Vagoanele de calatori pentru calea ferata vor fi echipate, in viitorul apropiat, cu sisteme de informare asupra rutei de calatorie, fabricate la Grupul Industrial Aeronautic Aerostar Bacau. Societatea din Bacau a incheiat, deja, contracte in acest scop cu societatea Remar Pascani, care a echipat 60 de vagoane, cele mai multe fiind deja in circulatie, inclusiv pe rutele care trec prin Bacau. Un echipament de acest gen a fost prezentat de Aerostar la recentul Salon regional al inovarii de la Bacau, iar despre el ne-a vorbit seful Atelierului de proiectare al Aerostar, inginerul Emilian Iftene.
„Mediavox” este un echipament pentru informarea publicului calator din mijloacele de transport in comun, pentru vagoane de calatori, pentru trenurile de metrou, pentru autobuze si troleibuze. Un ecran cu leduri, montat la capatul salonului din vagon, afiseaza permanent date despre ruta pe care circuli si te informeaza depre locul in care te afli. Aceasta, gratie unui echipament eletronic format dintr-un modul de comanda, in care se introduc toate rutele pe care circula mijlocul de transport. „Pe un Mediavox fabricat de Aerostar – spune Emilian Iftene – incap toate traseele feroviare din Romania. Teoretic, capacitatea lui de memorare este nelimitata. Astfel, beneficarul nu are nevoie decit de un singur echipament, pentru un tren intreg. Sistemul este complet automat. In momentul in care ai incarcat baza de date feroviare din Romania, pe oricare tren il pui el isi defineste automat pozitia, prin intermediul unui sistem GPS. Sistemul cunoaste pozitia exacta a tuturor statiilor si haltelor de cale ferata din Romania. Eroarea localizarii este de doar plus-minus un metru, in orice punct definit dinainte”.
Vagonul „Acvila” bate normele europene
Asa cum scriam, in acest moment sistemul este instalat pe 60 de vagoane de calatori, modernizate la Remar Pascani, intrate, deja, pe piata romaneasca. Furnizorul de vagoane spera sa cistige un segment important si din piata europeana, cel putin din tarile vecine cu noi. Este vorba de vagonul „Acvila”, de clasa a doua etajat, modernizat, cu dotari de ultima generatie. Modelul este prevazut cu un mecanism de senzori, care detecteaza in timp real orice defectiune, aceasta fiind transmisa printr-un sistem GPS unitatii care monitorizeaza traficul feroviar, astfel incit la prima oprire se poate interveni pentru rezolvarea eventualelor probleme. De asemenea, vagonul este dotat cu mai multe camere de luat vederi, iar o parte a acestuia este prevazuta cu un sistem tip lift pentru persoanele cu handicap locomotor. „Sistemul nostru de informare – a mai precizat Emilian Iftene – este, astfel, dezvoltat pentru a corespunde si normelor europene. Noi am incheiat cu Remar, in acest sens, un contract de subfurnizor pentru echipamente IT. Pentru anul 2009 am incheiat un contract pentru dotarea a inca 100 de vagoane”. Sistemul de informare poate fi, deja, vazut pe vagoane care circula si prin statia CFR Bacau.
De la Metrou, pe calea ferata clasica
Niciun sistem de informare similar celui de la Aerostar nu are valoarea de memorare a acestuia. Tehnologia de fabricatie, cu leduri SMB si pret nu are rival in Romania. Societatea Remar a si renuntat, dealtfel, la furnizorii de pina acum, dupa ce i-am prezentat sistemul nostru. Conceptul de fabricatie a sistemului Mediavox nu este nou, dar modul de realizare este deosebit de tot ceea ce s-a vazut pina acum. Este vorba, practic, de un calculator de ultima generatie, realizat pentru lucru in conditii extreme, cum este mediul de exploatare a vagoanelor de calatori, care lucreaza intr-un mediu cu diferente de temperatura de la minus 40 la plus 50 de grade. „Principalul obiect de activitate al societatii Aerostar este mentenanta avioanelor – a mai spus seful Atelierului de proiectare. Societatea are, insa, si un centru de cercetare-dezvoltare pentru echipamente electronice. Am incercat sa intram si pe alte piete, pe care mai exista nise, cu sisteme de inalta tehnologie. Pe cele clasice le-au acaparat sereleurile, pentru ca ele nu pot, inca, aborda sistemele de inalta tehnologie. Noi am intrat, de exemplu, la Metrou de multa vreme. Echipamentele audio-video de acolo sint fabricate la Aerostar, din anul 2000”.
Lasă un răspuns