Jumatate din pretul carburantilor la pompa reprezinta impozite si taxe asupra carora producatorul nu are nici un fel de legatura. Afirmatia apartine lui Dinu Patriciu, cel mai bogat om al României, prezent la mijlocul saptaminii in Bacau. Din pacate, aceste biruri sint suportate de toti românii, mai mult decit platesc grecii, portughezii, spaniolii sau irlandezii. „Din moment ce exista tari europene in care taxele sint mai mici, ar putea ca si in România sa fie mai mici. Restul sint traznai politice”, a declarat Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol. Cert este ca pretul benzinei din România se apropie vertiginos de cel din multe tari europene, intrecindu-l in unele cazuri. Pretul la carburanti in fiecare stat se stabileste in functie de specificul regiunii in parte, de politica guvernamentala, de rezerva de petrol a fiecarei tari sau in functie de industria petroliera existenta. In prezent, cea mai mare parte a taxelor incluse de carburantii sint accizele. Insa, o alta taxa, introdusa obligatoriu prin 2000, este taxa de un cent pe fiecare litru de carburant. Interesant este ca aceasta taxa, sustinuta chiar de Dinu Patriciu, a fost introdusa, la final de mandat, de Guvernul Isarescu, prin OUG nr. 249/2000, privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere. Prin acest fond, se acopera o gaura de sute de milioane de dolari, rezultata din falimentul Bancorex, pe care o serie de rafinarii, inclusiv cele patronate de Patriciu, au facut-o in perioada 1992-1997. Practic, aceste rafinarii au importat, prin societatea Rafirom si mai apoi prin Compania Româna a Petrolului (CRP), titei platit cu credite bancare. In schimb, rafinariile erau obligate de stat sa vinda ieftin produsele petroliere. A urmat falimentul Bancorex, creditele rafinariilor care au primit titeiul, luate de la aceasta banca, fiind preluate la datoria publica. In final, s-a ajuns ca recuperarea pagubei sa se faca din buzunarul contribuabilului. In 2006, guvernantii au decis ca, inca sapte ani de acum incolo, sa mai fie platita acea taxa de un cent pe litrul de carburant, pina la acoperirea sumei de 663,3 milioane de dolari (1,6 miliarde lei noi), cât reprezentau datoriile acumulate de fosta Companie Româna de Petrol.
Lasă un răspuns