Împrumutînd puțin titlul operațiunii militare americane din Irak, l-am adăugat unei emisiuni ce face așa-zise furori în rîndul majorității tinerilor, iar celorlalți – în special părinților – le produce un adevărat șoc urmat de un sentiment de groază privind repercursiunile grave ce se pot răsfrînge asupra educației tinerei generații. Este vorba, după cum știți, de emisiunea super-spectacolul „Big Brother”, monstruoasă atît prin întinderea sa pe parcursul a patru luni, cît și prin desfășurarea acesteia plină de vulgaritate și indecență. O adevărată Babilonie se profilează, încă de la început, telespectatorilor fiindu-le dat să vadă tot felul de scene obscene și învălmășite din viața de zi cu zi a celor doisprezece tineri atrași mai mult de marele premiu de 50.000 de dolari decît de felul în care „Big Brother” le pune la încercare aptitudinile și de conceptul de a fi filmați permanent și în toate ipostazele, unele mai puțin dorite. Mai trist și deplorabil este faptul că se cheltuiesc o groază de bani cu această emisiune doar pentru ca o parte din public să vadă limbi preumblîndu-se pe trupurile partenerilor, ca și funduri goale în mișcare latentă, la care se adaugă conversații de tot felul pline de banalități purtate doar în scopul trecerii timpului. Sînt mulți cei care au sperat ca pînă la această dată să poată vedea și ceva mai interesant și chiar inedit, dar din păcate le este jenă să se mai uite pe ecrane la un astfel de program. Se irosesc importante sume de bani pe un asemenea prototip de emisiune în loc ca acești „bănuți” să fie folosiți prin diverse emisiuni, concursuri și spectacole la ajutorarea copiilor săraci ai României, ca și pentru promovarea tinerelor talente care duc faima României în lume. Aceasta este degradarea nivelului și demnității unor programe TV născute în mod intenționat după tipul celor occidentale pentru acapararea pieței audio – vizuale și potrivit unor tehnici cu caracter pur comercial. Și fără a interesa pe nimeni din marii boși ai televiziunilor, că de fapt prin astfel de emisiuni se răspîndește și ia o nebănuită și periculoasă amploare fenomenul de subcultură, de cultură de cartier, de degradare morală, toate acestea pe fondul acutizării lipsurilor și sărăciei din societatea noastră, ca și al receptării deformate a realităților vieții care – așa cum spuneam și cu alte ocazii – nu trebuie irosită cu nimicuri, cu lucruri inutile. Se readuce astfel în actualitate o temă mai veche pe care am abordat-o, semnalînd implicațiile ei sociale, referitoare la invazia de vulgaritate. Iată că ea se produce și se adîncește în fiecare zi prin prezentarea unor programe, emisiuni și filme care propagă elemente de scandal, senzaționalul din viața unor așa-zise vedete, violență și prost gust. De multe ori ni se aruncă praf în ochi cu replica: „dacă nu vă convine, schimbați canalul, postul”. Dar nici pe alte posturi nu prea ai ce vedea. Și atunci, ce le oferim tinerilor? Există totuși posibilități multiple de a îmbunătăți conținutul educației tineretului, de a păstra și aprofunda calitatea adevăratei culturi de care tinerii au nevoie mai mult ca oricînd. Aceste exhibiții obsedante ale tinerilor de a se vedea cu tot dinadinsul vedete peste noapte se transformă în eșecuri lamentabile și asta datorită faptului că totul devine un miraj bine regizat de cei aflați în spatele camerelor de televiziune. Totul devine o marfă contrafăcută. În nici un caz educația gustului nu se poate face prin astfel de emisiuni. Dar asta nu este prima și ultima semnalare întreprinsă prin rînduri scrise, iar organele abilitate nu manifestă, încă, o reală deschidere spre astfel de importante, esențiale dezbateri ca și luării de măsuri privind comercializarea informării și mai ales a divertismentului de gen Big Brother. (Romulus Dan BUSNEA)
Lasă un răspuns