Sindicatul Rafinorul, din societatea Rafo Onesti, a trimis ieri, 17 martie, o noua scrisoare premierului Emil Boc, in care isi exprima ingrijorarea fata de modul in care este tergiversata inchiderea Programului de reorganizare judiciara a rafinariei, proces aflat pe rolul instantelor de judecata din Brasov. Trei creditori ai rafinariei, societatile Glencore si Rafinaria Darmanesti, dar si o persoana fizica, depun permanent cereri de aminare a sentintei in acest proces, ceea ce intirzie hotarirea judecatoreasca de inchidere a Programului, dar si reluarea programului de modernizare si de repornire a Rafo. Urmatorul termen in proces este pe 25 martie, dar sindicalistii se tem ca nici acum acesta nu va fi inchis, pentru ca sint deja semne ca se cauta prelungirea lui.
„Se constata ca cineva are tot interesul de a mentine Rafo in blocaj, iar noi, ca salariati constatam ca Ministerul Justitie, Curtea Suprema a Magistraturii si alte organisme nu s-au autosesizat cu privire la imperfectiunile Legii 85 (a falimentului) – spune liderul sindicatului, Ion Marian. Se practica purtarea dosarelor dintr-o instanta in alta fara motivatii clare si, in mod categoric, in situatia Rafo se mai afla multe unitati si dosare in judecata. Pentrru ca legea este permisiva in acest sens”. Scrisoarea a fost trimisa in numele celor 1.200 de salariati si a altor citeva mii care asteapta, la diverse societati, sa lucreze in Rafo la implementarea proiectului de modernizare (aproximativ 3.000 de salariati). „Am tinut sa va informam cu situatia la zi asupra Rafo, informandu-va ca dupa termenul din 25.03.2010 de la Tribunalul Brasov ne vom adresa oficial forurilor europene, conform procedurilor, sesizind acest caz care tine in blocaj de 6 ani o companie care ar putea aduce, direct si prin lantul pe orizontala, o contributie insemnata la PIB-ul Romaniei, mentinind in activitate o importanta forta de munca. Programul Rafo poate constitui, pentru moment si intr-o perspectiva scurta si etapizata, cu reporniri de obiective din 6 in 6 luni, o importanta veriga de relansare economica la programul guvernului actual” – se arata in scrisoare.
Boc a mai promis sprijin la Rafo
Reprezentantii actionarului majoritar, ai administratiei si sindicatului de la Rafo s-au intilnit, acum un an, cu premierul Emil Boc. Care a constatat, atunci, ca unitatea are toate datoriile istorice si curente achitate la zi, iar elementele din contractul de privatizare si reorganizare integral realizate. Premierul a mai vazut si un proiect complex de modernizare, in baza caruia rafinaria se poate relansa si produce efectiv, cu un impact semnificativ asupra cresterii economice, cu contributii la buget, cresterea PIB-ului si angajarea de forta de munca din zona si nu numai. „Ati promis tot sprijinul, sub motivatia ca Rafo merita acest sprijin pentru ca a demonstrat si demonstreaza ca este si poate fi efectiv viabila cu un patronat si o administratie care respecta legislatia” – ii amintesc sindicalistii premierului. Din acel moment, totul parea a fi rezolvat, urmind doar ca ministrii
economiei si finantelor sa-si exprime un punct clar de vedere cu privire la proiectul Rafo. Punctul de vedere al ministrilor si comisiilor care au studiat proiectul a fost favorabil, motiv care a condus inclusiv la vizita presedintelui Romaniei la Rafo, in care a constat pe viu ca Rafo exista si a inceput programul de modernizare. Mai mult, a si promis ca va sprijini programul de modernizare prin solicitarea catre guvern de a aproba memorandumul cu privire la acordarea unei garantii de stat.
Cum stau lucrurile in instante
Cu toate aceste perspective favorabile, Rafo se afla in continuare in blocaj prin neinchiderea Planului de reorganizare sub urmatoarele motivatii:
u In octombrie 2009, judecatorul sindic care a instrumentat cazul a iesit la pensie si pina pe 7.01.2010 nu s-a putu numi un judecator sindic care sa preia cazul;
u Pe 12.12.2009, in baza unei modificari a Legii 85/2006 (din septembrie 2009), care da dreptul oricarei persoane fizice sau juridice de a depune o contestatie fara documente justificative, apare o noua contestatie, nerezolvata nici pina la aceasta data, care tine blocata inchiderea procedurii (astfel de contestatii pot sa apara la infinit);
u La termenul din 04.02.2010, dintr-o eroare administrativa, Tribunalul Brasov a trimis catre Curtea de Apel Brasov o serie de dosare pentru judecarea unor recursuri, dosare in care, din greseala, au fost incluse si contestatiile care ar fi trebuit judecate la acest termen;
u La termenul din 25.02.2010, Tribunalul Brasov nu a judecat nimic din dosar, sub motivatia ca asteapta pronuntarea si motivatiile de la Curtea de Apel la recursurile formulate de firma Glencore si Rafinaria Darmanesti, acordind un nou termen pentru 25.03.2010. Pina la aceasta data, Curtea de Apel Brasov a transmis doar motivatia pentru firma Glencore, precizind ca judecarea dosarului este de competenta judecatorului sindic. Sigur dupa emiterea unei noi hotariri de catre judecatorul sindic firma Glencore va face din nou un recurs, astfel Rafo devenind un fel de „lba-neagra” a justitiei.
Sindicatul de la Rafo are, insa, pregatite documentatiile necesare pentru a se adresa si Parlamentului Europei in acest caz, daca nici de aceasta data nu va avea un raspuns clar in problema Programului de reorganizare judiciara. Si nu va fi prima oara cind va semnaliza organizatiile europene.
dd a zis
mai bine mi-ar scrie mie!
cri a zis
sa va frece cum ati frecat si voi oamenii cind i-ati dat afara si nu ati tinut cont de vechimea lor in rafinarie,daca au avut abateri,daca au capacitate profesionala.ati facut liste si gata cine stia sa impinga la sefi raminea cine nu…..pleca pt ca asta era decizia voastra . sa va mai frece inca vreo doi ani de acum incolo..
ionutz a zis
Pe Boc il doare la basca de rafinaria din Onesti…..uite de asta nu mai poate dormi el noaptea,
daca ar fi asta singura problema din tzara am fi fericiti …daca ii ieseau si lui niste bani de acolo poate se implica.Voi nu v-ati dat seama ca pana nu va fi o revolutie nu se va face nimic in tzara asta ????
FOST RAFINOR a zis
Ghinionul rafinariei este acest Marian Ion, daca si-ar lua catrafusele si ar pleca sa vedeti ca ghinionul nu va mai urmari rafinaria si situatia s-ar decongestiona.