– modernizarea Aeroportului Bacau va amplifica si mai mult aceasta tendinta – una dintre cele mai mari agentii de turism din Romania bate palma cu Inter-Tour Bacau pentru o cursa charter autocar – din acest an, Paralela 45 intentioneaza si un charter aero spre Londra
Alin Burcea, proprietarul celei mai mari agentii de turism din Romania, Paralela 45, isi consolideaza afacerile pe care le are in Bacau. Dupa ce cu mai bine de un an in urma a deschis aici o agentie, acum bate palma cu cel mai mare tur-operator din Moldova, Agentia Inter-Tour din Bacau, si porneste un charter autocar colector, pe relatia Zona Moldova – Bulgaria. Si modernizarea Aeroportului Bacau a atras atentia patronului de la Paralela 45, care prevede astfel aparitia unui important pol de dezvoltare economica. Despre acestea ne-a vorbit in interviul care urmeaza:
– De ce dezvoltati abia acum afacerea din Bacau, domnule Alin Burcea?
– Pentru a umple un avion sau un autocar, ai nevoie de puncte de vinzare. Noi, in acest an, am inceput sa facem un charter autocar din Iasi. Discutam sa facem ceva si din Bacau. Daca nu se intimpla povestea asta cu criza economica, probabil ca in 2009 am fi avut, deja, un charter turistic din Bacau. Deci, in principiu, acolo unde avem agentii, urmeaza sa facem ceva. De exemplu, acum am pus un charter pe Craiova, primul din acest oras, dar am deschis, pentru aceasta, o agentie in Craiova. Nu s-a putut, pina acum, in Bacau, din motive obiective: aeroportul inca nu a fost adus la standarde cerute de zborurile cu avioane mai mari si nici piata nu este suficient de mare. De fapt, am evitat sa punem si aici o cursa charter mai ales din motive financiare, care tin de prosperitatea populatiei. Daca erau conditiile din 2008, sigur o faceam, evident, cu avioane mai mici, pe anumite destinatii.
– Ce presupune parteneriatul cu Agentia Inter-Tour?
– Am facut, impreuna cu Inter-Tour, un charter autocar colector, care sa serveasca agentiile din Moldova, pentru ca si noi avem mai multe, pe relatia Bulgaria. Porneste de la Iasi si Bacau, trece prin Focsani, Braila, Galati si Constanta si ajunge in Albena si Nisipurile de Aur. Evident, pot urca in autocar si turistii care merg doar la Mare. Practic, este un serviciu auxiliar, dar de vreo doi ani a ajuns mai important decit destinatia finala. Numai pentru a ajunge la aeroport in Bucuresti, de exemplu, este destul de greu, ca si in Bulgaria, de altfel. Charterul te ia de acasa si te lasa in fata hotelului. Acesta este un produs nou, pe care il avem in doua judete.
Si saracia e interesanta pentru business
– Este zona Moldova una mai speciala pe piata turismului? Am in vedere Polul saraciei identificat, de Uniunea Europeana, tocmai aici.
– Nu, zona este interesanta pentru noi, din punct de vedere al business-ului. Daca din Ardeal se mai migreaza, de exemplu, catre Ungaria, din Moldova unde sa migrezi? Aici, omul e, intr-un fel, captiv. Vor fi multe curse charter din zona si din Bacau. Daca se modernizeaza aeroportul din Bacau, vor veni aici multe companii. Iar Bacaul inseamna si judetele din jur. Si acum sint trei companii pe acest aeroport, fata de acum citiva ani, cind aici opera numai Tarom. In plus, nici zboruri internationale nu erau, fata de 19 acum. Bacaul nu mai este rupt de lume. Noi vrem sa facem, in acest an, de aici, o cursa spre Londra. Conditiile impuse de operatorul aerian de la Bacau, Blue Air, sint cam dure, dar le mai indulcim.
– Sa revenim la anul de criza 2009 si la efectele acestui fenomen in 2010. Va impinge criza agentiile de turism catre zonele mai sarace ale tarii? Va afecteaza?
– Numai pe domnul Boc nu-l afecteaza criza economica. Pe mine, da! Pe toti ne afecteaza. Dar, in 2010, dupa un an mai slab, toti avem crestere in turism. De ce? Nu a fost nimic spectaculos. In primul rind, s-a trecut de perioada de panica, din 2009, iar noi nu vindem case de 70.000 de euro, nici masini de 20.000, ci excursii de citeva sute de euro. Bani pe care oamenii ii mai au. Si nu exista roman care se respecta sa nu plece in vacanta. Poate ca din patru perioade de vacanta pe an au mai ramas doua, dar tot au ramas.
Se scumpeste luxul!
– In anul de criza 2009 ati facut o campanie agresiva pe tema „S-a ieftinit luxul!”. Se ieftineste in continuare luxul in turism sau se scumpeste?
– S-a ieftinit, dar de acum deja se scumpeste. Fata de anul trecut, tarifele in Europa in cep sa creasca, la hoteluri. Mai mult la parteneri. Dar, 2010 ramine inca un an ieftin. Din 2011 va fi altfel. Anul 2009 a insemnat pentru hotelieri limita de rezistenta, pe care insa nu o pot tine asa, langa. Nu ar mai avea suflu si pentru 2011. Dar eu vad ca zona euro incepe sa-si revina, usor-usor. E clar, estimez, cel putin pe destinatia Europa, o tendinta de crestere a tarifelor. Anul acesta, de exemplu, pe Antalia, au mers foarte bine early booking-urile (plata timpurie a vacantelor – n.n). Noi avem de trei ori mai multe inscrieri timpurii, fata de anul trecut. Vestea proasta este ca hotelierii spun: „Noi ne-am cam facut cota pentru early booking, nu credem ca la ofertele speciale vor mai fi asa de multi inscrisi”. Or, romanii mai stau si la ofertele speciale. Oamenii isi fac calcule si asteapta ofertele speciale. Iar anul acesta se pare ca, cel putin pentru Turcia, ofertele speciale vor fi macar cu jumatate mai multe decit anul trecut, cind au fost foarte multe. Deci, revenirea economiei, in general, inseamna si cresterea traficului turistic, dar si cresterea tarifelor si, in final, disparitia ofertelor speciale.
– Anul acesta ar trebui sa ne speriem, ca turisti, de Grecia, o tara care va iesi foarte sifonata din criza economica? A fost cea mai cautata destinatie externa pina acum.
– Nu cred ca ar trebui, nu va fi o piata mai scumpa. Nu vad schimbari pe aceasta piata. In cel mai rau caz, grecii ar putea sa mai reduca din tarife. Acolo, in ultima perioada, au fost niste miscari de strada, dar nimic serios, 5.000 de oameni au demonstrat in centrul Capitalei. Dar in statiunile cautate de turisti nu se intimpla nimic. Datoriile statului grec nu au nimic cu turismul. A, grecii ar putea, acum, sa fie ceva mai atenti la serviciile oferite, pentru ca sint cam mindri de ei!
„Nu astept nimic bun de la Ministerul Turismului”
– ANAT – Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism, al carei prim-vicepresedinte sinteti, a incheiat, chiar la primul ei tirg international de turism, organizat saptamina trecuta, un parteneriat cu institutiile statului din domeniu. Credeti in acest parteneriat?
– Sint doua lucruri distincte. Din punctul meu de vedere, in 2009 de la aceste institutii nu prea am avut ce sa vedem. Am fost la ei cu multe propuneri pentru mediul privat, dar cum ne-am dus, asa ne-am intors. Si se continua pe aceeasi linie. Nu pot spune ca au ceva impotriva noastra, dar nici pentru noi. La primul tirg al ANAT, au venit cu un stand de 65 mp, pe cind la Romexpo (care incepe astazi, 25 martie – n.n.) cu 100. Au spus ca e un efort foarte mare. Daca nu au 2.000 de euro, mai bine sa nu mai faca nimic! Au cinci milioane la buget. Iar pentru tirg le trebuia o suma jenant de mica. Nu inteleg de ce cumpara draperii de 70.000 de euro la minister, dar nu au bani de promovare, sa vina hotelurile din Romania sau statiunile, gratis la tirg. Nu ma astept la absolut nimic pozitiv de la Ministerul Turismului, ce au facut anul trecut au sa faca si in acest an. Noi nu mai facem tirguri la Romexpo datorita atitudinii acestei societati, dar si pentru ca anul trecut, in octombrie, la Tirgul International de Turism, ministerul a venit si a luat tot centrul pavilionului cu japca, iar noi am ramas pe margine. Centrul pavilionului a ramas, astfel, partial gol, desi unii dintre noi comandaseram locuri acolo. Noi credem ca monopolul Romexpo trebuie sa dispara.
Lasă un răspuns