Specialiștii Consiliului județean sunt invitați la Strasbourg
În perioada 14-17 februarie va avea loc la Strasbourg „Cea de-a doua conferință a partenerilor Centurio”. Scopul acestei întâlniri a partenerilor Centurio este de a dezbate asupra Programului Centurio.
Acest program a fost creat de către Adunarea Regiunilor Europei(ARE) în 1994 pentru a dezvolta regionalismul în Europa și pentru a încuraja dezvoltarea durabilă și coezuinea economico-socială în Europa.
ARE cuprinde 250 de regiuni membre din 29 de țări și 12 organizații interregionale, fiecare dintre acestea având dimensiuni variate ca mărime, bunăstare economică și capacitate în funcție de țara de referință. ARE transformă această diversitate în forță și coeziune regională, în dorința de a reflecta realitățile politice europene.
Principalul obiectiv al Programului Centurio este promovarea dialogului și schimbul de experiență între regiunile Europei, pentru a îmbunătăți capacitatea administrativă și de a sprijini întărirea capacității democratice. Programul Centurio este organizat într-o bază multi-anuală și se va derula în perioada 2004-2006. Unul dintre principalele scopuri ale programului constă în promovarea îmbunătățirii politicilor și instrumentelor Regiunilor Europei pentru dezvoltare regională și coeziune economică și socială. De asemenea, îmbunătățirea deprinderilor managementului de proiect ca și transferul de competențe cheie între Regiunile Uniunii Europene și regiuni partenere din țările candidate sunt aspecte vizate ale acestui program.
ARE a selectat câteva domenii ale politicii regionale care au fost selectate și de către regiunile partenere Centurio în concordanță cu interesele acestora și activitățile planificate. în sfera de interes se înscriu dezvoltarea turismului durabil de calitate, politica de mediu (infrastructură și servicii de mediu și energetice) ca și dezvoltarea economică durabilă și dezvoltarea socială. În acest ultim domeniu sunt luate în considerare dezvoltarea IMM-urilor, educația adulților și pregătirea profesională.
Fiecare din aceste domenii reprezintă o componentă specifică a proiectului Centurio. Cele 59 de regiuni europene sunt partenere în proiectul Centurio fiind organizate într-un număr de 22 de parteneriate. Cele mai multe sunt regiuni din UE(un număr de aproximativ 25) iar celelalte sunt din alte țări europene printre care și România.
În timpul acestor parteneriate vor fi organizate vizite de studiu, seminarii, workshopuri, conferințe. Schimbul de experiență între partenerii Centurio are ca scop implicarea nu numai a reprezentanților regiunii „gazdă” și a regiunilor „invitate”, ci și a altor grupuri țintă mai largi(instituții, sector de afaceri) în special în cadrul seminariilor ce vor fi organizate de către parteneri.
Consiliul județean Bacău a stabilit parteneriate cu regiunile Trento(Italia), Olomuc(Cehia) și Languedoc Roussilon(Franța) în cadrul a două proiecte în domeniul turismului durabil
Principalul scop al celor două parteneriate este de a dezvolta o abordare integrată a turismului, ce implică actori relevanți din sectorul public, privat și societatea civilă și exploatează o gamă largă de resurse locale și promovează dezvoltarea durabilă.
Partenerii vor face schimb de experiență și know-how într-o serie de domenii specifice printre care îmbunătățirea calității mediului în destinațiile turistice. Accentul se va pune pe metode de administrare și reducere a impactului vizitatorilor asupra mediului prin minimizarea consumului de energie, sprijinirea investitorilor locali, promovarea transportului public și încurajarea eco-turismului. Mai mult, schimbul de bune practici va avea în vedere metode inovative de promovare a unei infrastructuri și servicii turistice de calitate. Ca o componentă importantă a turismului durabil vor fi abordate și conservarea patrimoniului cultural regional și promovarea turismului tradițional ca modalitate de transformare a istoriei și tradițiilor în atracții turistice.
Componenta de perfecționare a operatorilor turistici dar și a autorităților publice localeva fi abordată în cadrul acestui schimb de experiență între Regiuni.La întâlnirea de la Strasbourg va participa în calitate de invitat Iulia Ciobotici, consilier în cadrul Direcției Integrare Europeană, Resurse umane, Dezvoltare din aparatul propriu de specialitate al Consiliului județean Bacău.
Începând cu iulie 2004(data definitivă va fi determinată după aprobarea proiectelor de către autoritățile Interreg), operațiunea Centurio va dura 5 semestre, respectiv până în decembrie 2006. Pentru parteneriatele în care este implicat Consiliul Județean Bacău se preconizează ca primul satdiu operațional să aibă loc în Regiunea Trento și Languedoc Roussilon în octombrie 2004, respectiv februarie 2005, urmând ca în mai și septembrie 2005 să primim vizita de studiu a partenerilor noștri în cele două proiecte.
Competiție deschisă pentru proiecte
Fondul Europa, program de micro-proiecte
Delegația Comisiei Europene în România a lansat la finele anului trecut Cererea de propuneri de proiecte în valoare totală de 1 milion de euro în cadrul programului Fondul Europa. Programul finanțează proiecte ce își propun să contribuie la sensibilizarea opiniei publice din România asupra tematicii legate de aderarea la Uniunea Europeană și la creșterea transparenței acțiunilor Uniunii Europene în România.
Printre temele prioritare se numără aducerea informației cât mai aproape de interesele și cerințele publicului, atât la nivel local cât și la nivel regional, informație specializată pentru interesele și cerințele organizațiilor profesionale ca și o mai bună cunoaștere și înțelegere a aspectelor legate de Uniunea Europeană.
Proiectele ce pot fi finanțate prin acest program trebuie să vină în completarea „Strategiei de informare a Delegației Comisiei Europene pentru 2002-2003” și a „Programului de lucru pentru activitățile de informare și comunicare, noiembrie 2003-noiembrie 2004”.
Totodată proiectele ce urmăresc crearea de noi Centre de Informare Europa sau realizarea de activități/campanii în Centre de Informare Europa deja existente, pot, de asemenea, să fie finanțate în cadrul acestei Cereri de Propuneri.
Finanțarea poate fi solicitată de persoane juridice non-profit.
Limitele de buget se încadrează între 5000 de Euro, reprezentând suma minimă și 50000 de Euro, suma maximă. Durata proiectului nu poate depăși 12 luni iar limita de depunere a propunerilor are două termene. Primul este pe data de 26 februarie 2004, orele 16.00 pentru prima sesiune în timp ce pentru a doua sesiune termenul limită este pe data de 24 mai 2004, oerele 16.00.
Cererile de finanțare se transmit/depun la Centrul de Informare al Comisiei Europene.
Programul Phare pentru micro-proiecte al Comisiei Europene
Obiective generale
În cele 10 state eligibile pentru finanțare în cadrul programului Phare(printre care se numără și România) se urmărește sensibilizarea opiniei publice asupra integrării europene, procesului de extindere a Uniunii Europene și impactului aderării la Uniunea Europeană. Este vizat și aportul direct la o cât mai rapidă integrare în Uniunea Europeană.
Ca și teme prioritare sunt urmărite implementarea și aplicarea acquis-ului comunitar referitor la Piața internă, consolidarea sistemului juridic, inclusiv creșterea rolului acestuia în implementarea și aplicarea acquis-ului comunitar și, în egală măsură, implementarea și aplicarea acestuia în domeniul veterinar, fitosanitar și al siguranței alimentare.
Programul va finanța diverse evenimente precum conferințe, seminarii, congrese, simpozioane, târguri sau sesiuni de lucru privind extinderea Uniunii Europene și în special criteriile de aderare definite de Consiliul European de la Copenhaga.
Toate activitățile trebuie să îndeplinească o serie de condiții. Astfel, acțiunile trebuie să fie multi-țară, participanții și grupurile țintă trebuie trebuie să fie din cel puțin 5 țări Phare și din cel puțin un stat membru al Uniunii Europene.
Participanții este necesar să fie oficialități sau reprezentanți ai organizațiilor private sau para-guvernamentale direct implicate în implementarea acquis-ului comunitar sau agenți economici asupra cărora acquis-ul comunitar are o influență directă sau reprezentanți ai unor grupuri de interese de același tip din statele membre și din țările Pahre.
Cine poate beneficia de finanțare
Finanțarea poate fi solicitată de către organizații non-profit. În această categorie intră fundații, asociații, organizații de caritate, autorități regionale și locale, precum și asociații ale acestora, organizații profesionale, inclusiv sindicate și camere de comerț. Pot beneficia, de asemenea, de finanțare instituțiile de învățământ superior, inclusiv universități, institute de cercetare-dezvoltare și unități organizaționale ale acestora din Uniunea Europeană sau dintr-una din cele 10 țări eligibile pentru proiecte finanțate prin programul Phare(Bulgaria, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia, Slovenia și Ungaria).
Finanțarea nerambursabilă poate fi de maximum 80% din costurile eligibile ale proiectului, restul fiind acoperit de beneficiar.
Proiectele trebuie să fie implementate pe teritoriul Uniunii Europene sau al unei din cele 10 țări eligibile pentru proiectele finanțate rpin programul Phare.
Limita de buget se încadrează între 20000 de euro(suma minimă) și un plafon maxim de 50000 de euro pentru un proiect. Durata unui proiect nu poate depăși 12 luni. Limita de depunere a proiectelor este până la data de 17 martie 2004, ora 16.00 iar cererile de finanțare se vor transmite Comisiei Europene.
Pachetul informativ al celor două programe, inclusiv Ghidul Solicitantului sunt disponibile pe situl Internet:www.infoeuropa.ro sau direct la Consiliul județean Bacău, Serviciul integrare europeană.
Mai multă siguranță pentru turiști
În ultima ședință de Consiliu județean a fost adoptată hotărârea privitoare la înființarea Serviciului Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de SALVAMONT Bacău.
Conform Ordonanței Guvernului nr. 58/1998, consiliile județene și consiliile locale pe a căror rază administrativ teritorială se află trasee montane, organizeazăservicii publice județene SALVAMONT care coordonează activitatea de prevenire a accidentelor montane și de salvare în munți a persoanelor accidentate și a bolnavilor.
Finanțarea acestor servicii publice se asigură din bugetele proprii ale județelor, respectiv din bugetele localităților.
Județul Bacău are în teritoriu zone montane și conform legislației în vigoare referitoare la aprobarea programului național de dezvoltare a turismului montan, stațiunea Slănic Moldova este nominalizată pentru a treia etapă de dezvoltare, în județul Bacău existând numeroase oportunități pentru dezvoltarea turismului.
În acest context s-a propus înființarea Serviciului Public Județean de Promovare a Turismului și de Coordonarea Activității de SALVAMONT, prin reorganizarea centrului județean de informare și promovare a turismului Bacău și a Serviciului public SALVAMONT din orașul Slănic Moldova. Ambele sunt servicii publice fără personalitate juridică, aflate sub autoritatea Consiliului județean.
Serviciul public propus are ca atribuții promovarea turismului și coordonarea activităților de SALVAMONT județul nostru. Finanțarea acestui serviciu fără personalitate juridică se asigură din bugetul propriu al Consiliului județean. Poate fi completată de asemenea, din venituri proprii, accesare programe sau proiecte cu finanțare externă, taxe speciale, donații, sponsorizări și alte surse, potrivit legii.
Împreună cu primăriile localităților din zona montană se va trece la identificarea, amenajarea și, după caz, la omologarea traseelor turistice montane.
Serviciul Public Județean de Promovare a Turismului și de Coordonare a Activității de SALVAMONT este serviciu public de interes județean, fără personalitate juridică și funcționează sub autoritatea Consiliului Județean. Obiectivul principal al acestui serviciu este realizarea împreună cu primăriile din zona montană a județului bacău a prevederilor legale referitoare la activitatea de SALVAMONT, cunoașterea, popularizarea și promovarea turismului durabil în cadrul județului.
Obiective în domeniul turismului durabil
Serviciul nou înființat și-a propus, ca primă etapă, întocmirea unei baze de date privind potențialul turistic al județului, cu asigurarea informațiilor către persoanele juridice sau fizice interesate. Fundamentează și propune spre aprobare programul de dezvoltare a turismului durabil în județul Bacău, avându-se în vedere turismul rural, montan, cel cultural, istoric, ecumenic, turismul balnear, recreativ ca și cel terapeutic sau sportiv, școlar, universitar.
De asemenea, serviciul și-a propus să promoveze materiale informative cu referire la baza materială și oportunitățile pentru turismul durabil în județ și în localitățile componente. Monitorizarea și acordarea de consultanță de specialitate autorităților locale ca și identificarea oportunităților de accesare a programelor sau proiectelor cu finanțare externă sau internă a turismului durabil sunt aspecte luate în calcul de către serviciul nou înființat.
Un alt segment pe care îl acoperă sfera activităților propuse este cel al scrierii de proiecte pentru accesarea surselor externe sau interne de finanțare cu referire la turism. Aceste activități se realizează în colaborare cu structurile de specialitate din cadrul aparatului propriu al Consiliului județean și primăriile localităților din județ
Coordonarea activității de SALVAMONT
O altă componentă pe care serviciul înființat își propune să o dezvolte este cea referitoare la coordonarea activității de SALVAMONT. În acest sens, se va trece la identificarea traseelor turistice montane și, după caz, va fi pregătită documentația pentru omologarea acestora, potrivit dispozițiilor legale. Va coordona, de asemenea, activitatea de salvare montană în județ, atât din punct de vedere administrativ, cât și organizatoric.
Omologarea sau desființarea unor trasee turistice pe raza județului ca și supravegherea activităților de amenajare, întreținere și reabilitare a traseelor montane sunt atribuții ale acestui serviciu.
Apelurile de urgență privind accidentele montane vor fi preluate și transmise la șefii de formație SALVAMONT sau la înlocuitorii acestora.
Patrimoniu și finanțare
Patrimoniul Serviciului public județean de promovarea a turismului durabil și de coordonare a activității de SALVAMONT este constituit din activul și pasivul, bunurile mobile și imobile ale Centrului de informare și promovarea a turismului și Serviciului public SALVAMONT precum și din cele care se vor asigura ulterior prin achiziții, accesare de programe/proiecte cu finanțare externă sau internă, din donații, sponsorizări și alte surse.
Finanțarea serviciului public nou creat este asigurată din bugetul propriu al Consiliului județean,din venituri proprii, accesare programe/proiecte cu finanțare internă sau externă, taxe speciale, donații, sponsorizări și alte surse potrivit legii.
Taxele speciale și indemnizațiile specifice pentru activittaea de SALVAMONT se aprobă de către Consiliul Județean.
De asemenea, bugetul de venituri și cheltuieli va fi aprobat de către Consiliul județean.
Organizare și personal
Serviciul public de promovare a turismului durabil și de coordonare a activității de SALVAMONT este structurat în trei compartimente funcționale:SALVAMONT, Informare și promovare a turismului durabil și Financiar, contabilitate, venituri, administrativ.
Atribuțiile acestor compartimente se aprobă de către Președintele Consiliului județean, la propunerea șefului serviciului public, în raport cu regulamentul adoptat și cu normele legale aplicabile.
De asemenea, organigrama, numărul de personal și statul de funcții se aprobă de către Consiliul județean.
În cadrul formațiilor de salvare montană și ale altor activități specifice se angajează salvatori montani prin contracte de colaborare sau voluntariat, în condițiile legii.
La acțiunile de patrulare preventivă sau la intervențiile cu un grad redus de complexitate pot participa și persoane care nu au calitatea de salvator montan, cu precădere din rândul celor aflați în pregătire pentru această activitate, numai cu acordul șefului compartimentului SALVAMONT sau, după caz, al formației de salvare care ține evidența acestora.
Se are în vedere asocierea Consiliului județean cu consiliile locale implicate în activitatea de SALVAMONT, stabilirea, potrivit legii, a taxelor speciale și a indemnizațiilor specifice și, după caz, actualizarea regulamentului de organizare și funcționare, organigramei, statului de funcții și a bugetului de venituri și cheltuieli pentru acest serviciu public.
Este de remarcat faptul că, potrivit Legii administrației publice locale,înființarea serviciilor publice de interes județean, aprobarea regulamentelor de organizare și funcționare, orgagramelor și statelor de funcții sunt în competența consiliilor județene.
Peste 700 de noi locuri de muncă în 2004
Programul de ocupare temporară a forței de muncă în activități de interes pentru comunitățile locale din județ a fost dezbătut și adoptat la începutul acestui an de către Consiliul județean.
Acest program, propus de către Agenția județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă(AJOFM), are în vedere asigurarea pentru un an a cel puțin 723 de locuri de muncă. Sunt vizate serviciile publice (de refacere/întreținere infrastructură, ecologizare, alte lucrări edilitare) și sociale(îngrijire la domiciliu a copiilor, persoanelor vârstnice, persoane cu handicap etc).
Finanțarea programului se va face prin AJOFM , pentru fiecare angajat cu contract individual de muncă, pe durată determinată în condițiile acestui program, asigurându-se la solicitarea autorităților publice locale o subvenție diferențiată. În perioada 1 aprilie-31 octombrie 2004, subvenția este echivalentă cu 70% din salariul minim brut pe țară, respectiv 1960 000 de lei pe lună. Cu începere de la 1 noiembrie până la 31 martie 2005, subvenția care se alocă reprezintă un salariu minim brut pe țară, respectiv 2 800 000 de lei pe lună. La acesta se adaugă contribuțiile de asigurări sociale aferente acestuia, datorate de angajatori.
S-au stabilit taxele și impozitele pentru 2004
Conform legislației în vigoare, pentru autorizațiile eliberate de președintele Consiliului județean cu avizul primarilor comunelor, taxele datorate constituie venit în proporție de 50la sută la bugetul local al comunelor și de 50 la sută la bugetul local al Consiliului județean.
Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism în mediul urban este egală cu suma stabilită de consiliul local între limitele care sunt adoptate prin hotărâre.Astfel, pentru o suprafață de până la 150mp inclusiv se vor plăti între 25 000 și 35 000 de lei.Între 151 și 250 mp inclusiv taxa este de 37 000 până la 47 000 de lei iar pentru o suprafață de peste 1 000 de mp se va plăti o sumă de 85 000 plus 130 pentru fiecare mp care depășește 1 000mp.
Taxa pentru eliberarea unei autorizații de construire pentru o clădire care urmează a fi folosită ca locuință este egală cu 0,5 la sută din valoarea autorizată a lucrărilor de construcții.
Pentru eliberarea autorizației de foraje sau excavări necesare studiilor geotehnice, ridicărilor topografice, exploatărilor de carieră, balastierelor, sondelor de gaze și petrol precum și altor exploatări se va percepe o taxă care se calculează numărul de mp de teren afectat de foraj sau de excavație cu o valoare de până la 50 000 de lei.
Autorizația necesară pentru lucrările de organizare de șantier în vederea realizării unei construcții, care nu sunt incluse în altă autorizație de construire va costa 3 la sută din valoarea autorizată a lucrărilor de organizare de șantier.
Cei care vor să-și construiască chioșcuri, tonete, cabine, spații de expunere, situate pe căile și în spațiile publice vor trebui să plătească o taxă de până la 50 000 de lei pentru fiecare metru pătrat de suprafață ocupată de construcție.
Taxa pentru eliberarea autorizației de desființare, totală sau parțială a unei construcții este egală cu 0,1 la sută din valoarea impozabilă a construcției, stabilită pentru determinarea impozitului pe clădiri. În cazul desființării parțiale a unei construcții, taxa pentru eliberarea autorizației se modifică astfel încât să reflecte porțiunea din construcție care urmează a fi demolată.
Cei care vor să prelungească un certificat de urbanism sau o autorizație de construire vor plăti o taxă egală cu 30 la sută din cuantumul taxei pentru eliberarea certifivatului sau a autorizației inițiale.
Pentru autorizațiile de construire sau desființare emise de către președintele Consiliului județean cu avizul primarilor, suma datorată se încasează de către Consiliul județean odată cu depunerea documentației pe baza notei de calcul emisă de strcutura de specialitate a Consiliului județean, înainte de emiterea avizului de către primar.
Sumele provenite din taxele pentru eliberarea autorizațiilor de construire sau desființare constituie venit la bugetul Consiliului județean în proporție de 50 la sută și la bugetul consiliilor locale comunale în proporție de 50 la sută și se virează în bugetul Consiliului local după încasarea lor de către Consiliul județean.
În termen de 15 zile de la finalizarea lucrărilor de construire, pentru autorizațiile eliberate de președintele Consiliului județean, dar nu mai târziu de 15 zile de la data expirării termenului de valabilitate al autorizației respective, persoana care a obținut autorizația trebuie să depună o declarație privind valoarea lucrărilor de construcție la Direcția de Urbanism Amenajarea Teritoriului și Lucrărilor Publice din cadrul Consiliului județean.
Până în cea de-a 15-a zi inclusiv de la data la care Direcția Urbanism amenajarea teritoriului și Lucrărilor puiblice a emis valoarea stabilită de taxă, se achită orice sumă suplimentară datorată de către persoana care a primit autorizația sau orice sumă care trebuie rambursată.
În cazul în care este o sumă de rambursat, 50 la sută se rambursează din bugetul Consiliului județean și 50 la sută din bugetul consiliului local comunal.
În cazul unei autorizații de construire emisă pentru o persoană fizică, valoarea reală a lucrărilor de construire nu poate fi mai mică decât valoarea impozabilă a clădirii stabilită prin hotărârea Consiliului local.
Cadrul instituțional pentru autorizarea lucrărilor de construcții
Executarea lucrărilor de construcții este permisă numai pe baza unei autorizații de construire sau desființare. Aceasta se emite la solicitarea deținătorului titlului de proprietate asupra unui imobil, teren sau construcții, ori a altui act care conferă dreptul de construire sau desființare în condițiile legale.
Construcțiile civile, industriale, inclusiv cele pentru susținerea instalațiilor și utilajelor tehnologice, agricole sau de orice altă natură se pot realiza numai cu respectarea autorizației de construire, emisă în condițiile legii și a reglementărilor privind proiectarea și executarea construcțiilor.
Autorizațiile de construire se emit, potrivit legii, de către președinții consiliilor județene, sau de primari. Astfel, pentru investițiile care se aprobă de Guvern, pentru cele care se realizează în extravilanul comunelor, inclusiv anexele gospodărești ale exploatațiilor agricole mai mari de 50mp ca și pentru investițiile care se amplasează pe terenuri ce depășesc limita a două sau mai multor unități administrativ-teritoriale sau pentru lucrările la construcții reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecție aflate în teritoriul administrativ al județului, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii și Cultelor se acordă autorizații de construire de către președinții de consilii județene, cu avizul primarilor.
Primarii municipiilor sau orașelor acordă autorizații pentru construcțiile și lucrările de orice fel din intravilanul și din extravilanul acestora.
Pentru locuințe individuale și anexele gospodărești ale acestora, autorizațiile se emit de primarii comunelor, precum și cu avizul structurilor de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliului județean, pentru celelalte construcții și lucrări care se execută în intravilanul localităților.
După cum se poate constata, executarea lucrărilor de construcții se poate efectua numai pe baza unei autorizații de construire emisă în funcție de categoriile de construcții și lucrări, precum și cu respectarea documentațiilor de urbanism și a planurilor de amenajare a teritoriului.
Pagină editată de Consiliul Județean Bacău
Lasă un răspuns