• Finanțele vor să-și îmbunătățească imaginea în fața contribuabililor • autoritățile fac eforturi pentru micșorarea numărului de acte cu care să umble contribuabilii
Conducerea sistemului fiscal se căznește, de ceva timp, să schimbe imaginea instituției. Principalul impediment în acest demers este chiar fiscalitatea. Sistemul fiscal românesc are un caracter discriminatoriu între sectorul privat, de regulă mai bun platnic, și cel de stat, care se bucură de o evidentă clemență fiscală. De asemenea, forța de muncă din România este printre cele mai impozitate, iar aproximativ 60-70 la sută din leafa angajaților revine de fapt la stat prin impozite. În atare situație, Fiscului nu i-a mai rămas pentru schimbarea imaginii decît reducerea birocrației. Astfel, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au adoptat măsuri pentru reducerea birocrației și eficientizarea activității de administrare a impozitelor și taxelor. Se are în vedere simplificarea sistemului declarativ, a procedurilor de declarare și reducerea numărului de formulare ce trebuie completate de către contribuabil, precum și raționalizarea conținutului acestora; depunerea în format electronic a declarațiilor fiscale și modernizarea sistemului informatic; îmbunătățirea și diversificarea serviciilor acordate contribuabililor; respectarea prevederilor Codului etic al funcționarului public din administrația fiscală care își desfășoară activitatea în domeniul asistenței contribuabililor.
Simplificarea sistemului și a procedurilor de declarare
În ultima perioadă, s-au luat măsuri pentru simplificarea sistemului și procedurilor de declarare a obligațiilor fiscale ale contribuabililor. În acest sens, plătitorii de impozite la care se aplică sistemul autoimpunerii au obligația să completeze și să depună formularul de declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat. În urma modificărilor legislative introduse începînd cu 1 ianuarie 2004 în domeniul administrării impozitelor și taxelor datorate bugetului și preluării de către ANAF a administrării contribuțiilor sociale, a apărut necesitatea adaptării la noile reglementări a formularului de declarație.
Pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor sociale în anul 2004, s-a căutat o soluție adecvată care să permită facilitarea completării declarației în format electronic de către contribuabili, cît și procesarea rapidă și fără erori a acesteia la Finanțe. Astfel, s-a conceput un model de declarație standardizată, care se completează cu ajutorul programului de asistență elaborat în acest scop, pe baza unui nomenclator unic care cuprinde toate impozitele, taxele și contribuțiile sociale datorate potrivit Codului fiscal sau legilor speciale ce reglementează obligațiile bugetare respective, gestionate de MFP prin ANAF. Pentru fiecare obligație de plată datorată, prevazută în nomenclatorul de impozite, taxe și contribuții, se completează, în același formular, cîte o rubrică pentru fiecare impozit, taxă sau contribuție datorată în perioada de raportare. Într-un comunicat al MFP, se arată că „prin proiectarea noului model de declarație s-a urmărit simplificarea procedurii de declarare a obligațiilor bugetare și, implicit, ușurarea sarcinilor contribuabililor în această direcție, deoarece toate impozitele, taxele și contribuțiile sociale administrate de ANAF se vor declara în mod unitar de către contribuabili, prin intermediul unui singur formular standardizat (cu excepția TVA)”. Ca rezultat, contribuabilii vor declara datele referitoare la obligațiile bugetare completînd pe un formular unic obligația bugetară, în funcție de termenul de declarare (lunar, trimestrial, anual).
Avantajele pentru contribuabili ale introducerii noilor reglementări privind completarea și depunerea declarației de impozite și taxe, sînt:
• unificarea termenului de declarare a impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale (25 ale lunii, pentru obligațiile lunii precedente), care a făcut posibilă depunerea unei singure declarații, atît pentru impozitele și taxele administrate pînă în prezent de MFP, cît și pentru contribuțiile sociale, a căror administrare a fost preluată de aceasta instituție, prin ANAF, începînd cu 1 ianuaarie 2004;
• reducerea volumului de date completate de contribuabili, prin înscrierea datelor de identificare și a obligațiilor datorate în perioada de raportare, numai pe un singur formular.
Depunerea în format electronic a declarațiilor fiscale
Depunerea declarațiilor fiscale în format electronic reprezintă un procedeu larg utilizat în administrațiile fiscale moderne, care permite prelucrarea fără erori și în timp real a informațiilor privind situația fiscală a contribuabililor. Acest procedeu este utilizat și de către administrația fiscală din țara noastră, mai ales că se încaadrează în procedurile Uniunii Europene.
În prezent, se depun în format electronic, pe suport magnetic, următoarele declarații: Declaratia privind obligațiile de plată la bugetul de stat; Declarația privind impozitul pe profit; Decontul de TVA; Fișele fiscale; Declarațiile informative ale plătitorilor de venituri cu regim de reținere la sursă; Bilanțul contabil.
Pe măsura extinderii, atît la nivelul administrației fiscale cît și în rîndul contribuabililor, a utilizării mijloacelor electronice pentru gestionarea informațiilor, se creează premiza trecerii de la depunerea declarațiilor fiscale în format electronic, pe suport magnetic, la completarea și depunerea declarațiilor on-line, prin intermediul Internetului.
Pentru materializarea acestor premize este necesară îmbinarea a două condiții esențiale: dezvoltarea sistemului informatic al administrației fiscale, suficient pentru a fi în măsură să asigure primirea, prelucrarea, gestionarea și arhivarea informațiilor transmise de către contribuabili și terți, în timp real și cu eficiență ridicată, precum și răspîndirea utilizării calculatoarelor și a mijloacelor de comunicare în rîndul contribuabililor, astfel încît acestea să devină instrumente de lucru familiare. În perioada următoare, sistemul de depunere a declarațiilor în format electronic va suporta în continuare dezvoltări, pe măsura constituirii unui sistem de administrare a semnăturii electronice. În acest sens, ANAF colaborează la implementarea Sistemului Electronic Național care, printre alte servicii on – line oferite, dă posibilitatea contribuabililor ca, după parcurgerea procedurii de obținere a certificatului de semnătură electronică, să completeze și să depună declarațiile fiscale on-line, prin accesarea adresei „www.e-guvernare.ro”. Acest proces se va aplica in mod treptat, in trei etape. Generalizarea depunerii electronice a declarațiilor de impozite și taxe prezintă următoarele avantaje:
– codificarea automată, prin programul de asistență, a codurilor bugetare aferente obligațiilor de plată, pe baza nomenclatorului inclus în acesta și care cuprinde impozitele, taxele și contribuțiile sociale datorate potrivit Codului fiscal sau legilor speciale care reglementează taxele și contribuțiile gestionate de MFP prin ANAF;
– eliminarea erorilor în prelucrarea datelor;
– înregistrarea în timp real a datelor în evidența fiscală, ceea ce va permite răspunsuri prompte la solicitarile contribuabililor privind situația fiscală a acestora;
– asigurarea echității fiscale, prin posibilitatea identificării rapide a contribuabililor care nu se conformează și dispunerea măsurilor care se impun în astfel de situații.
Diversificarea serviciilor acordate contribuabililor
Pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale, contribuabililor li s-au pus la dispoziție, gratuit, mai multe programe de asistență, care pot fi procurate de la orice administrație fiscală sau pot fi descărcate de pe site-ul ministerului, la adresa „www.mfinante.ro”. Prin utilizarea acestor programe, plătitorii de impozite, taxe și contribuții au posibilitatea să completeze declarațiile și formularele de bilanț, cu date supuse validării prin program și să obțină formatul electronic al formularelor respective. Totodata, in cazul impozitului pe venit, prin program se asigură completarea asistată a declarației de venit global și a fișelor fiscale, precum și calculul impozitului pe venituri salariale și asimilate acestora.
Educație pentru cei de la relații cu publicul
Autoritățile și-au propus o acțiune de analiză detaliată la nivelul unităților fiscale teritoriale a activităților care implică un contact direct cu publicul. „În cadrul acestei analize se va acorda atenție cauzelor care generează cereri suplimentare de acte din partea Administrației Fiscale în vederea eliberării unor documente, mărind nejustificat timpul de răspuns al acesteia la cerințele contribuabililor, precum și a cauzelor care determină un număr mare de contribuabili să se deplaseze la sediile unităților fiscale teritoriale”, informează MFP. Totodată, șefii Fiscului promit că se va urmări îmbunătățirea acestei situații, prin uniformizarea modului de lucru la nivelul teritoriului, cu precizarea actelor obligatorii pe care trebuie să le prezinte contribuabilii pentru fiecare solicitare în parte.
Rezultatul concret al acțiunii va fi elaborarea de propuneri privind modificarea reglementărilor legale în situația în care se impune acest lucru, precum și elaborarea unui Ghid cu instrucțiuni pentru simplificarea și uniformizarea procedurilor de contact dintre public și personalul fiscal la sediul unităților teritoriale ale ANAF. Primele proceduri analizate în cadrul acestei acțiuni sînt cele referitoare la eliberarea certificatelor de atestare fiscală și la restituirea impozitului pe venitul global, urmînd ca, ulterior, să se abordeze și procedurile utilizate în cazul altor servicii oferite contribuabililor.
Codul etic, menit să-i impresioneze pe contribuabili
Finanțiștii au ajuns la concluzia că realizarea în bune condiții a administrării veniturilor bugetare impune și dezvoltarea funcției de asistență fiscală a contribuabililor, ca o condiție esențială a modernizării activității administrației fiscale. Locul important ocupat de asistența contribuabililor în cadrul reformei administrației fiscale este dat de contribuția acesteia la imbunătățirea colectării veniturilor bugetului, prin stimularea conformării voluntare. „Prin adoptarea Codului etic al funcționarului public din administrația fiscală care își desfășoară activitatea în domeniul asistenței contribuabililor, se urmărește asigurarea unor servicii de calitate către contribuabili, precum și informarea acestora asupra regulilor etice care trebuie respectate de către funcționarii din domeniul asistenței fiscale”, anunță MFP în comunicat. Obiectivul general al activității de asistență și informare a contribuabililor îl constituie furnizarea de informații de calitate în ceea ce privește prevederile legislației fiscale, obligațiile acestora în materie fiscală, precum și promovarea conformării fiscale voluntare, printr-o abordare „orientată către client, ca partener egal al fiscului”.
Pornind de la obiectivul general mai sus enunțat, asistența contribuabililor trebuie să respecte obiectivele specifice, prevăzute în cod, și anume :
– Respectarea dreptului la pețitionare al contribuabililor;
– Angajarea administrației în slujba contribuabilului, orientarea administrației fiscale către client;
– Claritate, simplitate și corectitudine în relația cu contribuabilii;
– Răspunsuri competente și la timp la întrebările contribuabililor;
– Răspunsuri complete la întrebările contribuabililor;
– Comunicare între toate nivelurile de asistență;
– Folosirea celor mai diverse mijloace pentru informarea contribuabililor;
– Programe de asistență orientate pe grupuri țintă de contribuabili;
– Asistență furnizată pentru corectarea eventualelor erori din evidențele fiscale.
Principiile fundamentale înscrise în acest cod, care trebuie să guverneze activitatea de asistență a contribuabilului, cum ar fi principiul egalității de tratament al tuturor contribuabililor, principiul nediscriminarii fata de alti contribuabili, principiul accesului neîngrădit la informațiile de interes public, principiul transparenței administrației fiscale față de contribuabili etc., sînt aplicate în toate țările democrate. Pentru atingerea obiectivelor propuse și aplicarea principiilor fundamentale cuprinse în cod, funcționarul fiscal care își desfășoară activitatea în domeniul asistenței contribuabililor trebuie să respecte obligațiile referitoare la perfecționarea permanentă a pregătirii profesionale, dezvoltarea aptitudinilor de comunicare, depășirea eventualelor obstacole care pot afecta comunicarea cu contribuabilii, precum și respectarea normelor etice care trebuie să guverneze relația cu contribuabilii (obligația declinării datelor proprii de identificare, ținută, disciplină, politețe, respect, atitudine pozitivă, limbaj, confidențialitatea informațiilor, oferirea de răspunsuri complete și corecte). (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns