• înființarea punctelor de lucru ale SVM-urilor dă mari bătăi de cap
Cei care vor să joace la Bursă, dar au ghinionul de a nu avea o societate de servicii de investiții financiare (așa sînt numite, mai nou, societățile de valori mobiliare – n.r.) acolo unde locuiesc, au mari șanse să rămînă doar cu dezideratul de a deveni investitori sau speculatori în ring. Aceasta deoarece modalitatea de a înființa noi puncte de lucru s-a complicat prin modificarea legislației. La începutul acestei luni, Comisia Națională a Valorilor Mobiliare a adoptat un regulament privind autorizarea și funcționarea SSIF. Actul normativ abrogă vechile reglementări și vrea să aducă anumite clarificări în activitatea de intermediere a valorilor mobiliare dar, pe ici, pe colo, mai rău încurcă lucrurile.
Pentru unii, cuvinte precum piață de capital, acțiuni „blue-chips”, prețuri minime, prețuri de închidere sau altele de acest fel reprezintă o păsărească de neînțeles. Alți români – și băcăuanii nu fac excepție – s-au îmbogățit prin speculații cu acțiuni, făcute la Bursa de Valori sau pe piața RASDAQ. Cei avizați știu bine faptul că vînzarea și cumpărarea de acțiuni (sau alte valori mobiliare, cum sînt obligațiunile) se face prin intermediul brokerilor autorizați, care trebuie să activeze în cadrul unei societăți de profil.
Noul regulament nu schimbă prea multe la secțiunile legate de capitalul social, modul de autorizare sau modul de funcționare a societății. Dar există și puncte unde noua legislație mai mult încurcă decît descurcă. Numele generic de societăți de valori mobiliare intrase deja în limbajul cotidian. Noua denumire, cea de societăți de servicii de investiții financiare, este de natură să provoace încurcături. Se pot crea ușor confuzii între firmele cunoscute ca SVM-uri și cele cinci societăți de investiții financiare în care s-au transformat fostele fonduri ale proprietății private, cum este cazul SIF Moldova.
Pe de altă parte, procedura de înființare de sucursale sau agenții în alte localități s-a îngreunat. „Trece mult timp din momentul în care începem demersurile pentru a deschide o agenție și pînă aceasta începe să funcționeze – a declarat directorul SSIF Trend SA Bacău, Eugen Bogdan -, dar spațiul trebuie să existe cu contract legal, se plătește chirie, iar oamenii care ar urma să activeze în cadrul ei nu stau fără bani”. Este interesant că deschiderea acestor puncte de lucru noi necesită un maldăr de hîrțoage. Este vorba de o autorizare prealabilă de la CNVM, care se dă după ce se prezintă o hotărîre a organului statutar al societății-mamă, un act adițional la actul constitutiv care, evident, trebuie înscris la Registrul Comerțului și alte hîrtii. Societatea băcăuană de intermediere a valorilor mobiliare a început demersurile pentru deschiderea unor agenții la Onești sau Piatra Neamț. Dar, deși a trecut ceva timp, încă nu a reușit să înceapă activitatea. Acum, odată cu schimbarea legislației, este sigur că lucrurile trebuie amînate pînă la începutul anului viitor. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns