Cifra de afaceri a Grupului de firme Agricola Bacau a fost, in primul trimestru al anului, cu 10% mai mare decit in aceasi poerioada a anului trecut si a juns la aproximativ 104,850 de milioane de lei. Practic, rezultatele înregistrate sint în linie cu obiectivele stabilite la începutul anului. Agricola si-a bugetat, pentru 2011, o crestere a cifrei de afaceri cu 7% la carnea de pasare, 19% la semipreparate si produse ready-meal, 10% la salamuri crude uscate si preparate fierte afumate, respectiv o mentinere la categoria oua de consum. Si vinzarile de carne de pui au crescut în primele trei luni ale acestui an, comparativ cu anul 2010, cu 39% în volum, respectiv cu 48% în valoare.
„Cresterile la carnea de pasare sint explicabile, deoarece în perioada similara a anului trecut industria noastra a trecut prin cele mai dificile momente: eliminarea subventiei, preturi in scadere, stocuri în crestere – spune presedintele companiei, Grigore Horoi. Piata scazuse cu circa 18% în volum si valoare. Iar cind am constientizat ca piata nu accepta majorarea fireasca a pretului la carnea de pui, in aprilie anul trecut am decis sa implementam un program de crestere semnificativa a cantitatilor vindute, cu scopul de a eficientiza activitatea”.
Salamul de Sibiu tine cota sus
Vinzarile de salamuri crude uscate, obtinute la Salbac, companie din Grupul Agricola, au înregistrat, tot în trimestrul I, fata de perioada similara a anului trecut, cresteri de 25% în volum, respectiv de 23% în valoare, chiar daca piata in domeniu a scazut cu citeva procente.
În aceasta categorie, Salamul de Sibiu Agricola continua sa-si consolideze pozitia de lider în total segment Salam Sibiu comercializat pe piata din Romania, pe care o detine din iunie 2009. Conform masuratorilor din decembrie 2010 – ianuarie 2011, acesta a atins o cota valorica de 42% (dupa datele MEMRB România).
In cazul vinzarilor de preparate fierte afumate, Salbac a avut usoare scaderi, respectiv 5% in volum si 2% in valoare, in linie cu tendinta pietei acestor produse.
La categoria semipreparate si produse de tip ready-meal, obtinute la fabrica Europrod, pe fondul lansarilor de produse refrigerate, în primul trimestru s-a înregistrat o crestere in volum a vinzarilor cu 19% si o majorare valorica de 32%, pe fondul unui avans de 11% a pretului mediu de vinzare a acestor produse.
Si vinzarile de produse vegetale, in perioada Postului Pastelui, au avut cresteri de 49%, comparativ cu perioada similara de anul trecut. Iar la oua de consum, produse la Avicola Lumina Constanta, s-a raportat o scadere de 20% a vinzarilor. Motivatia este cresterea masiva a importurilor, care concureaza neloial producatorii autohtoni.
Presiune pe costurile de productie
„Dupa eliminarea subventiilor, anul trecut, industria de profil se confrunta in continuare cu o mare presiune din punct de vedere al costurilor aferente materiei prime aprecizat Grigore Horoi. Desi cheltuielile cu principalele resurse (cerealele) au crescut în 2011, în medie cu 120% fata de 2009, pretul carnii de pasare s-a majorat în acest an cu doar 11% fata de anul trecut si este inca mai mic cu 3%fata de pretul mediu din 2009. In conditiile în care materiile prime au o pondere de peste 50% în formarea pretului final, impactul negativ al scumpirii resurselor în costul kilogramului de carne este de 27%, in 2011 fata de 2009. Matematic, astazi carnea de pasare ar trebui sa fie cu 27% mai scumpa decit in 2009 pentru ca producatorii sa-si consolideze marja neta care si asa nu era foarte mare.
In aceste conditii, pentru o echilibrare a situatiei producatorilor autohtoni este nevoie de masuri economice active care sa determine reducerea pretului la resursele de baza”.
Grupul Agricola si-a propus, pentru anul 2011, investitii in toatal de aproximativ 7 milioane de euro. Pe lantul de productie al carnii de pasare se vor investi 3,2 milioane de euro (in modernizare de ferme de crestere, achizitii de utilaje si modernizarea unor depozite frigorifice), iar la producerea salamurilor crude uscate 600.000 de euro (in extinderea capacitatii de productie pentru Salamul de Sibiu), dar si in dezvoltarea retelei de magazine proprii (500.000 de euro) si in modernizarea fermelor de gaini ouatoare (2,5 milioane de euro).
Investitiile pentru dezvoltare reprezinta peste 75% din valoarea totala, restul fiind constituit din alocari pentru reducerea costurilor ori pentru cerinte impuse de legislatie. (Petru DONE)
Lasă un răspuns