• spune acum pilotul Florin Butcovan, care s-a aflat la bordul avionului MiG 21 LanceR prăbușit în octombrie
Locotenent comandorul Florin Butcovan s-a dezobișnuit să fie în centrul atenției. I se pare că a fost suficient în ziua de 23 octombrie 2002, atunci cînd, în timp ce pilota un MiG 21 Lancer, motorul s-a blocat la cîteva secunde după decolare și Florin Butcovan a fost nevoit să se catapulteze. „A fost o zi obișnuită, ca oricare alta. Știam că trebuie să ies la zbor și chiar așteptam, pentru că voiam să intru în clasificare (sistem de evaluare a piloților militari, n.r). Era o zi liniștită, mai aveam o săptămînă și voiam să-mi iau concediu, îmi făcusem planul la orele de zbor”, povestește Butcovan. Ziua de 23 octombrie nu prevestea nimic din dramatismul evenimentului care avea să se întîmple peste doar cîteva ore. „Am pornit motorul și manevrele veneau ușor, de la sine. Decolarea a fost normală și, cum eram încă în operațiunea de înălțare a aeronavei în aer, aveam de efectuat cîteva operațiuni aproape simultan. Trebuia să verific harta, înălțimea, viteza, în timp ce în căști îmi răsunau tot felul de comenzi. La un moment dat, după ce am ridicat trenul de aterizare, am fost avertizat că nu am înălțimea necesară, mi-am ridicat privirea de pe bord și am văzut ceva, ca o pată închisă la culoare care a trecut fulgerător pe lîngă carlingă. Aproape instantaneu am auzit o pocnitură. A urmat o scădere bruscă a turației motorului și oprirea lui”, povestește Butcovan despre ceea ce s-a înregistrat ca fiind ultimul accident aviatic din România și din Bacău din anul 2002.
Rapoartele oficiale au semnalat la acea vreme că „un aviona militar de tip MiG 21 Lancer s-a prăbușit în capătul de sud al pistei de decolare – aterizare a bazei militare Bacău. Accidentul a survenit în timp ce avionul cu simplă comandă, care făcea un zbor de instrucție, se afla în procedură de decolare. Locotenentul Florin Butcovan, care pilota aeronava, a reușit să se salveze prin catapultare. El a fost internat de urgență în Spitalul Județean Bacău, unde se află sub strictă supraveghere”, spunea sec și cazon comunicatul emis de Ministerul Apărării Naționale. Tot incidentul al cărui personaj principal a fost Florin Butcovan nu a durat mai mult de cîteva secunde. „Dar, ca să vă povestesc ce-am trăit în două secunde, mi-ar trebuie pe puțin cinci minute. Primul semnal de alarmă a fost turajul motorului. Am simțit după zgomot că este ceva în neregulă. Dar nu mi-am permis să pierd timp uitîndu-mă la aparate. Prima dată mi-a trecut prin cap că m-am ciocnit de un alt aparat. Apoi am realizat îngrozit că avionul va cădea peste unitatea militară. Încercam să redresez avionul, dar viteza era prea mică și nu mai răspundea la comenzi. Pista se făcea din ce în ce mai mare și am acționat comanda de catapultare. Mi-era teamă de catapulatare, ca de orice lucru nou și periculos. N-am auzit cînd s-a prăbușit avionul. Erau atît de multe zgomote în jur!”, spune Butcovan.
Decizia de a se catapulta a fost atît de rapidă, încît pilotul Butcovan nu a mai apucat să anunțe coordonatorul zborului. Pe o casetă video se vede avionul urcînd ușor în aer, la cel mult 100 de metri, o flacără izbucnită la motor, aproape simultan un picaj al avionului, o parașută, aparatul izbindu-se de sol, un nor gros de fum și se aude ordinul conducătorului de zbor: „Catapultează!”. Tînărul pilot privește imaginile de pe monitor cu o ușoară încruntare. Ne surprinde privirea și spune surîzînd ușor: „Uite, așa, mă mai sperii odată”, apoi revine categoric: „Nici un moment nu mi-a fost teamă că s-ar putea întîmpla ceva rău. Nici acum nu pot concepe acest lucru. Am observat din mersul mașnii către spital, fețele colegilor mei. Treceam pe lîngă ei, fără să știe că eu sînt în mașină, le vedeam fețele consternate și îmi parea rău că eu eram cel care le producea atîta suferință. Eu n-am văzut moartea, deși în două secunde aș fi putut să mor”, încheie locotenentul.
La sfîrșitul lunii decembrie, a sosit la Unitatea Militară de Aviație Bacău și dosarul de investigare a accidentului produs pe 23 octombrie 2002. Conține 200 de pagini de investigații, planșe, buletine de analize, datele de pe caseta neagră, fotografii ale aparatului împrăștiat pe o distanță de 375 de metri lungine și 115 lățime, precum și declarații ale martorilor și tuturor celor implicați în operațiunea de zbor din ziua respectivă. În final, concluzia sună la fel de rigid și de cazon ca și raportul despre accident de pe 23 octombrie: „Cauza accidentului: oprirea bruscă, necomandată a motorului în procesul decolării, datorită aspirării unei păsări”.
După accident, Florin Butcovan a stat două zile în spital și apoi și-a luat și concediul la care se gîndea înainte. De atunci, este în perioada de recuperare și merge periodic la un control medical la București. Cînd va primi liber de zbor, prima ieșire o va face pe un avion cu dublă comadă, alături de comandorul Virgil Ristea. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns