• pentru că părinții sînt plecați la munci agricole, iar copiii mai mari stau acasă cu frații mai mici, toamna profesorii vorbesc mai mult singuri în clase
Valea Seacă și Parava, locuite în majoritate de populație de etnie romă, profesorii vorbesc mai mult singuri în clase, în timpul lunilor de toamnă. Fenomenul se înregistrează de ani buni, iar în ciuda strădaniilor profesorilor, nimeni nu poate face nimic. Pentru că nu au alte surse de venit și au de întreținut cel puțin cîte șase copii, locuitori din cele două comune pleacă toamna, cînd începe strînsul recoltelor, la fermele din țară. Pentru ei, sezonul agricol începe în luna august și nu se termină decît pe la jumătatea lui noiembrie, cînd se însilozează cartofii și se scoate din pămînt sfecla furajeră sau de zahăr. Cu cățel, purcel și copiii mai mari, buni de muncă, țiganii iau drumul fermelor din toate colțurile țării, de unde speră să aducă acasă cartofi, porumb și fasole, ca să aibă ce pune pe masă în lunile de iarnă. Dar pentru că cei mici nu pot fi luați la muncă, ei rămîn acasă cu bătrînii inapți de muncă sau cu frații mai mari. În toată această perioadă, școala este uitată aproape definitiv, frecvența la ore lăsînd foarte mult de dorit. „În urma inspecțiilor generalizate pe care le-am efectuat în cele două școli, cea mai mare problemă pe care am constatat-o a fost absenteismul. Copiii fie sînt plecați cu părinții, fie stau acasă și îi îngrijesc pe cei mici. Ei nu revin la școală decît cînd se termică muncile cîmpului, ceea ce face ca activitatea didactică de la clasă să aibă foarte mult de suferit”, spune Ana Marchiș, inspector școlar general adjunct al ISJ Bacău.
Pentru că dascălii trebuie să țină cont de realizățile comunității în care își desfășoară activitatea, ei au primit sarcină să desfășoare în perioadele în care revin la școală ore suplimentare, pentru ca și copiii care au muncit sau au stat acasă cu frații mai mici să fie în rînd cu ceilalți. „Recuperarea orelor în comunitățile în care elevii sau părinții lor merg la muncă și nu ajung la școală este obligatorie. Pentru ca și acești copii să ajungă la nivelul materiei, profesorii trebuie să facă ore după-amiaza sau sîmbăta”, a completat Ana Marchiș. Problema este că această recomandare a fost făcută de inspectorii de la ISJ și în anii anteriori, dar nimeni nu a ținut cont de ea. Efectul s-a văzut la examenul de capacitate din vară, cînd școlile din această zonă au avut procentaj destul de scăzut de promovabilitate. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns