Ultimele două mandate, și anume cele din perioada 2016-2024, au adus băcăuanilor ceva mai multă transparență în administrația locală municipală. Cu toții am contribuit: presă, bloggeri, politicieni de la putere sau din opoziție, instanțe, pe alocuri activiști sau simpli cetățeni.
Încă sunt probleme, încă avem rapoarte de audit ținute la sertar (cazul DITL) și caiete de sarcini greu accesibile după încheierea procedurilor de licitație, însă față de alte vremuri ședințele Consiliului local pot fi urmărite în direct și în reluare, documentațiile de urbanism sunt publicate fără mari întârzieri la secțiunea de transparență, iar plățile zilnice pot fi analizate de toți cei interesați. De asemenea, actele administrative apar negreșit pe site-ul primăriei, exact cum spune legea: atât proiectele înaintea ședințelor (când și la CJ?), cât și hotărârile forului deliberativ.
Totuși, lucrurile astea nu au venit singure și să nu credeți că vreun primar, fie că îl cheamă Cosmin Necula, fie Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu, a făcut-o din proprie inițiativă, fără să existe presiune ori o oarecare muncă de convingere din partea cetățenilor, organizați sau nu în ONG-uri sau partide de opoziție.
Sigur că unii pași înainte vin pe fondul îmbunătățirii legislației, dar și aceasta de cele mai multe ori este aplicată abia după ce există o minimă monitorizare din partea celor care au contribuit la climatul de transparență decizională, amintiți mai sus. Unde aceștia nu există ori nu sunt activi, se vede. E suficient să parcurgem site-urile primăriilor comunale și ne dăm seama singuri unde există voci critice, opoziție reală și cetățeni guralivi, dar necesari, catalogați pe nedrept procesomani.
Patru semne de secretomanie
Noile mandate ale primarilor, la pachet cu noile garnituri de consilieri, pot reprezenta o oportunitate pentru o administrație mai transparentă sau, cum e cazul municipiului Bacău, o șansă de a trage obloanele și de a băga sub preș informațiile și documentele care cât de cât ne permit să vedem ce decizii se iau și cum se cheltuiesc sutele de milioane din bugetul local. Spun asta pentru că am văzut deja niște semne în direcția asta, patru la număr.
Primul. În ultimele două luni, septembrie și octombrie, pe site-ul unde ar trebui publicate toate contractele primăriei au fost afișate doar patru achiziții încheiate, în condițiile în care numărul real al acestora este de ordinul zecilor. Conform HCL 270/2020, toate contractele primăriei sau instituțiilor subordonate încheiate cu terții se scanează și se postează în termen de 10 zile de la încheiere, indiferent de tip, valoare, obiect sau modalitate de atribuire.
Al doilea. Toate hotărârile consiliului local și proiectele de hotărâre care puteau fi găsite ușor până în momentul de față cu un simplu search pe Google au fost mutate săptămânile trecute, iar vechile link-uri au devenit inutile. HCL-urile pot fi găsite acum doar aici, iar proiectele doar în secțiunea dispozițiilor. Pare că trebuie să fim cu ochii ca pe butelie pe site-ul primăriei. Să ne amintim cum, la începutul anului, diverse persoane din primărie s-au gândit că, odată cu schimbarea site-ului, să modifice mai multe fișe ale Registrului spațiilor verzi, eliminând chirurgical câteva suprafețe de mare interes pentru dezvoltatorii imobiliari.
Al treilea. La prima ședință ordinară a Consiliului Local de zilele trecute, la mapa consilierilor trebuiau atașate rapoartele de progres ale proiectelor cu fonduri europene întârziate la finalul anului 2023 și care au fost prelungite până finalul anului 2024. După 9 luni în care managerii de proiect și-au îndeplinit această obligație și au prezentat aleșilor locali stadiul proiectelor, nu mică a fost mirarea unor consilieri, în special a lui Gigi-Nucu Candet, să constate că acestea lipseau la ora ședinței. Primarul deja plecase din sală, așa că i-a răspuns șefa de cabinet, Andreea Negru: „Raportul este pregătit, iar dacă vreți putem să vi-l trimitem.”
„Cum adică dacă e gata și dacă vrem? Era obligatoriu să fie trimis până aseară, chiar mai devreme. Că ne-a obișnuit primarul să ni le trimită în noaptea dinaintea ședinței, asta știm, dar nu e normal așa. Alea trebuiau să fie, nu că sunt gata și dacă vrem ni le dați sau dacă nu, nu.”, a completat consilierul local Gigi Nucu-Candet.
Al patrulea. Cele 18 voturi adunate de Leonard Bulai pentru alegerea sa ca viceprimar din totalul de 21 de consilieri prezenți ne arată că sunt mai multe formațiuni care în continuare râvnesc cel de-al doilea post de viceprimar și implicit o înțelegere cu primarul Viziteu pentru constituirea unei majorități. Cum asta se va întâmpla, conform multiplelor surse politice, abia după alegerile parlamentare, e destul de clar că doritorii vor încerca să rămână sau chiar să (re)intre în grațiile primarului. Deci să nu avem mari așteptări de la ei.
Uite așa, începe să se vadă batista pe țambal cel puțin temporară, la adăpostul căreia cei care comandă muzica pot avansa pe subiecte pe care le voiau demult tranșate. E acolo, iar sub ea miroase a secretomanie, a lipsă de transparență, a documente greu de văzut. Așa că treaba noastră e să fim atenți și să rămânem cu ochii pe ei.
Claudiu Balabanu a zis
Dragii mei jurnalisti impartiali…batista pe tambal o pune un primar atunci cand jurnalistii nu sunt jurnalisti cu adevarat.
Daca tot la-ti primit pe Ghinghes in gasca voastra…puneti-l la treaba…
Sa ia toate declaratiile de avere si de interese ale functionarilor publici din primaria Bacau, in special ale celor cu functii de conducere sau din compartimentele ce iubesc luarea de mita…achzitiiii….urbanism…cabinet primar…etc.
Faceti o harta a increngaturilor de rude, fini, afini, soti si sotii…
Totodata luati fiecare firma ce participa la licitatii sau achizitii directe si verificati bilanturile din portalul MF cu un contabil priceput ce va poate spune daca ,,sifoneaza” bani din firma…pentru spagi…
Luati la cercetat toate constructiile din ultimii 10 ani si terenurile ce au iesit din public in privat si expuneti legaturile mafiei imobiliare cu functionarii publici.
Verificati documentele constructiilor, certificate de urbanism, autorizatii de constructii si legalitatea emiterii lor.
Angajati detectivi particulari….se pare ca avem detui prin bacau si in limita legalitatii analizati viata privata a functionarilor publici daca corespunde cu declaratia de avere, idem si la administratorii ce lucreaza cu primaria.
Cum apare in Bacau o cosntructie privata sau dezvoltator imobiliar trebuie sa fiti calare pe ei…
Incercati sa fiti impartiali, nu Viziteu a distrus Bacaul…. e o intreaga gasca ce domneste din timpul lui Sechelariu si Stavarache….
Ar fi frumos sa faceti o ,,harta a puterii si a banilor = mafia din Bacau…chiar si anonim pe site extern sa publicati ca sa nu riscati procese…
Pe harta puneti toti functionarii publici din bacau cu rol de conducere si increngaturile lor cu mafia imobiliara si abonatii la bani publici… cum se dau avize , cum se fac controale si achizitii publice prin toate institutiile din Bacau…
Aveti mult de treaba….
Daca as fi seful vostru pentru 1 an as da cu biciu in voi si va-s organiza mai bine…si corect, echidistant, pentru toti mafiotii rosiii….albastri…nu doar pacalicii din usr, care stiti si voi bine…statistic vorbind la nivel de Bacau sau de Romania, sunt ca un mic furuncul….fata de metastazele mafiote rosii si albastre…
Yo a zis
BINE punctat!
bako a zis
dadaaaa…asteptam noi mult si bine asa ceva..doar nu crezi ca geme presa bacauana de „tolontani”…