Ninsoarea și frigul ar putea opri cursele aeriene internaționale
• cauza este lipsa unui degivror menit să deszăpezească și să dezghețe aeronavele • aparatul ar costa cam 6 miliarde de lei • s-a organizat licitație, dar furnizorul cîștigător s-a declarat incapabil să livreze degivrorul • mai mult, a cerut plata în avans, iar livrarea ar fi urmat să se facă anul viitor • autoritățile au refuzat cererea și au decis să organizeze o nouă licitație, la începutul anului viitor
Funcționarea Aeroportului Bacău este pusă sub semnul îndoielii, din cauza lipsei unui utilaj menit să deszăpezească și să dezghețe aeronavele. Aeroportul Bacău are statut internațional din 16 mai 2002, dar curse internaționale au existat încă din octombrie 2000, cînd trecerea frontierei și vămuirea se făceau la Timișoara. Chiar și cu statut de aeroport internațional, traficul aerian s-ar putea opri la Bacău în această iarnă. Și asta, pentru că aeroportul nu poate funcționa fără aparatul numit degivror. În ședința Consiliului Județean de pe 29 septembrie 2003 s-a aprobat acordarea unei sume de bani pentru procurarea acestui utilaj care să mențină aeronavele funcționale pe timp de iarnă. Cîteva luni bune, traficul aerian de pe puntea aviatică băcăuană a stat sub semnul întrebării pentru această iarnă, din cauza lipsei degivrorului pentru deszăpezirea și dezghețarea avioanelor mari. Degivrorul are rolul de a menține în bună stare aparatele de tip SAAB 2000, BAE 146 și B737. Utilajul de dezăpezire costă aproximativ șase miliarde de lei, după cum ne-a declarat Neculai Lupu, președintele Consiliului Județean (CJ) Bacău. Precizăm că Aeroportul este o regie autonomă, aflată în subordinea CJ Bacău.
Banii s-au alocat, atît de la bugetul județului, cît și din veniturile proprii ale Aeroportului, iar conducerea acestuia intenționa să achiziționeze un aparat la mîna a doua. Ghinioanele s-au ținut, însă, lanț, deorece, deși are bani, Aeroportul nu poate să cumpere rîvnitul degivror. În fapt, chiar a lua o țeapă cît toate zilele. Ce s-a întîmplat? Conform legii, aparatul nu poate fi achiziționat decît în urma unei licitații. Prima a fost organizată luna trecută, cînd participanții nu îndeplineau condițiile de eligibilitate. A urmat, firesc, a doua licitație, cînd ofertanții îndeplineau acele condiții, ba chiar o firmă din străinătate a avut cîștig de cauză și și-a adjudecat dreptul să vîndă degivrorul. Tărășenia avea să se încheie cu o mare dezamăgire, întrucît, zilele trecute, firma cîștigătoare a înștiințat conducerea Aeroportului că, de fapt, nu poate aduce degivrorul pe care se angajase să-l livreze. Mai mult, a solicitat plata în avans. Finanțatorul principal a refuzat să plătească în avans, deoarece nu permite legislația, precizează Olga Hăineală, directorul executiv al Direcției Generale Buget-Finanțe a CJ. Ca urmare, se va organiza, în ianuarie, o nouă licitație, în urma căreia autoritățile speră să se găsească un furnizor serios.
Pînă atunci, însă, problema activității de la Aeroport rămîne deschisă, iar asigurarea siguranței zborurilor incertă. „Dacă nu ai degivror, Autoritatea Aeronautică Civilă nu-ți dă voie să funcționezi ca aeroport. Avem unul, dar e vechi și nu face față solicitărilor. În plus, nici nu e autorizat de Autoritate. Ca să intrăm în normalitate, trebuie să cumpărăm un degivror performant și agreat de Autoritatea Aeronautică Civilă”, afrimă Neculai Lupu, președintele CJ.
Solicitat să comenteze consecințele lipsei degivrorului, Cristian Stanciu, directorul Aeroportului Bacău, s-a abținut și a spus doar „vom vedea”. În ședința de ieri a Consiliului Județean s-a decis retragerea sumelor alocate pentru acest an în scopul cumpărării aparatului, cu promisiunea că vor fi folosiți pentru degivror anul viitor. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns