• subiectele de la proba de limba și literatura română au fost considerate accesibile • prima zi de examen s-a încheiat fără evenimente deosebite • numărul absenților depășește 200
Emoție. Un cuvînt care riscă să pară demonetizat atunci cînd vine vorba despre un examen, dar care, ieri dimineață, exprima cel mai bine starea de spirit ce s-a făcut simțită din plin în jurul școlilor care găzduiesc centre de Capacitate. În jurul oeri 8,30, doi puști „păzeau” intrarea Școlii nr. 29, răsfoind un caiet. Îmbrăcați la „patru ace”, ei păreau vizibil stînjeniți de toaletele de gală. Probabil că mai comod era tricoul și pantalonii trei sferturi lăsați acasă, dar un examen trebuie respectat. Chiar de către școlarii de cartier. Îi întreb cam ce-ar vrea să le pice. „Basmul. Oricum vom scrie povești”, spune unul și încep amîndoi să rîdă ca de o glumă bună. Doi pași mai încolo, un tip trage cu nesaț dintr-o țigară fără să se sinchisească că, la 15 ani, fumatul nu e tocmai un lucru care care să te lauzi. „Mă calmează”, explică, scurt.
Colegiul Național „Ferdinand I”. Alt centru, alte pretenții, dar același grad de emoții. Examenul de abia a început și părinții s-au strîns pîlcuri-pîlcuri și fac pronosticuri. Printre aceștia, inspectoarea de biologie Mirela Berza, recunoaște deschis că are emoții foarte mari pentru fiul său, Ștefan, care a terminat gimnaziul la același Colegiu „Ferdinand I”.
Subiecte accesibile
Țintarul Ministerului Educației și Cercetării (MEC) a „vrut” varianta de subiect cu numărul trei. Ceea ce i-a pus pe candidați să dea piept cu pastelul „La culesul viei” de Ion Pillat, să întocmească o cerere de înscriere la un club de jurnalism din cadrul palatului Copiilor din Brăila și să facă o compunere de maximum două pagini în care să caracterizeze un personaj dintr-un roman studiat la clasă. Adică subicete pe care profesorul Eugen Budău, inspector de limba română în cadrul Inspectoratului Școlar și membru al Comisiei județene de Capacitate, le-a caracterizat drept „accesibile”. „Primul subiect are la bază un pastel de Ion Pillat. Prima parte a acestuia are cerințe de înțelegere a textului, în timp ce a doua se referă la chestiuni de fonetică, lexic, morfologie și sintaxa propoziției și a frazei. Cele nouă întrebări au grad de dificulatate diferit. Sînt întrebări ușoare, dar și întrebări ceva mai dificile cum ar fi cele referitoare la funcțiile sintactice sau valorile morfologice. Întocmirea unei cereri sau caracterizarea unui personaj sînt subiecte normale pentru un astfel de examen. Per total, subiecte accesibile, fezabile și nu ar fi exclus să plouă cu note de 8,00 și 9,00. Cine nu ia notă de trecere, e clar că nu are minimum de cunoștințe necesare”, ne-a declarat inspectorul Eugen Budău.
Punct de vedere confirmat, fie și în parte, și de candidați. Cel puțin în cazul celor care au dat Capacitatea la Colegiul Național „Ferdinand I”. Toți elevii cu care am stat de vorbă au fost de acord că subiectele nu au fost extrem de grele, dar s-au declarat suprinși de una sau alta dintre cerințe. Interesant e, însă, faptul că mai toți candidații care au absolvit gimnaziul la Școala „Al. I. Cuza” au preferat să o caracterizeze pe Vitoria Lipan din „Baltagul”.
Culmea ghinionului
Din punct de vedere al întîmplărilor ieșite din comun, prima zi a examenului de capacitate a fost foarte ternă, atît timp cît aceasta a fost dominată de o liniște aproape totală. „Mulțumesc lui Dumnezeu că nu s-a întîmplat nimic rău”, a exclamat profesoara Mihaela Savin, inspector de limba franceză și membru al Comisiei județene de examen atunci cînd a fost chestionată în legătură cu evenimentele mai puțin obișnuite ale primei zile de concurs. Totuși, ziariștii au avut de notat ghinionul teribil al unui candidat de la Liceul Pedagogic. Înainte de debutul examenului, Floricel Chiper a depus la Inspectoratul Școlar o cerere prin care solicita comisiei specială, în condițiile în care avea brațul drept imobilizat în ghips. Comisia județeană de concurs a aprobat cererea fără probleme, numai că, duminică, părinții lui Floricel au anunțat că acesta va da Capacitatea în toamnă, pentru că și-a fracturat și gamba piciorului stîng, băiatul fiind operat în cursul zilei de ieri.
Altfel, în județ au funcționat alte patru comisii speciale. La Școala nr. 10 Comănești, Ionuț Păduraru a avut un timp mai lung de gîndire și a dictat răspunsurile la subiecte unui profesor care le-a scris, condiții de care au beneficiat, datorită afecțiunilor de care suferă, și alți doi candidați care au susținut examenul la Liceul Pedagogic: Marcian Ștraub, absolvent al Școlii „George Bacovia”, și Marius Brăila, absolvent al școlii gazdă. Singura comisiei specială mobilă s-a deplasat la Spitalul Județean, unde era internat Alexandru Neculai, absolvent al aceluiași gimnaziu de la Liceul Pedagogic.
Peste 200 de absenți în prima zi
Statistic, prima zi a examenului de capacitate se poate exprima astfel: 9.347 de elevi înscriși, dintre care au fost prezenți în sălile de concurs 9.120. Altfel spus, au absentat 247 de elevi, dintre care numai 44 provin de la școlile din mediul urban. Într-un top al centrelor de capacitate, cel mai mare număr de absenți (18) s-a înregistrat la centrele de la Școala „George Enescu” Moinești și Școala Stănișești. Procentual, însă, Școala Stănișești conduce detașat, în condițiile în care aici s-au înscris 127 de candidați, în timp ce la Moinești au fost 345 de elevi înscriși. La polul opus s-a situat centrul de la Liceul „Nadia Comăneci” Onești, acesta fiind singurul centru unde au fost prezenți toți elevii înscriși.
Examenul continuă astăzi cu proba scrisă la limba maternă, ceea ce face ca marea majoritate a candidaților din județ să aibă zi liberă. Practic, examenul de azi se va derula doar la centrul de la Școala Ghimeș, unde sînt înscriși 19 elevi de etnie maghiară. Miercuri, 18 iunie, Capacitatea se va relua cu proba de matematică. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns