• el este disputat de mai multe instituții culturale • pentru restaurarea lui sînt necesare mai multe zeci de milioane lei
Între anii 1793 și 1864 moșia Oneștenilor a aparținut familiei Alecu Ceaur Aslon, care a dat oneștenilor, printre altele, conacul care adăpostește astăzi Clubul Elevilor, o moară modernă pentru acele vremuri (dărîmată în 1962), parcul central și biserica „Sfîntul Nicolae” (ridicată între anii 1843- 1849). În această biserică el a așezat un tablou de mari dimensiuni în care era reprezentată toată familia Aslon. Această operă de artă, cu incontestabilă valoare istorică, a stat acolo timp de mai bine de 130 de ani, adică pînă la cutremurul din 4 martie 1977, moment în care restaurarea bisericii „Sfîntul Nicolae” era urgentă. Așa se face că acest celebru tablou a ajuns în custodia Fundației Naționale „George Călinescu” din municipiul Onești și președintelui acesteia, profesorul Theodor Ciobanu. De aici au început și controversele: unii susțin că el ar trebui reașeazat în biserică, iar alții spun că locul lui ar fi la „Clubul Elevilor”, adică fostul conac al familiei Aslon. Cert este că tabloul se află într-o stare avansată de degradare, pentru restaurarea lui fiind necesare mai multe zeci de milioane lei. „Am aflat că tabloul se află în depozitul de carte de la Mănăstirea Bogdana. Am fost acolo și l-am găsit depozitat împreună cu alte obiecte care nu aveau nici o legătură cu un tablou. L-am luat la fundație și cu aprobarea părintelui Alupei Constantin a rămas la noi în custodie, alături de alte obiecte de artă pe care le avem, de o valoare inestimabilă. El este deteriorat, de dimensiuni mari și nu poartă nici o semnătură”, ne-a declarat Theodor Ciobanu.
Cei de la Fundație s-au adresat specialiștilor, atît din Bacău, cît și de la Muzeul Național de istorie, care și-au exprimat părerea că tabloul trebuie neapărat protejat, conservat și restaurat. După cum ni s-a explicat, el nu trebuie expus la lumină intensă și nu trebuie atins. „Acest tablou trebuie păstrat cu mare grijă, de aceea ne-am asumat o mare responsabilitate. Părerea mea este că el aparține bisericii. Nu pentru că l-ar fi luat vreun preot, ci pentru că a fost așezat în biserică, în momentul ctitoririi ei”, ne-a mai declarat președintele fundației oneștene. „Locul lui este, evident, în Onești, unde Alecu Aslan a ctitorit biserica pe care a înzestrat-o cu tot ce a trebuit. Tabloul este o pictură care trebuie restaurată. Ea aparține marelui pictor Lecca”, este de părere preotul protoereu Constantin Alupei. De cu totul altă părere este poetul Gheorghe Izbășescu: „Familia Aslan a plecat din Onești în 1864 și, probabil, a lăsat tabloul bisericii pe care a ctitorit-o. Alecu Aslan a fost un mare moșier, cu funcție militară, a participat la revoluția din 1848, a fost deputat în Divanul Ad-hoc și chiar i-a ținut locul lui Vasile Alecsandri într-o perioadă în care acesta era plecat la Paris. Normal ar fi ca actualul Club al Elevilor să fie declarat monument istoric, iar tabloul ar trebui să stea aici, pentru ca vizitatorii să aibă posibilitatea să-l vadă”. Părerile sînt împărțite în privința amplasării acestui controversat tablou. Cert este că el are nevoie urgentă de restaurare. Altfel, s-ar putea ca obiectul controversei să dispară. Pînă una-alta, președintele Theodor Ciobanu rămîne ferm pe poziție: „Nu intenționăm să ni-l atribuim, dar cît va rămîne la fundație încercăm să contribuim la salvarea lui. În 1999, aducerea lui la starea de punere în circulație pentru vizitare, costa circa 50 milioane lei” (Daniel Gorun)
Lasă un răspuns