– unele hypermarketuri bacauane incalca legea si isi eticheteaza clientii drept infractori inca de la intrare – magazinele au afise prin care te anunta ca, daca intri in ele, iti dai acordul sa fii perchezitionat de lucratorii lor – alte hypermarketuri te controleaza dupa bunul lor plac – decanul Baroului Bacau spune ca aceasta atitudine este abuziva
Unele hypermarketuri din oras incalca legea si principalele drepturi ale unui om. O escapada la cumparaturi poate deveni o adevarata sursa de nervi, care sa iti strice toata ziua. Si asta in conditiile in care esti client si mergi in magazinul respectiv sa le dai bani. Primirea lasa de dorit inca de la intrare, cind in unele esti intimpinat de un panou pe care scrie ca, daca treci prin dreptul lui, iti dai acordul ca agentii de paza sa te controleze in geanta, poseta sau buzunare daca le pari suspect.
Aceasta, desi majoritatea magazinelor au camere video pentru supraveghere. In schimb, aceleasi magazine nu ofera clientilor posibilitati civilizate, pentru a nu se ajunge la situatii nedorite: spatii speciale in care sa iti poti lasa geanta sau poseta la intrarea in magazin, cum de altfel au unele hypermarketuri sau posibilitatea de a ti se sigila bagajul personal, si acesta o masura destul de abuziva, dar mult mai civilizata decit perchezitia. O alta solutia civilizata ar fi dotarea magazinelor cu aparatura care sa semnalizeze momentul in care clientul vrea sa sustraga un produs.
Cel putin asa se intimpla in tarile civilizate, unde agentii te opresc, cheama organele statului indreptatite sa te verifice, dar asta se intimpla numai daca au certitudinea ca ai furat un produs, nu daca li se pare suspecta fata cumparatorului.
Tot mai multi bacauani patiti
In ultima vreme, aceste situatii s-au inmultit. Zeci de bacauani se pling ca au fost controlati in genti, buzunare, desi nu au pus mina pe ceva ce nu le apartine in viata lor. Au trebuit insa sa treaca prin aceste momente penibile doar pentru ca agentilor de paza nu le-a placut de fata lor.
„Este inadmisibil cum te trateaza. Uita in primul rind ca un client trebuie tratat foarte bine atunci cind cheltuie bani in magazinul lor. Sa isi monteze sisteme de avertizare, mai multe camere, sa faca la intrare un spatiu cu chei, unde poti lasa bagajul daca ai, dar nu sa iti cotrobaiasca in geanta. Doar nu esti ultimul infractor. Unele mai au si tupeul sa te intrebe daca totul a decurs in regula la cumparaturi. Si mai este un alt aspect. Daca eu imi iau carut, introduc fisa in el si intru in incinta magazinului, daca nu stai cu ochii pe el dispare cit ai clipi, cu tot cu bagaje.
Nici un agent de paza insa nu are bunul simt sa se uite pe camerele de supraveghere si sa iti spuna daca ti l-a luat cineva, fie si din greseala. Raspunsul lor este halucinant. Camerele de video sint sa vada daca furati din magazin nu sa va inregistreze carutul sau sa vada cine va fura. Este strigatoare la cer atitudinea lor!”, a declarat un client nemultumit.
Controale abuzive
Decanul Baroului Bacau, avocatul Gigi Candet, spune ca perchezitia corporala a clientilor de catre angajatii magazinelor este ilegala, ca, de altfel, si controlul bagajelor de mina. El spune ca nu exista nici un text de lege care sa ii dea voie unei persoane sa perchezitioneze alta persoana. Este ca si cind te-ai apuca sa iti perchezitionezi musafirul care iti calca pragul casei.
„In lipsa unui temei legal, singurul act prin care agentii de paza ai acestor hypermarketuri pot face controalele este un contract semnat intre ele si client. Dar nimeni nu ar semna asa ceva. In nici un caz nu pot perchezitiona o persoana pentru ca au afisat la intrare un panou informativ.
Este o masura cit se poate de abuziva. Daca li se pare ceva suspect, daca vad pe cineva ca a furat pe camerele de supraveghere, atunci trebuie sa cheme politia, jandarmii, organele abilitate, dar nu sa verifice ei. Sau sa isi doteze magazinul cu mijloace de supraveghere care sa nu incalce drepturile clientului”, ne-a declarat avocatul Gigi Candet, decanul Baroului Bacau.
Asa ca intr-o astfel de imprejurare, la rindul lor, clientii care au patit rusinea si au fost pusi sa treaca prin astfel de clipe, pentru ca asa li s-a parut angajatilor hypermarketurilor, se pot adresa la rindul lor instantei.
Avem parcare, dar nu raspundem
O alta problema a marilor magazine este aceea ca toate se bat cu pumnul in piept ca au sute de locuri de parcare. Nici unul insa nu iti garanteaza integritatea masinii. Mai mult, toate se spala pe miini si te informeaza ca daca iti lasi masina in curtea lor, o faci pe barba ta iar in cazul in care ti se sparge autoturismul ei nu au nici o raspundere. In orice oras normal si civilizat, masina lasata in parcare este si pazita.
Avocatul Gigi Candet spune ca aceasta atitudine este cel putin incorecta: „Atita vreme cit este proprietatea lor, trebuie sa-si asume raspunderea pentru ceea ce se intimpla acolo” – spune el.
Autoritatile: Clientii pot fi controlati doar de jandarmi sau politisti
Agentii de paza din supermarket nu au dreptul sa ii ceara unui client sa se supuna controlului corporal, atunci cind exista suspiciunea ca persoana respectiva a furat un produs. In functie de regulile fiecarui magazin, agentii de paza pot constata si retine o persoana in momentul in care aceasta si-a insusit un produs fara sa-l plateasca, insa controlul corporal il pot face doar jandarmii sau politistii chemati la fata locului pentru constatare.
„Agentii de paza ii pot solicita unui client sa scoata din buzunare sau bagaje produsele neachitate la casa, insa control corporal au dreptul sa faca doar jandarmii sau politistii. In nici un caz nu este permis ca un barbat sa controleze o femeie in astfel de situatii delicate.
Evident, exista varianta refuzului din partea suspectului pina la sosirea organelor abilitate sa faca un astfel de control”, a spus mr. Marius Taranu, ofiter de relatii publice in cadrul Gruparii de Jandarmi Mobila (GJM) Bacau. (R.I.)
MB a zis
1. Daca nu spuneti care-s hyper/super marketurile respective degeaba ati mai scris articolul.
2. Evident ca oricine in afara de politie & jandarmi n-are voie sa te perchezitioneze. Trebuie sa vian ei sa te perchezitioneze. Iar daca nu gasesc nimic la perchezitie, ghiciti ce, trebuie dat in judecata hypermarketul pentru denunt calomnios… Adica, stai frate, tu ma faci de cacao in fatza tuturor, ma suspectezi aiurea si pui organele abilitate sa ma perchezitioneze, imi strici imagine si eu sa stau ca prostul sa dau din buze?
cumparator a zis
Astfel de practici se gasesc la KAUFLAND unde nesimtirea firmei se simte la fiecare pas!!!
Ioan a zis
Corect ! Cei care asigura paza la Kaufland vad pe toti cumparatorii potentiali hoti dar in parcare colcaie tiganii din ghetoul de pe Nicu Enea ! La iesirea din magazin esti agresat de turma de tigani ,ba vor produse cumparate pt ca le este foame (cand le spui sa mearga la munca te injura ) ,ba vor carutul pt fisa de 50 bani ,stau ostentativ langa tine pana bagi marfa cumparata in portbagajul masinii ! Si cumparatorii au vina lor ca se lasa dusi de nas de tigani si le dau ce cer ei ! Firma de paza Securitas nu face nimic pt protectia cumparatorilor in parcarea magazinului !!
comic a zis
la kaufland se controleaza din cauza ca foarte multa lume mananca in magazin…fura tiganii la maxim ,din aceasta cauza se efectueaza controlul . Daca nu iti convine politica magazinului nu mai veni la cumparaturi….nu moare kauflandul ca nu mai vine X sau Y la cumparaturi…sa fim seriosi…
Ziarul de Bacau a zis
@comic, ia incearca un alt punct de vedere: daca magazinului nu-i plac legile romanesti, de ce a mai venit in Romania?
Romeo a zis
Da KAUFLAND este un supermarket care:
-Te verifica nelegal prin ciupalacii de la paza ,in genti,buzunare,palarii…pentru a „demonstra „sefilor ca muncesc din greu ..saracii!!!
-Personalul de la case te intreaba stupid,ca niste roboti..”Totul a fost in regula”..nu pentru ca simt acest lucru,ci pentru ca un „cap”zglobiu din conducere a IMPUS angajatilor acest comportament tamp
-Politica de angajare/implicare sociala a magazinului lasa de dorit,neraspunzandu-se de multe ori la apeluri si solicitari ,la centru preferandu-se tacerea sau favoritismul
vip a zis
@Ziarul de Bacau: corect pct vostru de vedere! Pe de alta parte trebuie sa recunoasteti si voi ca tiganul cam impute locul unde este el…si slava domnului suntem coplesitit de acestia! daca arati a tigan cam esti luat la ochi in orice magazin din Vest! daca arati spalat nu se i-a nimeni de tine…verificati chiar voi daca nu credeti!
@MB: asa este, daca nu se spune macar numele propietarului nu se rezolva nimic! In tarile civilizate e voie sa arati cu degetu’ si sa spui cine este vinovatu’ fara a fi dat in judecata pt calomnie(sa ai probe, ca altfel….)!
Romanul parca era frate cu codrul, nu? de aici si lipsa de educatie….vezi rezultatele…
Oana a zis
@comic : Mi se pare ca faci parte din turma de angajati ai firmei de paza. Nenicule, daca X si Y nu vor mai face cumparaturi acolo, si turma voastra va fi decimata, deci …. incercati un comportament civilizat fata de cei care isi lasa salariile la casele de marcat!!
elis a zis
am patit o la bila am fost controlata in geanta nu mi a placut te simti rau cand isi baga labele prin lucrurile tale.Aproape ca era sa i rastorn in cap tot ce era in ea la adoua tentativa voi face urat de tot.La preturile care sunt in aceste mag.cred ca ar putea sa si permita niste aparate de depistat hoti.
io a zis
Kaufland te trateaza ca pe un infractor ! eu am patit-o pentru ca nu le-a placut fata mea,am preferat sa scap repede supunindu-ma perchezitiei dar de atunci ii evit pe cat posibil! este vina conducerii ca impune astfel de reguli.data viitoare am sa ii dau in judecata pe toti cei ce ma obliga la asa ceva !
dani a zis
eu zic sa nu mai mergem la KAUFLAND…. si am incheiat subiectul….
Ina a zis
Imi fac cumparaturile la Kaufland de mai bine de doi ani si nu am avut pana acum probleme. Intr-adevar sunt mai mereu agasata in parcare de tiganusi care iti cer caruciorul insa in magazin a fost totul ok…
ion a zis
nu mai pot sa ma opresc din ris…help ! cum cintau beatles….cind vad ce opinii au „clientii”, mai ales una elis, care a chiulit de la gramatica…cica aparate de depistat hoti….lol lol, nu mai pot…
Ioan a zis
Comic,esti de „rasul universului cosmic „,mai comic ,esti intradevar comic !! Dar la ce nivel intelectual esti nici nu ma mir !!
John a zis
Da este adevarat si la supermarketul din Onesti , Kaufland este plin de tigani de diferite varste care cersec si fura din buzunare sau le cer banii clientilor care ies sau intra in magazin uneori angajatii mananca la rotiseria de la intrare….multa mizerie pe jos la intrare si turme de tigani la furat in magazin , de iti vine greata sa stai langa ei cand esti la casa de marcat :P~~~….unele produse au preturi duble (diferite )si cred ca OPC -ul nu se sesizeaza din oficiu sa-i controleze pe astia !!!!
Petru a zis
Buna ziua,
Am reclamat deja in scris la Receptie Clienti, Iasi, Carrefour Era. Revin si cu email, intrucat la rece pot detalia mai bine evenimentul intamplat astazi. Reclamatia scrisa in magazin e lapidara și incoerenta, cred.
Sunt client fidel și vin saptamanal in acest magazin cu familia – 2 adulti si un copil de 5 ani.
Incerc sa intru in magazin, trecand inainte pe la domnul de la paza pentru a-mi infolia bagajul de mana, ca de obicei – un rucsac de oras cu lucruri personale, strict necesare unui copil mic: batiste, servetele umede, sticla cu apa, caciulita, jucarioara preferata uzata + in cazul de fata – picaturi nazale și un alt spray, intrucat copilul era racit. Domunul paznic, scoate o geanta speciala pentru a introduce rucsacul meu, geanta care se sigileaza – situatia in care nu mai poti folosi nimic in timpul cumparaturilor 1-3 ore!
Am refuzat, spunandu-i ca e doar un bagaj de mana, cu lucruri personale – agenda, portofel, telefon, chei și lucrurile copilului, enumerate anterior. Domnul paznic imi spune ca asa e regulamentul bla-bla –bla. Ii spun ca nu se poate sa merg sa fac cumparaturi cu telefonul , agenda de lucru, portofelul, sticla de apa a copilului, servetelele uscate și umede, jucarioara, caciulita pentru raioanele reci, picaturile și sprayul de nas in maini și buzunare – E UN BAGAJ DE MANA! NU SE POATE SA INTRI LA CUMPARATURI CU UN COPIL MIC FARA SA AI UN BAGAJ DE MANA – NU SE POATE!
Femeile au voie cu poseta – deci , eu – barbat-tată- ca sa pot intra cu lucrurile personale in magazin, trebuie sa iau poseta sotiei?
Ce sa fac?
Sa las sa-mi sigileze bagajul cu lucruri personale si sa nu ma pot folosi in interes de servici de datele din agenta atunci cand sunt la cumparaturi 1-3 ore?
Sa nu pot sa-mi verific suma de bani din portofel, pentru a estima cat pot sa cumpar?
Sa las copilul insetat și cu mucii in gura, pentru ca nu pot sa-i dau apa si sa-i sterg nasul?
Sa-l las cu capul descoperit prin raioanele cu frig, racit fiind? Sa renunt la cumparaturi?
De ce clientii sunt considerati, inca inainte de a intra in magazin, potential hoți?
Cu bagaje de mana si in avion e permis, in Carrefoue nu!
Cand era cu infolierea bagajelor, daca aveam nevoie de ceva, rupeam folia…acum cu geanta, nu se mai poate!
Una peste alta, explicandu-i paznicului, acesta imi tranteste, in fata copilului, afirmatia cum ca as fi beat, ca am baut! EXTRAORDINAR, CATA NESIMTIRE!
I-am spus sa-l cheme pe seful pazei. Acesta vine și – evident, nici nu ma asteptam la altceva, pentru o tara ca ROMANIA – in loc sa-si ceara scuze, sa ma asculte, sa ma inteleaga, nu – ii tinea partea subordonatului, ba chiar se rățoiau amandoi la mine, facand copilul sa planga. Nu i-a facut observatii omului de la paza, nu scuze pentru afirmatia cu ,, dumneata cred ca a-i baut ceva,, -nimic.
Ii explic sefului pazei situatia prezenta anterior + ca nu trebuie considerati clientii, inainte de a intra in magazin – hoti. Raspunsul lui: ,, Da dom’le , fiecare client e considerat hot.,, și ca ,, Daca nu-mi convine regula sa plec sa cumpar din alte magazine,,. NU SE POATE ASA CEVA! NU-MI VINE SA CRED! Isi bateau joc de mine și atunci cand le reprosam vocabularul si politica lor de a comunica cu clientii, cu un tată în fața copilului sau, imi spuneau sa TAC DIN GURA!!!!! Evident, pentru a nu auzi ceilalti clienti reprosurile pe care le faceam, cu referire la vocabularul și atitudinea lor. Nu stiam ca astfel de lucruri se comunica in soapta, la ureche!
Nu mai spun ca copilul incepuse sa planga de se uitau toti ceilalti clienti, spunand printre plansete ca ,,…nu vrea sa vina politia,, S-a speriat rau micutul cand i-a vazut pe astia ca vorbeau prin statie și ca tonul discutie lua amploare.
Am cerut doamnelor de la Receptie clienti sa contacteze un sef al magazinului – a venit unul, s-a prezentat , nu stiu cum il cheama . Apropo nu pot sa dau nume, doar daca verificati turele din data de 14-02-2015, ora 14,30-14,55. NIMENI NU ARE ECUSON! –nici la paza, nici sefi –nu stiu cu cine am vorbit.
Unul din sefii magazinului care a vorbit cu mine, a fost OK, m-a ascultat, m-a inteles și cred ca mi-a dat dreptate ca bagajul de mana, cu lucruri personale,ca nu poate fi ambalat.
Paza sa-si faca treaba cu oameni in civil prin magazine, prin monitoare, camere, fara a considera clientii hoti inca de la intrare – sigiland fiecare gentuta, in cazul barbatilor…la doamne nu!
Ce mai urmeaza: sa ne coaseti buzunarele la intrare, sa ne obligati sa mergem cu mainile in buzunare, sa nu mai intram cu copii etc. ?
Am tinut sa scriu o reclamatie la ERA, probabil incoerenta, tremurand tot si cu copilul foarte speriat, care plangea si striga incontinuu, pana am terminat de scris reclamatia – ,,,…sa mergem …sa nu ne ia politia…etc.,,- A FOST TERORIZAT!
Ulterior, dupa ce am intrat in magazin, copilul nu mai voia sa ma astepte cu carutul la capatul culoarelor reci dintre rafturi, de frica! – Dorea sa stea numai langa mine. Of-Of!
Doamnele de la Receptie clienti au fost dragute și cat am scris au incercat sa-l linistesca cu o bomboana, cu un muțulache, bravo lor!
Seful pazei, cu o nesimtire golaneasca, sosotea cu paznicul… apoi a venit la acel sef de magazin caruia i-a spus ca ,,Îl stiu pe domnul…,, A MAI FACUT SCANDAL SI ALTA DATA! ,,
EXTRAORDINAR!!! ASA CEVA… Nu stiu, cred ca incerca la modul securistic sa ma provoace , sa-i fac ceva, pentru a ma târî pe jos, sa-mi puna catusele in fata copilului care urla deja. Doamne fereste! Cat tupeu? Nu l-am mai vazut in viata mea!
Apoi, seful pazei continua, spunandu-mi , de fata cu acel sef de magazin, ca de ce am vorbit nu stiu cum, la per tu cu subordonatul sau ,, ca nu am facut facultatea cu el (paznicul!),,. ASTA ERA PROBLEMA LUI! Ei pot sa se comporte ca niste marlani si sa jigneasca clientii, sa sperie si sa faca copii sa planga, dar – Doamne fereste! – sa i te adresezi unui paznic fara sa folosesti pronumele personal de politete. Desi nu-mi sta in reflexul vorbirii, e posibil sa ma fi adresat folosind persoana a 2-a. Cat despre batranelul-paznic – care in mod sigur nu avea facultate, dar nu asta conteaza! – acesta și-a permis sa ma jigneasca în fata copilului, de parca ar fi facut facultatea, masterful si doctoratul cu mine! DA eu chiar le-am facut, dar nici un coleg de-al meu nu si-ar permite sa ma jigneasca si , mai mult, in fata copilului!
Degeba instruiti oamenii din magazine sa vorbeasca cu clientii, daca inca de la intrarea in magazine paznicii te jignesc, iti fac copilul sa planga, iti sigileaza bagajul mai ceva ca pe aeroportul Kennedy – nu e correct! – si in avion ai voie cu bagaj de mana!
Înteleg ca e criza, dar cu asa firma de paza mai bine nu. IEFTIN! Decât sa platesti mai multi oameni la supraveghere in magazine si la monitoare, mai bine le sigilam gentile la toti si ne scoatem cu 3 oameni la paza in tot magazinul! Unde e respectul fată de client?
Saptamana care vine fac iarasi cumparaturi in Carrefour ERA IASI și peste doua saptamani iarași, si tot asa. Tot cu copilul, același bagaj, sper sa fiu inteles macar, daca regulile nu se schimba – nu voi schimba magazinul pentru ca asa mi-a sugerat seful pazei (poate Carrefour-ul il va schimba pe el!), dar in functie de cum evolueaza lucrurile (vin cu martori, voi filma tot), voi face plangere la politie, chem televiziunile, scriu in Franta etc., pentru ca sunt foarte suparat și foarte pornit. Iar daca copilul imi mai este facut sa planga in magazin, datorita ,,gorilelor,, sau a oricarui alt lucrator , indiferent de motiv, pot sa fiu eu de vina, maica-sa, Sfantul Duh, nu stiu – dar voi face tot ce pot pentru a va intoarce lacrimile lui. Nu se poate sa vin ca client, sa cheltui bani in magazinul DVS și sa fiu insultat, iar copillul facut sa planga – INDIFERENT DE MOTIV – nu trebuie sa se intample asa ceva.
Cu respect,
Petru C, client cu facultate, masterat și doctorat +copil de 5 ani si 4 luni care in fiecare sambata vine pentru a viziona un film, a se juca in kidsland și a face cumparaturi cu parintii in Carrefour ERA, Iasi.