• dacă pînă în iarnă Aeroportul nu va fi dotat cu un utilaj de deszăpezire și dezgheț a aeronavelor, acestea nu vor mai putea decola • Consiliul Județean a promis că va acorda la rectificarea bugetară cele peste trei miliarde de lei, cît costă utilajul
Dacă pînă la venirea iernii nu se vor găsi sursele financiare necesare achiziționării unui utilaj de dezăpezire și dezgheț a aeronavelor la Aeroportul din Bacău, acestea vor riscă să rămînă la sol și să nu mai zboare pînă în primăvară. „Dacă pînă la venirea iernii nu vom avea un echipament special Decivror pentru menținerea în stare bună a aeronavelor pe timp de iarnă, mai ales a celor SAAB 2000, BAE 146 și B 737 ne vom confrunta cu reale probleme. Acestea sînt aeronave mari și avem nevoie de acest utilaj pentru dezgheț și deszăpezire în cazul în care ninge”, ne-a declarat Cristian Stanciu, director general la Aeroportul Bacău. Consiliul Județean Bacău a promis că la rectificarea bugetară va acorda banii necesari cumpărării utilajului de dezăpezit avioane. Pentru acesta vor fi repartizate 3,5 miliarde de lei, cu care se speră să se achiziționeze un Decivror la mîna a doua, pentru că unul nou ar fi peste puterile financiare ale celor două instituții băcăuane. Directorul Stanciu ne-a explicat că în condiții meteorologice defavorabile aeronavele nu vor putea opera și vor fi amînate sau chiar anulate.
Aeroportul din Bacău a fost ocolit în ultimii ani de banii de la bugetul Ministerului Transporturilor, iar fondurile care totuși au sosit au fost întotdeauna prea mici. „În ultimii cinci ani, noi am primit cele mai mici fonduri de la Fondul Special al Aviației Civile. La crearea acestui fond contribuie Autoritatea Civilă Română și Romatsa. Banii sînt gestionați și împărțiți de Ministerul Transporturilor, care ne-a dat în acești ani doar 820 de milioane de lei. În fiecare an am făcut cerere de credite pentru reparații, dar din anumite motive nu am primit mai nimic”, ne-a mai spus Cristian Stanciu. Cu banii primiți abia a putut fi peticită pistă acolo unde ea reprezenta un real pericol pentru siguranța pasagerilor și a aeronavelor.
Anul acesta, bugetul Aeroportului a fost de cinci miliarde de lei, de la Consiliul Județean, la care s-au adăugat 4,3 miliarde din venituri proprii. La rectificarea bugetară așteptată la sfîrșitul lunii septembrie sau începutului lui octombrie, veniturile proprii ale aeroportului vor fi suplimentate la șapte miliarde. „Anul acesta a fost un an profitabil pentru Aeroport și am reușit ca în primele șapte luni să realizăm 4,2 miliarde de lei, aproape cît ne-am propus tot anul. A fost perioada concediilor și traficul aerian de pasageri a fost foarte utilizat de românii care lucrează în străinătate, mai ales în Italia, și s-au întors acasă să își petreacă vacanța. Totodată, a crescut și volumul de mărfuri încărcate de pe aeroport”, mai spune directorul Stanciu.
Decivrorul nu este singura problemă majoră a Aeroportului. În lucru rămîn două probleme la fel de importante și care necesită o soluționare cît mai grabnică. Prima problemă o constituie modernizarea și extinderea aerogării, deoarece spațiul actual este foarte mic. Pe aeroport nu pot trece două fluxuri de pasageri odată. Cei care vin trebuie să îi aștepte pe cei care pleacă pentru a se putea face vama. Salonul oficial este folosit de multe ori pentru a se crea al doilea flux de pasageri, dar această este o soluție temporară. Investiția necesită însă 24 de miliarde de lei, iar sursa de finanțare se speră să provină din surse multiple: Consiliul Județean, venituri proprii și împrumut bancar. A doua problemă o constituie pista, care trebuie refăcută etapizat datorită costurilor foarte mari. Pentru realizarea ei se speră contactarea unor fonduri PHARE, iar valoarea investiției va costa în funcție de metoda de reabilitare stabilită în urma unui studiu de fezabilitate. „Deocamdată facem față cheltuileilor, mai ales cu bani din venituri proprii. Dacă la rectificarea bugetară din trimestrul patru nu vom fi sprijiniți nu vom mai putea face față cheltuielilor”, a mai precizat directorul Aeroportului Bacău. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns