• Inspectoratele Școlare au primit un proiect privind criteriile de evaluare a unităților de învățămînt • o clasificare cît mai înaltă atrage beneficii financiare, materiale și de personal
Elevii băcăuani nu vor mai învăța, de acum înainte, în școli pur și simplu, ci în școli de bază, resprezentative, de elită sau naționale. Așa prevede un proiect al Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) remis ieri tuturor Inspectoratelor Școlare. Clasificarea unităților de învățămînt va avea la bază un proces complex de evaluare, care va ține cont de cartea de identificare, un fel de buletin al fiecărei școli, de raportul anual de autoevaluare întocmit de conducerea unităților de învățămînt, dar și de rezultatele inspecțiilor efectuate într-o școală sau alta. Toate aceste informații vor fi cuantificate sub forma unui punctaj, de care depinde încadrarea școlii într-o categorie sau alta. Astfel, o unitate de învățămînt care aduna între 100 și 250 de puncte va fi considerată unitate de bază, în timp ce un punctaj cuprins între 250 și 300 va conferi școlii titlul de unitate reprezentativă. Dacă școala obține între 300 și 350 de puncte, acesta va fi desemnată școală de elită, în timp ce un punctaj mai mare de 350 indică o unitate de învățămînt de rang național. În mod normal, evaluarea unei școli se face o dată la patru ani, dar aceasta poate solicita, cu condiția suportării costurilor de evaluare, reluarea procedurii la o distanță de cel puțin un an. Unitățile de învățămînt care vor aduna mai puțin de 100 de puncte vor avea la dispoziție un an de zile pentru a intra pe linia de plutire și, dacă acest lucru nu se va realiza, acestea vor fi desființate.
Încadrarea unei școli într-o categorie sau alta atrage după sine o serie de avantaje materiale, financiare, dar și de personal. Unitățile de învățămînt „de bază” vor funcționa potrivit reglementărilor în vigoare, dar nimic mai mult, în timp ce o o grădiniță, școală generală sau liceu care sînt reprezentative vor putea să-și selecteze elevii după criterii proprii, să-și organizeze propriul concurs de angajare de personal, dar vor avea și un număr mai mare de ore opționale. Avantaje a căror proporție crește odată cu înaintarea în „grad”. Deocamdată, însă, toate acestea sînt în faza de proiect, dar oficialii Inspectoratului Școlar au opinat că sînt șanse foarte mari ca prevederile în cauză să rămînă neschimbate, în condițiile în care acest proiect este o formă înbunătățită a altuia mai vechi. „Ideea clasificării școlilor a mai fost experimentată și în urmă cu doi ani. Atunci am făcut unele propuneri, care, spre satisfacția noastră, au fost luate în considerare. Astfel, Bacăul a propus să fie diferențiate criteriile de evaluare, în funcție de tipul fiecărei unități de învățămînt – grădiniță, gimnaziu sau liceu, dar și în funcție de mediul în care se află – rural sau urban. Acum doi ani, de exemplu, Colegiul Național «Ferdinand I» întrunea punctajul maxdim doar dacă luam în calcul numai rezultatele la olimpiade”, ne-a declarat inspectorul general adjunct Livia Sibișteanu. Județul Bacău a fost desemnat drept județ pilot, ceea ce face ca proiectul să fie aplicat, cu titlu experimental, începînd din luna martie. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns