Aflat în Bacău în aceste zile cu ocazia aniversării a 146 de ani de la înființarea Colegiului Național „Ferdinand I”, academicianul Solomon Marcus s-a dovedit a fi în spirit mai tânăr, la venerabila sa vârstă, decât cei în fața cărora a ținut prelegeri în cadrul conferinței „Răul care ne înconjoară. Îl vedem? Îl diagnosticăm? Acționăm?”: elevi, cadre didactice, părinți. Luni dimineață, de la ora 10.00, în Aula unității de învățământ, plină până la refuz, Solomon Marcus a reușit, printr-un discurs fascinant tocmai prin simplitatea lui și de o luciditate frapantă, să puncteze tarele învățământului românesc prin enunțarea unor adevăruri care, fără îndoială, le-au surprins, deși n-ar fi trebuit, inclusiv pe cadrele didactice.
Mesajul a fost clar: avem un sistem de învățământ viciat, învechit, iar aceasta trebuie să înceteze. Altfel spus, ceea ce se petrece în școlile din România este „falsă învățătură”. „Munca educatorilor și a profesorilor este una de mare răspundere, aceasta văzându-se în consecințele asupra educației tinerilor. În prezent, nevoile fundamentale ale copiilor și adolescenților sunt călcate în picioare – a apreciat acad. Solomon Marcus, aflat în fața elevilor de la Ferdinand I -, iar aceasta pentru că ei nu și le conștientizează. Zilele trecute au ieșit în stradă pentru revendicări diverse profesori, medici etc. Voi – li s-a adresat academicianul, în mod direct, tinerilor băcăuani – nu ieșiți pentru că nu aveți capacitatea de revendicare. Trebuie să învățăți să vă revendicați drepturile. De la 14-15 ani trebuie să începeți să fiți conștienți de nevoile voastre spirituale, psihologice, intelectuale. Să fiți conștienți de ele și să vi le revendicați! De la voi se așteaptă schimbarea – și-a continuat, mobilizator, discursul Solomon Marcus – pentru ca răul ăsta frecvent care ne înconjoară să fie diminuat și de ce nu, înlăturat. Soluțiile nu vin de la puterea politică. În nicio țară schimbarea nu vine de la puterea politică, ci de jos, de la oamenii care și-au conștientizat drepturile”. Discursul a fost continuat în manieră similară până la finalul întâlnirii, lăsând fără suflare auditoriul, dar mai presus de asta lăsându-l cu ceva semne de întrebare. „Trebuie să conștientizați această trecere de la imaginea tradițională a «copilului cuminte» – a fost îndemnul adresat de Solomon Marcus atât elevilor, cât și cadrelor didactice și părinților -, văzut printr-o reprezentare ca zonă militară, obligat să execute comenzi primite de la adulți. Dacă nu ieșim din această imagine, nu avem cum să luptăm împotriva răului. Și e grav să te obișnuiești cu răul, pentru că dacă te obișnuiești, riști să nu-l mai vezi! În școala românească, întrebarea a fost așezată sub semnul obrăzniciei, or a interzice întrebarea înseamnă a omorî educația. Trebuie să schimbăm sensul verbului «a învăța»!”.
Început duminică după-amiază, printr-o întâlnire cu cadrele didactice băcăuane și continuat cu întâlnirea cu elevii, discursul academicianului Solomon Marcus s-a încheiat, teoretic, luni după-amiază, în Aula Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău. Practic, el continuă în frământrile celor care au avut urechi nu doar să audă, ci să-l asculte.
Mădălina ROTARU
Lasă un răspuns