– circulatia rutiera pe podul de la Serbanesti se va relua astazi, dupa ce mai bine de un an podul a fost inchis si s-a circulat pe rute provizorii – traficul pe pod va fi restrictionat pentru autovehiculele mai mari de 3,5 tone, mai putin autobuzele – la inaugurare va fi prezent si premierul Calin Popescu Tariceanu – podul Serbanesti este cel mai mare pod construit in Romania, dupa Revolutie
Calvarul soferilor bacauani, si nu numai al lor, se va incheia astazi. Dupa ce mai bine de un an toti au catalogat Primaria Bacau drept „inger si demon”, din cauza traficului aglomerat ce s-a creat pe pod, ca urmare a inchiderii acestuia, pentru lucrari de reconstructie si modernizare, astazi se va inaugura si redeschide podul. Asa cum a promis primarul Romeo Stavarache, podul este circulabil in jurul datei de 15 septembrie, odata cu inceperea noului an scolar. La eveniment va lua parte si premierul Calin Popescu Tariceanu, ca reprezentant al principalului ordonator de credite, iar slujba de sfintire va fi oficiata de PS Ioachim Bacauanul, arhiereu-vicar al Episcopiei Romanului. Podul de la Serbanesti este cel mai mare construit in tara noastra, dupa Revolutie.
Investitie de 10 milioane de euro
Lucrarile la podul Serbanesti au inceput in urma inundatiilor din 2005, cind a fost afectata structura de rezistenta a acestuia. Ministerul Transporturilor si-a luat mina de pe pod. Primaria a încercat trecerea lui, in 2005, din administrarea Consiliului Local al municipiului Bacau în administrarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România, din cadrul Ministerului Transporturilor, incercare ramasa fara rezultat. Asta desi podul face parte integranta din DN 2 (E 85). De aceea, în septembrie 2005, s-a trecut, în prima faza, la consolidarea tuturor fundatiilor podului. În continuare, la realizarea obiectivului au fost necesare lucrari la fundatii pe coloane, fundatii pile, culei, infrastructura si suprastructura cale, platforme culei. Ca urmare a notei de constatare întocmita de Comitetul Local pentru Situatii de Urgenta si a procesului verbal de constatare al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, s-a hotarit întreruperea traficului pe podul de la Serbanesti.
Primaria Bacau a fost cea care si-a asumat responsabilitatea construirii unui nou pod peste riul Bistrita. Cu atit mai mult cu cit o a astfel de lucrare intrerupea sau ingreuna traficul intre Bucuresti si nordul Moldovei si atragea dupa sine oprobiul conducatorilor auto. În septembrie 2006, s-a organizat procedura de licitatie a contractului de lucrari pentru obiectivul „Consolidare si reabilitare pod Serbanesti peste riul Bistrita”, iar contractul s-a incheiat cu societatea SC ARCADA COMPANY SA Galati. Cu lobby insistent la Guvern, s-a reusit sa aduca aproape toti banii necesari constructiei. Din cele aproape zece milioane de euro cit a costat podul, aproape 4,5 milioane provin de la Uniunea Europeana, 220 de miliarde de lei vechi, si doar 400.000 de euro sint de la bugetul local, adica nici 2%. Restul sint de la Guvern.
Risc de prabusire
Lucrarile de reabilitare au început în mai 2007 si au constat în largirea partii carosabile, de la 9,00 m la 14,00 m. In afara celor patru benzi pentru masini, podul mai are o pasarela pentru pietoni si una pentru bicilisti. Lucrarile au plecat de la infrastructura, au continuat la suprastructura, cu racordarea la utilitati, curent eletric. Practic, totul s-a facut de la zero. Lucrarile erau o urgenta deoarece specialistii au stabilit, in urma expertizelor, ca se poate ajunge chiar pina la prabusirea podului.
O multime de hibe
Degradarile si deficientele constatate la acel moment erau: degradari ale betonului din elevatiile pilelor, degradari ale betonului din culei, coroziune avansata a aparatelor de reazem mobile metalice cu rulouri, betoane segregate, suprafete de beton neregulate, rosturi de turnare netratate, elemente metalice neprotejate anticoroziv, dislocari de betoane si armaturi puternic corodate pe suprafete intinse mai ales in zona rezemarilor pe console, cedarea consolelor, ca urmare a degradarii avansate a betonului si a coroziunii puternice a armaturilor din aceste elemente, din cauza infiltratiilor apei prin rosturile de racordare, crapaturi ale imbracamintii caii in zona rosturilor de racordare, degradarea locala a parapetilor, hidroizolatie necorespunzatoare si lipsa etanseitatii dispozitivelor de acoperire a rosturilor de dilatatie, care a condus la degradarea substantiala a banchetelor de rezemare si chiar a betonului din zidurile de garda ale culeelor si a betonului din consolele de rezemare a deschiderilor independente.
Variante provizorii
Constructia podului a implicat o munca de Sisif. A fost nevoie de nu mai putin de doua poduri provizorii pentru executia lucrarilor. Acestea au pornit greu, deoarece constructorii au avut de furca cu mutarea utilitatilor de pe vechiul pod, pentru lucrul efectiv la pasarela. Acestea au fost duse pe podul provizoriu din amonte, pe care, de altfel, s-au instalat si utilajele, in timp ce traficul auto s-a derulat pe podul provizoriu din aval. Dupa mai bine de un an de efort, rezultatele se vad, acum, cind podul este inaugurat si se va putea circula pe el, astazi, dupa prinz. Pe cele doua variante provizorii se poate circula de la ora sapte dimineata. Traficul va fi restrictionat pentru autovehiculele cu o greutate mai mare de 3,5 tone, cu exceptia mijloacelor de transport in comun.
Istoricul podului
Podul Serbanesti, de peste riul Bistrita, a fost construit în anul 1920 si avea doar doua benzi de circulatie. În timpul operatiunilor militare din al Doilea Razboi Mondial, în anul 1944, au fost aruncate în aer primele doua travei dinspre Bacau. In perioada 1950 – 1951, s-a impus proiectarea unui nou pod din beton armat, cu latimea partii carosabile de 9,00 m, cu doua trotuare de cite 2,25 m fiecare si a fost finalziat in 1954. Suprastructura podului era alcatuita din grinzi duble casetate, din casete de beton armat cu înaltime variabila.
Timp de 50 de ani, podul a suportat, pe linga actiunea traficului si actiunea cutremurelor din 1977, 1986, 1990, actiunea debitelor de inundatii din 1970, 1990, 2005, factori ce au condus la degradari majore ale articulatiilor în timp si punerea în pericol de prabusire a structurii de rezistenta.
În 1998, s-a înlocuit sistemul rutier din pavele de piatra cu un sistem rutier usor din mixtura asfaltica, precum si înlocuirea rosturilor la suprastructura. În 2001, s-a comandat o expertiza din care rezulta ca starea tehnica a structurii este nesatisfacatoare, indicele de rezistenta fiind la acea data la limita inferioara a punctajului corespunzator acestei clase. Acelasi raport de expertiza preciza faptul ca „nu se poate aprecia cu precizie momentul prabusirii, dar poate surveni oricind, dovada fiind evolutia ascendenta a degradarilor în timp care au condus la modificarea clasei de stare tehnica, în mai putin de patru ani, de la starea tehnica nesatisfacatoare la starea tehnica rea”. În urma calamitatilor naturale din vara anului 2005, infrastructura si suprastructura podului au fost grav afectate, impunindu-se de urgenta o noua expertizare tehnica. În urma procedurii de licitatie organizata de catre Primaria Bacau, societatea declarata cistigatoare a fost SC Rexpod SRL Iasi. Evaluarea starii tehnice a lucrarii a scos în evidenta degradari si deficiente atit la infrastructura, cit si la suprastructura si calea podului, impunindu-se luarea de urgenta a unor masuri de înlocuire sau consolidare a structurii de rezistenta necesara atit pentru ridicarea clasei de încarcare a podului, cit si la asigurarea circulatiei pe patru benzi, cite doua pe sens.
Pod istoric pentru bacauani
Podul de la Serbanesti este cel mai mare si important obiectiv al actualei administratii, care a fost finalizat. „In sfirsit, dupa o munca foarte grea si concentrata, am reusit sa realizam o lucrare istorica pentru municipiul Bacau si, mai ales, o lucrare de care bacauanii au atit de mare nevoie. Am construit cel mai mare pod realizat dupa Revolutie, in Romania”, a declarat primarul Romeo Stavarache.
Gogu a zis
Abia astept sa ma plimb cu bicicleta pe pod, la deal si la vale, caci in afara podului aceste piste amenajate, nu exista. La fel, se poate face saritura de la inaltime, in Bistrita, precum si pescuitul sportiv. Mens sana in corpore insano.
Mariana a zis
Cel de la Maracineni nu este mai mare?
ingrijoratul a zis
Ma gandeam ca cei de la Politia Primariei or sa intre in somaj, dar vad ca vor ramane in continuare sa „pazeasca” mareata realizare.
ady a zis
asta-i podul lui tariceanu, deci nu poate fi mai „mare” decat podul lui basescu 😀
daniel a zis
in sfarsit era si timpul…abia ast sa merg cu masina si sa nu mai stau 30 min la coada……arcada cand se monteaza?…felicitarii romeo stavarache!!
Apolodor din Damasc a zis
Mai, si pe mine nu ma invitati?
nica a zis
CEL MAI MARE POD ?
bodo a zis
Felicitari Primariei! In sfarsit podul e gata!
kristofer93 a zis
Aveti idee la ce ora va fi prezent Tariceanu acolo?
Stiti cumva daca merge si la catedrala?
Law a zis
Mare tam-tam pentru un pod la care s-au taraganat lucrarile foarte mult. Ce reiese din articol si nu este adevarat este faptul cum ca podul nou ar fi construit din 2007 pana in prezent. Foarte gresit, voi nu luati in calcul si turnarea pilonilor, care s-a intamplat anterior, etc. ?
venin-4u a zis
unul sa terminat mai ramane ala de la siret . Cred ca sau gandit bine ca au inceput sa se apuce de el mai devereme, daca nu se apucau si il lua apa si pe ala era mare belea ca aveai de inconjurat o suta de kilometrii
Arcada aia ? Arata misto in afisele electorale si pe hartie, dar in realitate arcada e in buzunarele lor
foaie verde a zis
constructorul roman a castigat licitatia pentru ca in contract stipula faptul ca va respecta termenul de executie a lucrarii februarie 2008 la cel mai bun tarif.suntem in septembrie.daca ar fi castigat licitatia o firma austriaca sau oricare alta firma nu din Romania si nu cu relatii sus puse probabil podul ar fi fost gata in februarie si nu se mai ajungea la cozi, nervi, timp pierdut si mai important banii contribuabilor intrati in buzunarul baietilor destepti
venin-4u a zis
aici ai dreptate. de fiecare data cand treceam pe acolo cedeam 10 muncitori 5 priveau 3 duceau bidonul de bucegi la gura iar 2 munceau
misto a zis
dincolo de toate rautatile unora, este o mare realizare. mic romica dar voinic! probabil daca ar fi facut o telegondola, prostimea ar fi avut un orgasm mult mai intens dar eu cel putin ma bucur ca nu mai sunt obligat sa fiu fericit ca am ajuns sanatos la celalalt capat al podului. Cred ca si primarul cu nume de stadion este fericit ca merge in siguranta pana acasa chiar si cu jeepul lui de 3 tone…nu stiu hrebenciuc deaca este fericit, el s-a mutat la bucuresti, s-a saturat de guvizii de la care care dealtfel, nu mai are nimic interesant de furat, nici macar un vot…ceva!
fu-gu roi a zis
Linia de centura, tata,aia va decongestiona traficul si va fi o realizare imp a primarului Stavarache. Mai ales ca o promite de 2 mandate si banii de la UE sau guvern stau sa vina numai sa fie demarata o data treaba!Asta cu podul asta fu buna si ea dar,zic gurile-rele,fu mai mult pe hartie o urgenta si mai si fu bani in buzunarele smecherilor cu enteresu’, si mai fu si taraganeala multa…
Cristi I. a zis
Azi l-am traversat si am ramas uimit, la ce trafic l-am trecut repede, iar sensul girator economiseste timpi de asteptare.Nu stiu ce erau cu maidanezii la intrare in oras ca si-o trageau fara inhibitii de fata cu toata lumea..:)))
Bravo! A meritat asteptarea si ma bucur ca nu e doar vopsea pe fatada,si sa nu mai criticam oamenii ca si-au facut treaba, doar pentru asta au fost platiti nu?
Gurita Mihai a zis
Tot respectul pentru administratia stavarache merita cu adevarat felicitat intradevar a durat cam mult dar a meritat , podul este unul dintre cel mai frumos pod construit din toata romania ,si asta spune mult .bravo stavarache arata-le bacaoanilorca se poate !!!