolari în următorii trei ani. Se constată o creștere a profitului cu 22% în cazul afacerilor care au aplicat gamificarea în cadrul companiei.
De asemenea, nivelul productivitățîi a crescut cu 21% în cazul societăților care se folosesc de gamificare. În plus, nivelul satisfacției clienților este mai mare cu 10% la afacerile care utilizează gamificarea. Angajații sunt mai concentrați cu 20% și se constată o creștere a dorinței de a învăța cu 30% mai mare decât în cazul companiilor care nu folosesc gamificarea. Totodată, nivelul de implicare în muncă prestată este mai mare cu 30%.
Care sunt cele mai reușite exemple de aplicare a gamificarii în afaceri?
Lista companiilor care utilizează gamificarea este lungă, dar câteva exemple ies în evidență:
- Clubul de alergare Nike – utilizatorii vor descarcă aplicația asociată programului (până în 2024 a fost descărcată de 15.4 milioane de ori). Acest program implică o serie de provocări săptămânale, dar și obiective individualizate, un sistem de „realizări” care trebuie atinse de participanți și multe altele.
- KFC Rewards Arcade – prin intermediul aplicației, utilizatorii pot juca diverse jocuri distractive, de tip arcade, pentru a câștiga premiile oferite (care se schimbă săptămânal). 70% dintre utilizatorii aplicației ar recomanda acest program, iar de la lansarea aplicației numărul clienților activi a crescut cu 26%.
- Programul Uber pentru șoferi – este un program care le permite șoferilor de pe platformă să câștige extra recompense prin realizarea obiectivelor prestabilite în cadrul programului. În funcție de numărul de clienți, de rating și alte caracteristici, aceștia primesc anumite beneficii.
- Newstalgia Pizza Hut – clienții acestui brand puteau folosi RA (Realitatea Augmentată) pentru a juca jocul Pac-Man și pentru a câștiga o pizza aniversară. De asemenea, erau disponibile și alte premii de câștig. Programul dezvoltat de Pizza Hut a fost lansat în 2021.
- My Rewards Starbucks – este un program de loialitate prin intermediul căruia clienții companiei câștigă puncte de fidelitate (Stars) în baza cărora pot solicita diverse recompense (de la băuturi individualizate și până la produse specifice brandului). Procentul vânzărilor a crescut cu 7% ca urmare a implementării acestui program, iar Starbucks alocă 40% din valoarea totală a vânzărilor pentru susținerea acestui program.
În afara acestor programe, de-a lungul timpului au fost derulate și altele, care s-au bucurat, la rândul lor, de succes. Printre cele mai bine cotate se evidențiază campania M&M „Eye Spy Pretzel Game”, Donut Papi „Match-Game” și Coca Cola „Moments of Joy”.
Ce fel de recompense sunt oferite în cadrul programelor bazate pe gamificare?
Fiecare brand își dezvoltă propriul program de recompense, dar există câteva caracteristici comune care sunt identificate la majoritatea afacerilor:
- Puncte de loialitate – acumularea de puncte îi permite utilizatorului să le transforme în diferite recompense care sunt puse la dispoziție de companie.
- Vouchere cadou – acestea pot fi câștigate în urma atingerii obiectivelor presetate de program sau a îndeplinirii misiunilor stabilite.
- Roata Norocului – recompensele pot fi câștigate în mod aleatoriu, prin învârtirea unei roți cu premii.
Aceste programe includ diferite provocări și misiuni de realizat, parcurgerea anumitor jocuri, atingerea anumitor niveluri și altele. Campaniile de atragere a angajaților și consumatorilor pe baza gamificării îi asigură afacerii un nivel mai mare de conștientizare și loialitate din partea acestora.
Cum poți crea un program de gamificare de succes?
Analizarea cu atenție a publicului-țintă, promovarea competiției în locul recompenselor, celebrarea tuturor participanților nu doar a celor care se poziționează pe primele locuri, crearea unor recompense creative și monitorizarea atentă a derulării competiției ajută la crearea unui program de gamificare reușit.
Creșterea nivelului de angajament în cadrul afacerii, atât în ceea ce privește proprii angajați, cât și clienții, ajută la dezvoltarea și consolidarea companiei. Pe termen lung, aceste programe pot face diferența față de competitori și vor reprezenta o soluție pentru transformarea afacerii într-un brand.
Lasă un răspuns